Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Ta en vit jul i år

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 18:30:38 följande:

Nej, så är det inte.

Alkohol kan förstås drickas för att det är gott även om det inte är det primära syftet för de flesta oftast.

Men att påstå att det är en myt att alkohol också dricks för att det är gott är absurt och saknar helt belägg.

Det går inte att diskutera med en fd alkoholist för de har en dysfunktionell relation till drycker med alkohol i. De ser inte ett gott glas vin, de ser fylla, oförmåga att stanna vid ett glas vin, och oförmågan att inse att alla dricker inte för att uppnå berusning.
  • sextiotalist
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 19:05:36 följande:

Jag har gått i alkoholbehandling och där konstaterades att jag inte hade ett missbruk, däremot låg jag - liksom en stor majoritet - i riskzonen. Och då festade jag bara som "vem som helst" i min ålder, på helgen i goda vänners lag. Har aldrig druckit ensam eller "ett glad vin till maten" eftersom vitsen är lika med noll. Idag dricker jag inte överhuvudtaget eftersom jag har lika kul utan och av principskäl är emot alkohol.

De flesta omedvetna och lever i total förnekelse eftersom de ju "bara dricker en öl eller två till maten" men blir fly förbannade om man skulle ifrågasätta vad det var bra för... Samma med min pojkvän som aldrig vill sluta med alkohol "för att det är gott" fastän jag uttryckligen bett honom. Han resonerar precis som ni.

Går man i alkoholbehandling så har man problematiskt förhållande till alkohol.

Jag är uppvuxen i ett hem där mina föräldrar har druckit vin till maten, whiskey någon gång på kvällen, snaps till julsillen och jag har aldrig sett mina föräldrar berusade.

Länge levde jag i den tron att de enda som blev fulla var fullgubbar. Alla andra blev inte fulla.

Dvs jag som barn har aldrig haft några dåliga barndomsminnen kopplade till alkohol, inte mina syskon heller.

Jag har, som mandel, frågat grabben om han upplevde det pinsamt på fester. Jo det var när jag hållit tal och de gångerna jag gjort det har jag de flesta gångerna varit spiknyktet eller när jag gett järnet på dansgolvet, vilket jag många gjort som nykter.

Dvs de gångerna han upplevt att mamma varit för mycket har varit tillfällen kopplade till alkohol.

Han hälsar förresten att han har lärt sig en viktig sak hemifrån det är att man kan dricka något med alkohol utan att bli berusad och att han inte känner igen sig i någon av punkterna i trådstarten
  • sextiotalist
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 22:58:38 följande:

Så länge alkohol är socialt accepterat som kommer beroende/missbrukare/riskbrukare etc att fortsätta dricka, och börjar man ifrågasätta och ha sig betraktas man närmast som en frireligiös eftersom drickandet ses som norm medan tyngre droger består av ett helt annat form av stigma. Ingen större skillnad, tycker jag. Även om det bara skulle röra sig om en simpel spliff (jfr. ett glas vin). Vissa anser sig vara drogliberala men betydligt fler är av principskäl emot droger, eller hur? Varför är synen inte densamma med alkohol? Det är många människor som dagligen röker cannabis och ändå inte trillar dit så varför då vara drogmotståndare överallt? Cannabis ligger dessutom inte bakom lika många brott som alkohol ens på långa vägar, oavsett om man skulle mäta bruket sett till lika mängd.

Till och med de som inte säger sig ha problem med alkohol - aldrig haft en bakfylla eller gjort något de ångrar i onyktert tillstånd (som vissa påstår även om det måste vara extremt ovanligt) kan ju hålla upp ens på julafton för då ska de minsann dricka bara för att de kan, och är inte ens beredda att reflektera över saken eller ifrågasätta varför vi alls behöver alkohol i det här samhället. Andra droger går däremot bra normalt sett, men alkohol glorifieras och romantiseras jämt och ständigt trots liknande konsekvenser för alldeles för många.

I behandlingen lärde jag mig om beroende, missbruk och riskbruk - varav jag tillhörde den senare kategorin enligt min behandlare. Hon sa också att det är svårt för en relation att hålla om den ena dricker och den andra inte. Min pojkvän vill också kunna dricka "ett glas vin till maten" och är därför inte beredd att sluta även om jag tycker det är obehagligt att se honom förändras. Hade inte alla andra druckit ett glas vin till maten som standard skulle jag sluppit det här problemet med att försöka övertala honom till att låta bli.

