• EnAnonumius

Ta en vit jul i år

Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 19:05:36 följande:
    Jag har gått i alkoholbehandling och där konstaterades att jag inte hade ett missbruk, däremot låg jag - liksom en stor majoritet - i riskzonen. Och då festade jag bara som "vem som helst" i min ålder, på helgen i goda vänners lag. Har aldrig druckit ensam eller "ett glad vin till maten" eftersom vitsen är lika med noll. Idag dricker jag inte överhuvudtaget eftersom jag har lika kul utan och av principskäl är emot alkohol.

De flesta omedvetna och lever i total förnekelse eftersom de ju "bara dricker en öl eller två till maten" men blir fly förbannade om man skulle ifrågasätta vad det var bra för... Samma med min pojkvän som aldrig vill sluta med alkohol "för att det är gott" fastän jag uttryckligen bett honom. Han resonerar precis som ni.
    Att dricka en öl till maten är knappast ett problem, då maten hjälper till med förbränningen av alkoholen. Det hade du vetat om du hade haft kunskap om alkohol som du sitter och hävdar.

Du har kvar ett alkoholproblem. Du kan inte hantera att andra kan dricka med måtta, bara för att du slutade att dricka helt med alkoholen.

Jag själv dricker väldigt sällan. Och jag föredra att ta ett glas mineralvatten/juice framför en cider/öl.
    Dock så sitter jag inte och kräver och förväntar mig att andra skall anpassa sig efter mig och mina alkoholvanor.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:26:34 följande:
    Det finns säkert delade uppfattningar om detta, liksom inom alla yrkesområden. Just min behandlare rekommenderade dock inte ett förhållande där den ene dricker och den andra inte.
    Nej..
    Då får du väl välja då.
    Du har ingen rätt att kräva att din kille skall sluta.

Och bara för att man har ett visst sätt att resonera på, så ger det dig heller ingen rätt att sitta och hävda att folk lever i förnekelse heller. Du har ett otroligt binärt tankesätt på det området.
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 22:58:38 följande:
    Så länge alkohol är socialt accepterat som kommer beroende/missbrukare/riskbrukare etc att fortsätta dricka, och börjar man ifrågasätta och ha sig betraktas man närmast som en frireligiös eftersom drickandet ses som norm medan tyngre droger består av ett helt annat form av stigma. Ingen större skillnad, tycker jag. Även om det bara skulle röra sig om en simpel spliff (jfr. ett glas vin). Vissa anser sig vara drogliberala men betydligt fler är av principskäl emot droger, eller hur? Varför är synen inte densamma med alkohol? Det är många människor som dagligen röker cannabis och ändå inte trillar dit så varför då vara drogmotståndare överallt? Cannabis ligger dessutom inte bakom lika många brott som alkohol ens på långa vägar, oavsett om man skulle mäta bruket sett till lika mängd.
    Ja du.. Sätt dina tankar och åsikter om droger i relation till lagliga mediciner man skriver ut.
    Många mediciner som är så otroligt beroendeframkallande, och kan vara minst lika farliga som olagliga droger, men ändå skrivs det ut hur lätt som helst av läkarna. 

Sedan så kan du ju fundera på att det finns lagliga substanser man kan köpa på nätet som kan var lika beroendeframkallande och lika dödligt som exempelvis Extasy, eller metaanfetamin.
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 22:58:38 följande:
    I behandlingen lärde jag mig om beroende, missbruk och riskbruk - varav jag tillhörde den senare kategorin enligt min behandlare. Hon sa också att det är svårt för en relation att hålla om den ena dricker och den andra inte. Min pojkvän vill också kunna dricka "ett glas vin till maten" och är därför inte beredd att sluta även om jag tycker det är obehagligt att se honom förändras. Hade inte alla andra druckit ett glas vin till maten som standard skulle jag sluppit det här problemet med att försöka övertala honom till att låta bli.
    Ja det KAN bli problematiskt om den ena är intolerant mot olikheter, medan den andre inte är detta.
    Sedan så spelar det ingen roll om det handlar om alkohol, eller om det handlar om intressen.

Fick du inte lära dig på behandlingen om "lama/patetiska ursäkter"?

Du sitter och lutar dig mot "gruppen" och anser att det är "gruppen" som är felet för att du inte kan hantera saken, och anser att du skull ha sluppit ha "problemet" med att försöka övertala din pojkvän att sluta dricka om ""alla andra inte hade druckit".
    Man skall aldrig skylla sina egna tillkortakommande på omgivningen att det är "omgivningens fel" oavsett vilket område det handlar om. 

