• molly50

Ta en vit jul i år

Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:54:14 följande:
    Inte nödvändigtvis i 10 fall av 10 men risken finns ju alltid, precis som med rökning och dess följdsjukdomar. De flesta klarar sig utan dessa men det är ju dumt att chansa bara för att det är "gott".
    Men chansa? Om man vet att man kan klara att stanna vid en öl och en snaps till maten och kanske ett glas glögg så ser jag inte problemet.
    Det är ju knappast något man blir berusad av.

Du skriver att du har gått på alkoholbehandling. Då antar jag att du har haft problem.
    Jag beklagar det,i så fall.
    Men trots det så tycker jag inte att man kan kräva att andra ska rätta sig efter ens egna värderingar och hålla sig nyktra.
    Vi finns som faktiskt kan dricka till maten för att vi tycker det är gott. Inte för att bli fulla.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 22:36:30 följande:
    Jag har heller aldrig farit illa av att mina föräldrar bara tog ett glas vin till maten någon enstaka gång, men hade inte skadars av ifall alkohol var förbjudet och de därmed lät bli. Kan man ta avstånd på julafton så tycker jag att man ska låta bli oavsett.
    Men varför är det så viktigt att avstå just på julafton?
    Om det handlar om att barn far illa så far de väl lika illa oavsett vilken dag på året det är.
    Speciellt om föräldrarna dricker alla andra dagar på året.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:00:36 följande:
    Vad ska jag göra, menar du? Tänkte väl bara för mitt inre att den familjen ska jag nog inte umgås med nåt mer för våra värderingar skiljer sig så otroligt åt.
    Du skriver att barn inte ska fara illa,men du kan inte hjälpa ett utsatt barn när du ser ett?!
    Det tycker jag,i så fall,är långt mycket värre än att dricka ett glas vin till maten,om jag ska vara ärlig.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:23:36 följande:
    Jag vet redan nu att min symbolhandling gör skillnad eftersom folk i omgivningen börjat reflektera över sin egen relation till alkohol tack vare att jag valt att sticka ut som jag gör.

Många vänder sig till mig och beundrar det faktum att jag varit nykter flera månader i sträck. De förstår inte alls hur jag bär mig åt och hur jag orkar stå ut i deras sällskap vissa veckor. Skall erkännas att jag allt mer börjar tycka deras beteende är pinsamt även om jag inte led så mycket till en början, så jag överväger att skippa krogmiljön helt och hållet nu. Vissa av dem har aldrig ens gått till krogen nyktra eftersom de - enligt egen utsago - inte står ut om de inte är åtminstone lite lätt salongsberusade innan de går dit. Detta är dock krogmiljön och den är ju extrem i sitt slag.

Pappan i den här familjen talar så varmt om alkohol 24-7 och skryter om diverse bravader utförda i fyllan och villan så där hyser jag inget större hopp faktiskt.

Tror för övrigt inte flickan tog skada för hon lekte och verkade glad. Var mest jag som tyckte det blev en märklig situation eftersom det i min värld inte passade sig då folk blev högljudda och snackade "fitta", "knulla" och sånt som sig bör. Det är en sån jargong i det här gänget. Jag tycker inte det hör hemma bland barn.

Även om många här i tråden vittnar om att de minsann kan dricka när och hur ofta eller sällan som helst utan att de själva eller någon annan tar skada, så förstår jag inte syftet med att alkohol alls är så socialt accepterat då 100000-tals människor dagligen tar skada av sin egen eller en närståendes konsumtion.

Detta bör naturligtvis även uppmärksammas varje dag på året, men varför man valt just jul har väl med att det förväntas vara en högtid särskilt viktig att göra till en trevlig och minnesvärd stund och att uppmärksamma denna genom att ta avstånd från alkohol oavsett ens egen relation till den sedan tidigare.

Ungefär som en tyst minut; att ägna en extra tanke helt enkelt.
    Men enligt dina värderingar så tar ju barn skada av att deras föräldrar dricker,
    Du påstår att den som dricker inte själv ser att andra far illa.
    Varför tror du då att detta barn inte gör det?
    Om de dricker så mycket som du påstår och blir grova i munnen så behöver ju barnet hjälp,även om det inte i dina ögon ser ut att behöva det.
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:26:34 följande:
    Det finns säkert delade uppfattningar om detta, liksom inom alla yrkesområden. Just min behandlare rekommenderade dock inte ett förhållande där den ene dricker och den andra inte.
    Varför stannar du då kvar i ditt förhållande? Vore det inte bättre om ni båda fick chansen att träffa någon som delar era värderingar?
    Stannar du kvar hos honom för att du inte lyckas hitta en nykterist?