Mina före detta grannar arbetar med rehabilitering av alkoholmissbrukare och de dricker vin och snaps på samma sätt som jag gör. De delar inte din inställning och de möter dessa personer varje dag i sitt arbete. De är dessutom välutbildade inom området och har över 30 års erfarenhet. Jag litar mer på deras ord och deras erfareän din.
  • sextiotalist
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:23:36 följande:

Jag vet redan nu att min symbolhandling gör skillnad eftersom folk i omgivningen börjat reflektera över sin egen relation till alkohol tack vare att jag valt att sticka ut som jag gör.

Många vänder sig till mig och beundrar det faktum att jag varit nykter flera månader i sträck. De förstår inte alls hur jag bär mig åt och hur jag orkar stå ut i deras sällskap vissa veckor. Skall erkännas att jag allt mer börjar tycka deras beteende är pinsamt även om jag inte led så mycket till en början, så jag överväger att skippa krogmiljön helt och hållet nu. Vissa av dem har aldrig ens gått till krogen nyktra eftersom de - enligt egen utsago - inte står ut om de inte är åtminstone lite lätt salongsberusade innan de går dit. Detta är dock krogmiljön och den är ju extrem i sitt slag.

Pappan i den här familjen talar så varmt om alkohol 24-7 och skryter om diverse bravader utförda i fyllan och villan så där hyser jag inget större hopp faktiskt.

Tror för övrigt inte flickan tog skada för hon lekte och verkade glad. Var mest jag som tyckte det blev en märklig situation eftersom det i min värld inte passade sig då folk blev högljudda och snackade "fitta", "knulla" och sånt som sig bör. Det är en sån jargong i det här gänget. Jag tycker inte det hör hemma bland barn.

Även om många här i tråden vittnar om att de minsann kan dricka när och hur ofta eller sällan som helst utan att de själva eller någon annan tar skada, så förstår jag inte syftet med att alkohol alls är så socialt accepterat då 100000-tals människor dagligen tar skada av sin egen eller en närståendes konsumtion.

Detta bör naturligtvis även uppmärksammas varje dag på året, men varför man valt just jul har väl med att det förväntas vara en högtid särskilt viktig att göra till en trevlig och minnesvärd stund och att uppmärksamma denna genom att ta avstånd från alkohol oavsett ens egen relation till den sedan tidigare.

Ungefär som en tyst minut; att ägna en extra tanke helt enkelt.

Det säger mycket om ditt sällskap. Jag har aldrig behövt "stå ut" i något sällskap om jag inte druckit något, tro det eller ej. Mina vänner och bekanta är lika trevliga oavsett om de druckit ett glas vin eller inte. Jag har lika trevligt i sällskapet oavsett om jag tagit en ramlösa till maten eller ett glas vin.

Just julen är en av de få tillfällen som jag dricker en snaps och vi kollar hur många snapsvisor vi kommer ihåg (ett år vann min mormor stort).
  • sextiotalist
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:59:54 följande:

Fast du får ändå medge att julen är barnens högtid och det är något visst med just denna dag när man är liten. Det vore väl önskvärt alla andra dagar också men någonstans får man ju börja uppmärksamma att alkohol trots allt skapar stora problem även om inte just du och dina barn säger sig fara illa.

Det håller jag inte med dig om. Julen är allas. Personligen så uppskattar jag julen mer nu när vi är förbi småbarnstiden och ungdomarna är så gott som vuxna. Det är mindre fokus på klappar och jultomte. Mer fokus på att umgås.
  • sextiotalist
    Myling skrev 2015-12-22 07:17:25 följande:

Oerhört märklig frågeställning tycker jag som är van vid i princip alkoholfritt på julen. Och det är inget vi tagit ställning för, utan det är bara så våra traditioner ser ut. Klart att farsan drack lite julöl som säkert innehåller flera stycken procent, men snaps??? Är inte det en nyårsgrej typ? Vari ligger glädjen i att titta på dåliga amerikanska tecknade serier halvberusad?