Hur låter det från missbrukaren? Jo de skyller också på "gruppen" för sitt missbruk. För att "gruppen" har så svårt att fatta hur jobbigt h*n har det och "ingen förstår honom/henne"..
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:03:25 följande:
    Av min pojkvän hade jag dock önskat nolltolerans numera men det är svårt att bli nykter i en värld full av alkohol så jag räknar inte med att det ska bli så i första taget i alla fall.
    Svårt att bli nykter i en värld  full av alkohol?
    Ja vill man skapa problem, där det egentligen inte finns problem, (i detta fall med att vara nykter i en värld full av alkohol) så är det ju helt okey för mig. Det är är ditt/deras val i sådan fall.

Jag valde bort att göra det till ett problem, för jag har svårt att se att det är ett problem med att vara nykter i en värld full av alkohol.  Som sagt jag dricker kanske maximalt 1-2 ggr om året och då är det väl en snapps som jag har i några timmar. 

Jag har aldrig haft det problemet med att vara nykter på fester, krogen etc..  Varken bland vänner eller främlingar. Kan ju ha med att göra att jag att som person klara av att festa runt och "göra bort mig" som spiknykter också utan problem.  Det som är bra om man skulle göra bort sig, som nykter bland massa fulla är att de som är fulla inte kommer ihåg att jag gjorde bort mig, när de nyktrar till. Så där blir det ju bara typ "min egna lilla hemlighet".

• EnAnonumius
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:56:30 följande:
    Jag tänker att mamman har huvudansvaret för barnet och jag litar på hennes omdöme i det här. Hon dricker såvitt vad jag vet måttligt i jämförelse, även om hon just denna kväll söp till lite extra eftersom de hade främmande på besök.
    Varför utgår du från att mamman har huvudansvaret?

Har du bevis på att mamman har enskild vårdnad?

• EnAnonumius
    Dr Nail skrev 2015-12-22 00:36:52 följande:
    Ännu ett bevis: nykterister är konstiga. På sätt och vis är det bra att sådana trådar dyker upp då och då - man blir påmind varför det är sunt att undvika icke-drickande människor så mycket som möjligt....
    Jag är precis tvärt om...

Det är en fördel att om man är på en fest och folk dricker mycket och man är nykter själv. Skulle man göra bort sig då så är det ju ändå ingen som kommer ihåg det dagen efter..
  • EnAnonumius
    Dr Nail skrev 2015-12-22 05:30:18 följande:
    Ja, men då är man ju den enda som kommer ihåg det alla andra gjorde :) Det är det som är det läskiga :D
    Ja läskigt på två sätt..

Läskigt att alla förväntar sig att man skall berätta.

Men samtidig så kan man ha det "läskigt kul" och ha en "hållhake" (på ett positivt sätt) på vännerna.
  • EnAnonumius
    Myling skrev 2015-12-22 07:29:55 följande:
    Okej säger du det så. :D
    I min familj, när jag var barn, så hade också snaps till julsillen om
    Du får tänka på att det finns individuella avvikelser med på det traditionella. 

• EnAnonumius
    Jennie med ie skrev 2015-12-23 12:32:58 följande:
    Är intaga och förespråka synonymer?
    Japp..

När det blir jul så kommer julmagin in och magiskt så blir "intaga" och "förespråka" synonymer med varandra..   
  • EnAnonumius
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-31 18:37:59 följande:
    Finns det någon som på riktigt inte förstår att julen är en särskild högtid för barn?
    Vilka är det som SKAPAR att det skall vara så för många? Jo vuxna.  Barnben föds aldrig med att "julen skall var den speciellaste högtiden". Det är något som matas in av just vuxna att det skall vara så, barnen ber inte om denna indirekta hjärntvätt om att matas med att "jueln är barnens högtid".

Oftast (inte alltid och alla utan just oftast) dessa som tjatar om att "juuuleeen äääär fööör baaarneeen" är de som har svårast att riktigt förstå är att Julen är egentligen en högtid för alla oavsett ålder. Allt från den lille nyfödde Pelle på 0månader till Faster Agda som snart fyller100år.