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:44:31 följande:
    Jag tror inte barnet for illa, men generellt tycker jag inte att man ska dricka alkohol med barn - i synnerhet inte på det här högljutt "supande" sättet.
    Men varför gjorde du då inget?
    Du kunde ju ha påpekat det olämpliga i att låta ett barn vistas i en sådan miljö,eller hur.
    Jag tycker inte heller att man ska råsupa med barn i närheten. Men man måste också inse att det är skillnad på att råsupa och på att ta ett glas vin för att man tycker det är gott.
    Det sistnämnda har jag inga problem med.

Sedan förstår jag inte riktigt tänket att man ska avstå på just julafton.
    I så fall ska man väl avstå även på årets alla andra dagar också,om det skadar barnen. Eller hur.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:56:30 följande:
    Jag tänker att mamman har huvudansvaret för barnet och jag litar på hennes omdöme i det här. Hon dricker såvitt vad jag vet måttligt i jämförelse, även om hon just denna kväll söp till lite extra eftersom de hade främmande på besök.

Jag tycker om andra sidor hos min pojkvän även om just drickandet är ett problem. Det finns olika lösningar på detta värda att se över. Hittar jag en nykterist kanske han har andra sidor jag inte är bekväm med. Man kan inte få allt. Dessutom är detta ganska nya tankebanor hos mig, tidigare störde det mig inte nämnvärt alt så var jag väldigt förlåtande.
    Jo,men om hon själv inte insåg det olämpliga i att ha barnet med på en sådan fest så borde du ha påpekat det.
    Att klaga på alla som dricker med måtta med argumentet att barn far illa av det,samtidigt som du väljer att vända ryggen åt ett barn som faktiskt var utsatt,det är inget annat än dubbelmoral!

Ja,men om du har så stora problem med att han dricker (även om det är med måtta) så borde du kanske fundera på att ,lämna honom och försöka hitta någon som delar dina värderingar.
    Nu vet jag inte om ni har barn. Men oavsett om ni har barn eller tänker skaffa så borde du kanske fundera extra noga på om du ska stanna kvar hos honom med tanke på ditt synsätt när det gäller alkohol.
    Det är ju lika illa oavsett vilken dag på året man dricker. Barn far ju inte mindre illa bara för att det inte är julafton.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-22 00:21:48 följande:
    Jag inser såklart under trådens gång att det egentligen inte finns någon anledning att klaga på ert drickande då ni inte skadar er själva eller er omgivning (min pojkvän tillhör inte er kategori, så mycket kan jag säga). Jag är bara så upprörd just nu och skulle aldrig ha gett mig in i diskussionen från första början.

Ber om ursäkt över att jag är så färgad över mina egna upplevelser (så gott som all vänskap i vuxen ålder, mina egna erfarenheter och tidigare + nuvarande pojkvän). Självklart bör jag fokusera på deras problematik snarare än er som inte ens utgör ett hot, men mina dåliga erfarenheter, framför allt i nutid, gör just att agget blir extra stort och så fort jag fick nys om kampanjen blev jag så glad. Och samtidigt så ledsen när jag märker vilket motstånd den får. Jag förstår inte mig på er, och när förståelsen inte finns där så sparkar jag lätt bakut, riktar taggarna utåt och blir defensiv - ofta mer än vad som kanske faktiskt är befogat. Det står säkert inte alls i proportion till verkligheten och jag slinker lätt in på irrelevanta sidospår istället för att hålla mig till huvudfrågan.

Försöker se saker ur fler än ett perspektiv, men inte alltid så lätt med min bakgrund. Påminns sedan om min egen uppväxt som var bra med sunt förhållande till alkohol mina föräldrar emellan. Inte ens de förstår mitt val att sluta dricka. Jag försöket förklara men de lyssnar inte. Känner mig så ensam i det här.

Önskar vakna upp till en värld där vi som far eller har farit illa av alkohol slipper lida nåt mer. Ni som ifrågasätter mig blir en symbol för att det jag fått utstå inte är så farligt, ni nästintill bagatelliserar det jag varit med om. Så är det ju inte, ni pratar om måttligt drickande. Jag förstår det nu. Antar jag blandar ihop äpplen och päron. Hade inte reagerat på det sättet om ämnet inte berörde på ett djupare plan, men tyvärr blir jag lätt uppeldad när jag inte förstår hur andra tänker kring något som för mig är uppenbart (fast oftast inte eftersom det är svårt att vara konsekvent i komplexa frågor).

