Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:26:34 följande:
Det finns säkert delade uppfattningar om detta, liksom inom alla yrkesområden. Just min behandlare rekommenderade dock inte ett förhållande där den ene dricker och den andra inte.
Nej..
Då får du väl välja då.
Du har ingen rätt att kräva att din kille skall sluta.
Och bara för att man har ett visst sätt att resonera på, så ger det dig heller ingen rätt att sitta och hävda att folk lever i förnekelse heller. Du har ett otroligt binärt tankesätt på det området.
Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 22:58:38 följande:
Så länge alkohol är socialt accepterat som kommer beroende/missbrukare/riskbrukare etc att fortsätta dricka, och börjar man ifrågasätta och ha sig betraktas man närmast som en frireligiös eftersom drickandet ses som norm medan tyngre droger består av ett helt annat form av stigma. Ingen större skillnad, tycker jag. Även om det bara skulle röra sig om en simpel spliff (jfr. ett glas vin). Vissa anser sig vara drogliberala men betydligt fler är av principskäl emot droger, eller hur? Varför är synen inte densamma med alkohol? Det är många människor som dagligen röker cannabis och ändå inte trillar dit så varför då vara drogmotståndare överallt? Cannabis ligger dessutom inte bakom lika många brott som alkohol ens på långa vägar, oavsett om man skulle mäta bruket sett till lika mängd.
Ja du.. Sätt dina tankar och åsikter om droger i relation till lagliga mediciner man skriver ut.
Många mediciner som är så otroligt beroendeframkallande, och kan vara minst lika farliga som olagliga droger, men ändå skrivs det ut hur lätt som helst av läkarna.
Sedan så kan du ju fundera på att det finns lagliga substanser man kan köpa på nätet som kan var lika beroendeframkallande och lika dödligt som exempelvis Extasy, eller metaanfetamin.
Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 22:58:38 följande:
I behandlingen lärde jag mig om beroende, missbruk och riskbruk - varav jag tillhörde den senare kategorin enligt min behandlare. Hon sa också att det är svårt för en relation att hålla om den ena dricker och den andra inte. Min pojkvän vill också kunna dricka "ett glas vin till maten" och är därför inte beredd att sluta även om jag tycker det är obehagligt att se honom förändras. Hade inte alla andra druckit ett glas vin till maten som standard skulle jag sluppit det här problemet med att försöka övertala honom till att låta bli.
Ja det KAN bli problematiskt om den ena är intolerant mot olikheter, medan den andre inte är detta.
Sedan så spelar det ingen roll om det handlar om alkohol, eller om det handlar om intressen.
Fick du inte lära dig på behandlingen om "lama/patetiska ursäkter"?
Du sitter och lutar dig mot "gruppen" och anser att det är "gruppen" som är felet för att du inte kan hantera saken, och anser att du skull ha sluppit ha "problemet" med att försöka övertala din pojkvän att sluta dricka om ""alla andra inte hade druckit".
Man skall aldrig skylla sina egna tillkortakommande på omgivningen att det är "omgivningens fel" oavsett vilket område det handlar om.
Hur låter det från missbrukaren? Jo de skyller också på "gruppen" för sitt missbruk. För att "gruppen" har så svårt att fatta hur jobbigt h*n har det och "ingen förstår honom/henne"..
Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:03:25 följande:
Av min pojkvän hade jag dock önskat nolltolerans numera men det är svårt att bli nykter i en värld full av alkohol så jag räknar inte med att det ska bli så i första taget i alla fall.
Svårt att bli nykter i en värld full av alkohol?
Ja vill man skapa problem, där det egentligen inte finns problem, (i detta fall med att vara nykter i en värld full av alkohol) så är det ju helt okey för mig. Det är är ditt/deras val i sådan fall.
Jag valde bort att göra det till ett problem, för jag har svårt att se att det är ett problem med att vara nykter i en värld full av alkohol. Som sagt jag dricker kanske maximalt 1-2 ggr om året och då är det väl en snapps som jag har i några timmar.
Jag har aldrig haft det problemet med att vara nykter på fester, krogen etc.. Varken bland vänner eller främlingar. Kan ju ha med att göra att jag att som person klara av att festa runt och "göra bort mig" som spiknykter också utan problem. Det som är bra om man skulle göra bort sig, som nykter bland massa fulla är att de som är fulla inte kommer ihåg att jag gjorde bort mig, när de nyktrar till. Så där blir det ju bara typ "min egna lilla hemlighet".