Snaps till julsillen är en lång tradition. Snaps på nyår har jag aldrig hört talas om.
  • sextiotalist
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 09:09:46 följande:

Jag tror inte att det bara är alkoholister kampanjen syftar på. Eller är alla alkoholister som någon gång druckit så andra märker det? Det handlar om att barn ska slippa känna sig otrygga och då menas även efter ett par glas vin, ett par glögg och ett par snaps som mamma/pappa tar och som föräldrarna själva inte upplever som nåt problem, men som barnet upplever som obehagligt eftersom det kanske börjar talas högre än normalt (skrattar högre/mer, slinter på orden, går aningens ostadigt) och uppförandet inte är exakt detsamma som vanligt. Ett barn märker mycket mer än vad man tror. Är man alkoholist kanske dessutom fyra glas vin inte ens märks för man har hög tolerans (fast då stannar man knappast där), men för nån som inte dricker dagligdags kanske det inte behövs så mycket innan en liten personlighetsförändring börjar ske. Ett glas vin motsvarar ca 5,5 cl starksprit så det är klart att det ger effekt.

Oj, så du tror att föräldrar i gemen inte kan vara uppsluppna utan vin eller glögg.

Om man går ostadigt då har man druckit för mycket.

Får jag fråga, har du alltid en och samma personlighet?

Beskrivningen ovan, förutom de ostadiga stegen är en beskrivning som kan stämma in på våra helt nyktra fredagsfika på jobbet.

Jag kan vara allt detta som du beskriver helt nykter och har du varit på ett barnkalas någon gång.

Om barn inte hanterar den förändringen så finns det nog andra bakomliggande problem
  • sextiotalist
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 09:46:15 följande:

Sluta fördumma barn. Dom är känsligare än du tror. Om jag som vuxen lätt ser när alkoholen gått in och folk börjar förändras även om jag inte träffar dom dagligdags så kan garanterat ett barn göra detsamma med sina egna föräldrar betydligt tidigare än jag märker nåt.

Jag fördummar inte barn, snarare vuxna som verkar tro att barn far illa av allt som bryter mot vardagen.

Jag upprepar. Om barn mår dåligt av de ringa personlighetsförändringar som föräldrarna kan få av ett eller två glas vin eller för att de är väldigt glada så är det andra bakomliggande problem
  • sextiotalist
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-23 10:02:42 följande:

Att "märka något" är inte detsamma som att detta skulle vara negativt. Som sextiotalist och Jennie med ie så klokt påpekar så sker liknande personlighetsförändringar helt utan alkohol. Detta på grund av trötthet, hormonella förändringar, tidpunkt, stress, tristess, en god stämning i omgivningen och så vidare.

Enligt vit juls egna undersökning upplever 4/5 barn inte att det blir "tråkigare" när vuxna dricker alkohol.

Jag har vid inte bara ett tillfälle blivit tagen som onykter trots att jag varit spiknykter. Vid ett tillfälle var det en som fint påpekade att jag nog inte bör köra bil. Det starkaste jag hade druckit den kvällen var en kopp kaffe
  • sextiotalist
    Anonym (Japp!) skrev 2016-01-04 08:09:58 följande:

Det blev en vit Jul och nyår. Man kanske skulle fortsätta med såna här trådar och köra vid påsk och midsommar också i år? För då super väl folk till som aldrig förr. (inte här på familjeliv då, har tar man någon öl till maten för det är gott, och alla kan bete sig såklart.) Dom barnen som far illa dom har inga mammor eller pappor här heller.. Tss..

De finns de som inte kan hantera alkohol. Men jag är ganska säker på att en klar majoritet kan hantera alkohol. Den här kampanjen känns lika löjlig som den statusen som dök upp i mitt flöde på facebook. Att på nyårsdan är 98% bakfulla. Ingen.delade eftersom alla tyckte den var löjlig. Men ingen var bakfull heller.

Jag tror jag varit bakfull totalt inte ens 10 ggr under hela mitt liv och då hade jag ett vilt studentliv, men jag har sällan druckit mer än vad jag kan hantera, dvs alltid lagt mig nykter. Och jag har aldrig varit bakfull på nyårsdan (eller juldagen eller midsommardagen etc)
  • sextiotalist
    Anonym (Japp!) skrev 2016-01-04 09:17:31 följande:

Löjlig? Skulle den hjälpa ett enda barn, men föräldrar som inte kan hantera alkoholen, så ser jag det inte som löjligt alls. Ni som kan dricka normalt kan väl låta bli och ta åt er och tänka på dom barn som mår dåligt?