Det var verkligen inte min mening att trampa fel sorts människor på tårna och kritisera för kritiserandes skull.
    Jag har själv haft en närstående som haft alkoholproblem.
    Den personen försökte med allt för att hindra oss andra från att dricka alkohol,även fast vi gjorde det med måtta.
    Och lyckades även med detta ett tag.
    Så tro mig,jag har varit närmare det här med alkoholproblem än du tror.
    Men vi lyckades till slut få personen att förstå att ingen av oss hade för avsikt att bli berusade och h*n ändrade sig till slut.

Jag förstår hur du känner. Jag har också haft pojkvänner som tittat lite för djupt i flaskan emellanåt.
    Men jag tycker det går lite till överdrift när man försöker få andra att sluta dricka,eller avstå från alkohol en dag/år med argumentet att ens barn kan fara illa,även om man bara dricker ett glas.
    Man kan aldrig kräva av andra att de ska sluta dricka!

Jag respekterar att du inte vill dricka alkohol. Det är helt upp till dig.
    Men jag tycker även att du ska respektera de som vill ta sig ett glas för att de tycker att det är gott.
    Respekten ska gå åt båda håll.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 11:18:10 följande:
    Om det inte fanns något problem för att folk visste sina gränser så skulle inte BRIS och dylikt bli nedringda över julhelgerna. Och än fler må dåligt utan att ringa BRIS.

Ang. kampanjen så är det alltså en kampanj vi pratar om. En kampanj för att få ut ett visst budskap precis som all annan form av reklam. Oavsett vad dom hade skrivit så hade det ju inte fallit precis alla i smaken. Däremot kan man fundera varför vissa tar åt sig nåt så fantastiskt och har ett extremt behov att försvara sig och tracka ner på en kampanj som i botten har ett väldigt gott syfte dvs att alla barn ska få ha en lugn och trevlig jul.
    Det som många av oss reagerar på är att dessa kampanjer dyker upp just till jul varje år.
    Var finns de under övriga året?
    Barn som lider av att deras föräldrar (eller andra vuxna) dricker alkohol lider väl även under årets övriga dagar. Inte bara under jul.

Jag förstår tanken,absolut. Barn ska inte behöva lida för att de har föräldrar med alkoholproblem.
    Men när man riktar sig till de som faktiskt kan dricka med måtta så blir det fel.
    Även om vi,som kan dricka med måtta,skulle avstå helt från alkohol under julen så hjälper det inte de barn som verkligen lider! Tyvärr!
    Det problemet måste lösas på något annat sätt än genom att gå på människor som dricker med måtta.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:12:54 följande:
    Fast tror du inte att högtider där det förespråkas diverse berusningsdrycker har ett högre antal barn som drabbas än en vanlig helg? Jag skulle tro att vissa barn drabbas oavsett, men antalet drabbade lär öka markant vid högtider för då är det tradition att dricka alkohol.
    Jag tror att barn som har föräldrar med alkoholproblem lider lika mycket oavsett vilken dag på året det är.
    Det finns även andra högtider på året då det brukar drickas en del. Midsommar och påsk t ex. Eller nyår.
    Om det nu är alkoholkonsumtionen under högtiderna som är problemet,varför ser man inte dessa kampanjer under de övriga högtiderna? Varför bara till just jul?
    Och varför detta skuldbeläggande på oss som kan dricka med måtta?
    Det måste väl finnas andra sätt att komma tillrätta med problemet?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:28:57 följande:
    Ingenting som låter bekant vad gäller julöl, glögg, snaps?
    Fast det är väl skillnad på att göra reklam för dryckerna och att förespråka dem. Eller hur.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 15:26:59 följande:
    Jag trodde diskussionen gällde att barn skulle få en bra jul, men uppenbarligen är det viktigare med andra saker för vissa...
    Men ban kan väl ha det bra även om föräldrarna dricker med måtta?

Kan du svara på frågan varför det är så mycket viktigare att vara nykter under just julen än under andra högtider på året?
    Om barnen har föräldrar med alkoholproblem så lider de väl lika mycket oavsett vilken dag på året det är,eller hur?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (dr A) skrev 2015-12-31 07:10:33 följande:

Hade mer än gärna haft ett mer vitt nyår, jobbar ibland som läkare på akuten och supahögtider som nyår och valborg är vidriga att arbeta på. 2016 ffick jag valborg på min lott.