Ta du reda på den verkliga innebörden av Julen, nu pratar jag inte bara om den "kristna biten" i stället för att utgå från att det skall vara en liten gullig högtid för barnen där man skall överträffa sig själva i tävlan om hur mycket klapparna skall kosta.
    Jag fattar principen, vilken dag som helst med packade föräldrar suger antagligen när man är barn, men jag tror faktiskt att just på julafton känns det lite värre än de flesta andra dagar, för ett barn, om ens föräldrar smäller av innan Kalle Anka.
    Varför kan du inte förstå med att detta fenomen om att det skulle "suga extra" skulle kunna komma på en påsk med om man hade lärt barnen redan som små att "påsken är en viktig högtid" och är "mer till för barnen" då hade det ju varit extra jobbigt (med din logik) på Påsken i stället för julen.

Sluta att använda barnen som ursäkt och förklaring och inse att det är vuxna som lär barnen och fostrar barnen till att få speciella förväntningar kring jul.
    Angrip det verkliga problemet i ställe och orsaken till problemet. Jo många (inte alla utan just många) vuxna egna inställningar och vilka inställningar dessa vuxna matar barnen med. Där är pudelns riktiga kärna.
    För övrigt tror jag att "vit jul" funkar bättre som kampanj än "vit nyår" eftersom det är ett etablerat uttryck om än med en annan betydelse.
    Bara för att ett uttryck är mer etablerat så betyder det inte att något är "bättre". Och hävda att det "funkar bättre". Skall man verkligen värna för barnen som lever med alkoholiserade och har tuffa förhållande så skall man sluta med dessa kampanjer och lägga all krut på alla årets dagar och inte komma dragandes med dessa smaklösa kampanjer "vit jul", och påklistrade stämplar som att "julen är ju speciell för barnen", bara för att vuxna lär barnen att julen skall vara speciell just för dem.

Nej betydelsen ändras inte bara för att den ena är "Jul" och den andre är "nyår".
    Den verkliga innebörden är fortfarande rätt och slätt "nykter". Etablerad eller inte. Det bara en uppvisning av grovt missriktad "snällhet" som knappast funkar i praktiken egentligen, med denna "vit jul", kampanj. Barnen som har föräldrar som är alkoholister slutar knappast att dricka för den där kampanjen.

BRIS får ju knappast mindre samtal från barnen kring jul, p.g.a sådan här kampanjer. Tvärt om de får mer samtal kring jul. Så vad gör den för nytta i praktiken? Jo inte ett jävla skit, om barnen har alkoholiserade föräldrar.

Så ja för mig provocera denna kampanjen. Kampanjen är en kompakt uppvisande av emotionell dumhet. Eller om man skall uttrycka sig diplomatiskt "Missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken".

• EnAnonumius
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-01 18:50:06 följande:
    Oj, här tar vi i från tårna!

Det är väl klart att det är vuxna som skapar förutsättningarna för allt i barns liv, vad är det för poäng du försöker göra?
    Att du klämmer ur dig dumheter som:
    Finns det någon som på riktigt inte förstår att julen är en särskild högtid för barn?

• EnAnonumius
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-03 12:46:17 följande:
    Jag har kollat in kampanjen på internet, bara en aning för sent, och som jag fattar det är det primära syftet att samla in pengar för att kunna arrangera alternativ och jullovsaktiviteter för de barn som det verkligen suger för. Alltså man riktar sig inte till de redan förlorade fallen utan man vill göra något för deras barn med hjälp av andra som i likhet med dem själva inte bryr sig mycket om alkohol. Och visst kan man som måttlighetsdrickare känna sig skuldbelagd och kränkt av det, men det är enligt min mening ett kortsynt och egoistiskt perspektiv.

Nästa år tänker jag stötta kampanjen även om jag inte tänker ta en vit jul själv. smile1.gif Detsamma gäller för midsommar ifall de kampanjar även då. Det kommer ju inte att heta "vit jul" då, så vi får väl hålla ögonen öppna.
    Ja och syftet nu är att samla in pengar så misslyckas de med att förmedla detta på kampanjaffischen.

Hur osannolikt det kanske låter för många så finns de folk som inte vet hur internet och dator funkar. Och inte ha smartphones.

Hur otroligt svårt ÄR det att lägga med infon på kampanjaffischen att ge lite info om att de behöver en pengagåva och kanske slänga med ett pg-nummer med på affischen?

Det man ser på deras s.k "kampanjaffisch"  är en mästrande uppfostrande tonfall om att man skall göra "julen till barnens" samtidigt som de ger skulden till folk på generellbasis.

Som jag skrev diplomatiskt förut om kampanjen:

"Missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken".