Om kampanjen riktade sig mot de som inte kan hantera ja, men kampanjen (liksom tidigare år) riktar sig mot alla. Det konstiga är att de inte lär sig trots att kampanjen kritiseras varje år.
  • sextiotalist
    Anonym (Japp!) skrev 2016-01-04 13:47:05 följande:
    Det skrivs om det på internet, i tidningarna m.m,  folk pratar om det, problemet tas upp, det når fram till folk... är det verkligen så svårt att förstå? Men med tanke på hur mycket folk protesterar och klagar på kampanjen så får det väl motsats effekt för dom som skulle behöva dricka mindre eller inte alls. Bara gå in på familjeliv och dom med alkoholproblem börjar resonera som er här..

Jag blir lika irriterad om någon via kampanjer (privata eller av organisationer) talar om att det sätt jag lever på är urkasst på alla sätt.
    När dessa dyker upp i forum som detta, så skriver jag vad jag tycker.
    Jag ogillar veganer som driver propragande, jag ogillar helnykterister som driver propagande, jag ogillar när dietfrälsta driver propagande, jag ogillar när relgiösa driver proganda, dvs jag ogillar all missionering och pådyvlande jag inte bett om. Så lika mycket som jag talar om att jag ogillar den här kampanjen, så göra jag det när även andra driver sin kampanj i detta forum.
    Ska väl tillägga, att jag respekterar nykterister, religiösa, veganer, vegetarianer, de som väljer en diet och politiker. Så länge de respekterar att jag inte delar deras uppfattning.
  • sextiotalist
    Plupp73 skrev 2016-01-06 02:51:22 följande:

Om folk skulle sluta ta så illa upp och se problematiken vore det en framgång.... Problemet, som jag ser det, är:

* många barn i vårt land upplever jul och nyår som ett rent helvete eftersom en eller båda föräldrarna super sig fulla.

* Barnen ringer förtvivlade till BRIS och liknande hjälporganisationer.

* Många missbrukare/överkonsumerare ingår i ett stort mörkertal då de dels inte erkänner sin överkonsumtion, dels fungerar bra i arbete och samhället i stort. Få.är A-lagare.

* Att bli full på jul, nyår, valborg, midsommar och helger i stort anses i folkmun inte vara ett problem. Alkoholromantiken är stor. Att vara nykterist är inte särskilt coolt.....

Genom att uppmärksamma folk på problematiken och möjligen få många att skippa alkoholen helt kan man kanske visa upp att det går att fira en helg helt utan alkohol. Det är ok. Kanske tom bättre än så. Och kanske kan man få folk, om alkoholromantiken minskas, att se de familjer där det blir ett stort problem. Jag tror inte att hagamannwn ansågs ha alkoholproblem, men reagerade ju extremt patologislt vid enbart små.mängder. Tveksamt om han såg det själv. ...

Nu kom det där igen, i sista meningen, "du vet inte själv om du har ett alkoholproblem". Det är det jag ogillar med de där kampanjerna. De gör allt för att försöka skuldbelägga i det här fallet, föräldrarna.
  • sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2016-01-06 09:19:36 följande:

Exact, många barn ringer BRIS varje år vid jul.

Hade den kampanjen nått dit där den ska nå ut, så hade inte BRIS haft den ökningen av samtalen vid jul. Då hade de minskat.

Sedan så sitter du och säger att vara full på storhelger anses inte vara ett problem enligt "folkmun". Jaha har du objektiva bevis på att det är så eller använder du tranchen som du råkar ha i din vänkrets och sedan använder det som "allmängiltig fakta" för allmänheten. baserat på deras åsikter. Eller skapar du att det är en form av alkoholromantik i folkmun, bara för att folk inte  avstår den singelölen de tar till maten bara för att det finns barn som bor tillsammans med alkoholiserade föräldrar dörren bredvid dem.

Att prata om alkohol och alkohol problem ser inte nog inte de som kan ha hård kontroll på sitt alkoholintag och aldrig skulle gå överänsen är de som får bära hundhuvud av absolutisterna, och absolutisterna sitter och anklagar dessa för att vara alkholromantiker, struntar i barne etc.

Uppenbarligen så är kampanjen ett misslyckande och endast slänga pengarna i sjön.

De bör arbeta på ett annat sätt framöver
Svar på tråden Ta en vit jul i år