Jag tror att debatten här var avsedd att handla om huruvida vuxna kan tänka sig att avstå alkohol för att ge sina barn en trygg jul, sedan börjar folk gå från kärnfrågan och diskutera andra högtider.

Vi är inga absolutister, men alkohol ingår inte i vårt julfirande, och har aldrig gjort det. På nyår dricker vi alkoholfritt vin i år - samma som våra barn. Men där brukar vi dricka vin till maten och skåla i champagne. Ingen egentlig orsak till att vi skippat alkohol, mer än att vi ville kolla utbudet av alkoholfritt vin. Det var rätt bra tycker vi. Goda roséviner.......

Jaförstår att du får se en hel del i ditt jobb.
    Men de som verkligen har problem blir ju inte hjälpta av att alla,som kan hantera alkoholen,sitter nyktra på julafton.
    De behöver hjälp året om. Inte bara på julen.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-31 18:37:59 följande:

Finns det någon som på riktigt inte förstår att julen är en särskild högtid för barn?

Jag fattar principen, vilken dag som helst med packade föräldrar suger antagligen när man är barn, men jag tror faktiskt att just på julafton känns det lite värre än de flesta andra dagar, för ett barn, om ens föräldrar smäller av innan Kalle Anka.

För övrigt tror jag att "vit jul" funkar bättre som kampanj än "vit nyår" eftersom det är ett etablerat uttryck om än med en annan betydelse.

Självklart är julen viktig för många barn. Men inte för alla.
    Det blir vad man gör det till,som vuxen.

Mina barn ser t ex fram emot nyår och midsommar också,då de får vara uppe extra länge och äta extra gott.
    Eller påsken då de får lite extra godis.
    Ska vi som vuxna då skippa ölen och snapsen till maten för att det kan finnas barn som far illa av att de har alkoholiserade föräldrar?
    Även fast vi kan dricka med måtta?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-31 18:37:59 följande:

Finns det någon som på riktigt inte förstår att julen är en särskild högtid för barn?

Jag fattar principen, vilken dag som helst med packade föräldrar suger antagligen när man är barn, men jag tror faktiskt att just på julafton känns det lite värre än de flesta andra dagar, för ett barn, om ens föräldrar smäller av innan Kalle Anka.

För övrigt tror jag att "vit jul" funkar bättre som kampanj än "vit nyår" eftersom det är ett etablerat uttryck om än med en annan betydelse.

Mina barn ser t ex fram emot nyår och midsommar också,då de får vara uppe extra länge och äta extra gott.
    Ska vi som vuxna då skippa ölen och snapsen till maten för att det kan finnas barn som far illa av att de har alkoholiserade föräldrar?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    molly50 skrev 2016-01-02 12:17:01 följande:

Min poäng är att det spelar ingen roll vilken högtid det är. Barn som har föräldrar med alkoholproblem mår lika dåligt oavsett vilken högtid det är,eller om det är en vanlig helg.
    Dessa kampanjer borde föras året om,och inte bara till jul.
    Och då rikta sig till de som verkligen har problem. Inte till oss som kan dricka med måtta.
    Det är det sistnämnda som gör att många vänder taggarna utåt när dessa kampanjer dyker upp.
    Att det riktas mot de som kan dricka med måtta,med en skuldbeläggande ton.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-02 12:28:26 följande:
    Vi ska absolut inte skippa alkoholen om vi dricker med måtta bara för att andra dricker för mycket. Även om jag personligen inte anser att alkoholen har någon viktig plats i mitt eget julfirande. Jag har bara inga som helst problem med kampanjen "vit jul", som många andra verkar ha, även om jag själv inte tänker ha en kritvit jul. Det är helt poänglöst då mina barn knappast skulle märka någon skillnad ifall vi avstod från glöggen, typ.

Jag utesluter dock inte att det finns familjer där de vuxna dricker för mycket på julen även om de är alkoholister. Allt är ju inte svart och vitt. Därför tror jag att kampanjen kan fylla en funktion då den får folk att reflektera över sitt alkoholintag, vilket åtminstone inte jag ser som någon dålig sak.
    Men det som många vänder sig mt när det gäller de här kampankerna är ju att de riktas mot just oss som kan dricka med måtta. Och det med en skuldbelägande ton.
    På vilket sätt hjälper det barn som har föräldrar med alkoholproblem,om vi som kan dricka med måtta,sitter nyktra på just julen?