• EnAnonumius
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-03 19:16:54 följande:
    Men det stämmer ju inte riktigt, för i praktiken har ju en massa aktiviteter arrangerats som barn har kunnat delta i.
    Jopp det stämmer faktiskt helt det utlåtandet. "Missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken".

Det är bara så smaklöst på alla plan att man mästra fostrande att tvinga in folket i tänket "och göra JULEN till barnens" och man blir skuldbelagd oavsett om man är nykterist, alkoholist eller dem kan dricka en styck öl till maten och håller sig till kaffe och läsk resten av dagen.

Detta är just en "vit jul" kampanj, tre dagar om året. Vad gör det i praktiken på sikt?  Inte ett skit.

De andra 362 dagarna så gör man ju inga olika speciella kampanjer i från IOGT-NTO och har namnunderskrifter, med att man bindande ger en krona till dem för att skapa roliga aktiviteter för barn till alkoholiserade föräldrar. 

För mig är det tragiskt att barn inte har större värde än så, än att man skall bara satsa på dem via kampanjer bara vid jul så de endast vid jul kan få lite roliga aktiviteter att gå på.

Som sagt missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken.

• EnAnonumius
    Tyrfing skrev 2016-01-03 16:47:12 följande:
    Och de som inte är intresserade av att skriva under nåt går knappast in på hemsidan. Många "måttligt berusade", inklusive mig själv, skulle kunna skänka pengar trots att vi inte är nyktra på julafton. 
    Precis.

• EnAnonumius
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-04 00:01:28 följande:
    Sammanfattningsvis är en kampanj vid juletid för mycket, men ingen kampanj under resten av året för lite. Allt eller inget är vad som räknas med andra ord? Och ett konstant "var nykter för barnens skull"-kampanjande skulle inte vara lika skuldbeläggande? Eller det bästa kanske vore att vi la ner hela skiten, dvs IOGT-NTO? Vem har ansvar för att göra någonting för barn till alkoholiserade föräldrar, och vad gör du själv för dem?
    Vad gör DU för att hjälpa barnen?

Det är ju du som tjatar om hur förfärlig kampanjen är.
    Men du har ju inte suttit och sagt ett endaste ord om huruvida du har deltagit i denna kampanj som du sitter och lovordar.
    Du har inte sagt ett smack om huruvida du har "skrivit under" med den där "bindande kronan".
    Ja jag har läst ALLA dina inlägg i denna tråden. Så VEM är du att ställa denna typen av fråga till dem som ifrågasätter kampanjen?  

Utger man sig för att tänka på barnen som lever med alkoholiserade föräldrar så anser jag att det är fel att skita i dem alla andra dagar på åren. 

Vad GÖR du för barnen till alkoholiserade föräldrar på daglig basis? Då det är ju du som lovordar kampanjen.
    Eller är du den hycklaren som klappar dig på axeln och säger; nu har jag varit duktig som tänkt på barnen för det är ju jul, nu behöver jag inte tänka på dem något mer resten av åren?

• EnAnonumius
    Tyrfing skrev 2016-01-04 01:18:21 följande:
    Glömde ett smile5.gif Ofta i debatter brukar motpoler ställas mot varandra, men det gick inte att hitta nån vettig term här. smile1.gif  
    Brukar?  För du missbrukar ju inte alkohol?

• EnAnonumius
    Anonym (Japp!) skrev 2016-01-04 09:17:31 följande:
    Löjlig? Skulle den hjälpa ett enda barn, men föräldrar som inte kan hantera alkoholen, så ser jag det inte som löjligt alls. Ni som kan dricka normalt kan väl låta bli och ta åt er och tänka på dom barn som mår dåligt?
    Ja det är det vi gör. Vi tänker på barnen som mår dåligt.

Jag tycker du skall ta och titta på BRIS hemsida.
    Trots denna s.k kampanj "vit jul" så är telefonerna alltid överbelastade gissa när *baradum dish* just det, vid jul. 

Det som ÄR problemet är ju att de som behöver ta åt sig av kampanjen gör ju inte detta. Och Kampanjen är utformad på ett sådant sätt att den inte skiljer på missbrukare och brukare.
    Utan även den som dricker enbart EN öl på julen inget mer än denna enda öl är en lika stor skitstövel som alkoholisterna.

• EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2016-01-04 09:33:35 följande:
    Om kampanjen riktade sig mot de som inte kan hantera ja, men kampanjen (liksom tidigare år) riktar sig mot alla. Det konstiga är att de inte lär sig trots att kampanjen kritiseras varje år.
    Precis.
    Det kan ju till och med BRIS vittna om att den kampanjen är kontraproduktiv baserat på hur det ser ut på barnens hjälptelefon kring jul.
  • EnAnonumius
    Jennie med ie skrev 2016-01-04 10:32:44 följande:
    Tja alltså är det nån gång man ska köra kampanjer som denna är det väl vid nyår och midsommar (även om man då får klara sig utan just denna ordvitsen) eftersom det lär vara de högtiderna det dricks som mest även bland de som inte är missbrukare/alkoholister.

Men nog bör det finnas bättre sätt att nå riskbrukarna och deras barn än att rikta sig till icke-riskbrukarna och säga hur fel de gör.
  • EnAnonumius
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-04 11:12:10 följande:
    Vilken logisk slutsats drar du av att fler barn ringer barnens hjälptelefon vid jul?  Vilket samband ser du mellan det, och kampanjen, eftersom du väljer just ordet "kontraproduktiv"?
    Förstår du inte, eller är det medvetet du missförstår?

Just det slutsatsen ÄR logisk. Oavsett hur du försöker ironisera över det. Det lyser så tydligt igenom.

Hade kampanjen hjälpt, där den skall hjälpa, så hade det missakta med just samtal till BRIS kring jul.
  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2016-01-04 22:12:01 följande:

Jag blir lika irriterad om någon via kampanjer (privata eller av organisationer) talar om att det sätt jag lever på är urkasst på alla sätt.
    När dessa dyker upp i forum som detta, så skriver jag vad jag tycker.
    Jag ogillar veganer som driver propragande, jag ogillar helnykterister som driver propagande, jag ogillar när dietfrälsta driver propagande, jag ogillar när relgiösa driver proganda, dvs jag ogillar all missionering och pådyvlande jag inte bett om. Så lika mycket som jag talar om att jag ogillar den här kampanjen, så göra jag det när även andra driver sin kampanj i detta forum.
    Ska väl tillägga, att jag respekterar nykterister, religiösa, veganer, vegetarianer, de som väljer en diet och politiker. Så länge de respekterar att jag inte delar deras uppfattning.
  • EnAnonumius
    Plupp73 skrev 2016-01-06 02:51:22 följande:
    Om folk skulle sluta ta så illa upp och se problematiken vore det en framgång.... Problemet, som jag ser det, är:
    * många barn i vårt land upplever jul och nyår som ett rent helvete eftersom en eller båda föräldrarna super sig fulla.
    * Barnen ringer förtvivlade till BRIS och liknande hjälporganisationer.
    * Många missbrukare/överkonsumerare ingår i ett stort mörkertal då de dels inte erkänner sin överkonsumtion, dels fungerar bra i arbete och samhället i stort. Få.är A-lagare.
    * Att bli full på jul, nyår, valborg, midsommar och helger i stort anses i folkmun inte vara ett problem. Alkoholromantiken är stor. Att vara nykterist är inte särskilt coolt.....

Genom att uppmärksamma folk på problematiken och möjligen få många att skippa alkoholen helt kan man kanske visa upp att det går att fira en helg helt utan alkohol. Det är ok. Kanske tom bättre än så. Och kanske kan man få folk, om alkoholromantiken minskas, att se de familjer där det blir ett stort problem. Jag tror inte att hagamannwn ansågs ha alkoholproblem, men reagerade ju extremt patologislt vid enbart små.mängder. Tveksamt om han såg det själv. ...
    Exact, många barn ringer BRIS varje år vid jul.
    Hade den kampanjen nått dit där den ska nå ut, så hade inte BRIS haft den ökningen av samtalen vid jul. Då hade de minskat.

Sedan så sitter du och säger att vara full på storhelger anses inte vara ett problem enligt "folkmun". Jaha har du objektiva bevis på att det är så eller använder du tranchen som du råkar ha i din vänkrets och sedan använder det som "allmängiltig fakta" för allmänheten. baserat på deras åsikter. Eller skapar du att det är en form av alkoholromantik i folkmun, bara för att folk inte  avstår den singelölen de tar till maten bara för att det finns barn som bor tillsammans med alkoholiserade föräldrar dörren bredvid dem.

Att prata om alkohol och alkohol problem ser inte nog inte de som kan ha hård kontroll på sitt alkoholintag och aldrig skulle gå överänsen är de som får bära hundhuvud av absolutisterna, och absolutisterna sitter och anklagar dessa för att vara alkholromantiker, struntar i barne etc.

Svar på tråden Ta en vit jul i år