Istället för att rikta sig mot de som kan dricka med måtta så borde man rikta in sig på att ge barn till alkoholiserade föräldrar den hjälp de faktiskt behöver.

Du skriver att det finns de som dricker för mycket fast de inte har problem.
    Men är det inte just problem man har om man dricker för mycket?
    När man inte känner när det är stopp?
    Dessa personer inser kanske inte att de har problem.
    Och det är de som kampanjerna borde rikta sig till.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-02 12:35:16 följande:
    Det är möjligt att det bara är en gradskillnad beroende på vilken högtid det rör sig om. Som jag skrev tidigare tror jag att kampanjen "vit jul" är extra tilltalande mest bara för att det redan finns som ett etablerat (språkligt) uttryck, men med en annan betydelse. Det är en ordlek. Svårare än så är det nog inte. Visst skulle kampanjen "vit påsk" eller "vit midsommar" eller dylikt också behövas, men rent språkligt funkar det inte. Jag lägger ingen värdering i detta, utan säger bara hur jag förstår det.

För övrigt är jag inte säker på att alla som tror att de dricker med måtta verkligen gör det. Men det kan vara en annan diskussion.
    Js,men oavsett betydelse så riktar sig ju kampanjerna till fel personer.
    T om nykterhetsrörelsen själva säger ju att den värsta suparhelgen är midsommar.
    Då borde man väl ha en sådan här kampanj även då,i så fall.

Ja,men tror man sig kunna dricka med måtta men inte gör det så har man väl problem med alkoholen.
    Och det är väl då man behöver hjälp. Innan det går överstyr.
    Och det är dessa personer som kampanjerna borde rikta sig till.
    Inte till de som verkligen kan dricka med måtta.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-03 12:46:17 följande:
    Jag har kollat in kampanjen på internet, bara en aning för sent, och som jag fattar det är det primära syftet att samla in pengar för att kunna arrangera alternativ och jullovsaktiviteter för de barn som det verkligen suger för. Alltså man riktar sig inte till de redan förlorade fallen utan man vill göra något för deras barn med hjälp av andra som i likhet med dem själva inte bryr sig mycket om alkohol. Och visst kan man som måttlighetsdrickare känna sig skuldbelagd och kränkt av det, men det är enligt min mening ett kortsynt och egoistiskt perspektiv.

Nästa år tänker jag stötta kampanjen även om jag inte tänker ta en vit jul själv. Detsamma gäller för midsommar ifall de kampanjar även då. Det kommer ju inte att heta "vit jul" då, så vi får väl hålla ögonen öppna.
    Jo,men det finns väl bättre sätt att göra det på än genom att skuldbelägga måttlighetsdrickarna,eller hur.
    För det är ju faktiskt det man gör med den här kampanjen.
    Får alla som dricker med måtta att känna sig skyldiga genom att påpeka att man förstör för sina barn genom att dricka.
    Och det är varken kortsynt eller egoistiskt att känna så,när det är så det ser ut.
    Ingen tycker väl om att bli anklagad för saker man inte har gjort sig skyldig till.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Japp!) skrev 2016-01-04 13:47:05 följande:
    Det skrivs om det på internet, i tidningarna m.m,  folk pratar om det, problemet tas upp, det når fram till folk... är det verkligen så svårt att förstå? Men med tanke på hur mycket folk protesterar och klagar på kampanjen så får det väl motsats effekt för dom som skulle behöva dricka mindre eller inte alls. Bara gå in på familjeliv och dom med alkoholproblem börjar resonera som er här..
    Naturligtvis är det bra att det tas upp och att det pratas om det och skrivs om det på nätet.
    Och det är självklart bra om det når fram till de det behöver nå fram till.
    Men problemet är ju dessa kampanjer som riktar sig till fel personer.
    De som kan dricka med måtta.
    Ingen i min familj har problem med alkoholen.
    Så därför ställer jag om frågan igen som  gbgumman ställde.
    På vilket sätt hjälper jag utsatta barn till föräldrar med alkoholproblem genom att låta bli att ta den där ölen till maten?
    För det är det man säger med kampanjen. Att man ska hålla sig nykter på julen för att annars förstör man för sina barn.
    Men på vilket sätt hjälper det andra,utsatta barn,om man låter bli den enda ölen man tänkt ta under julen?

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Plupp73 skrev 2016-01-06 02:51:22 följande:

Om folk skulle sluta ta så illa upp och se problematiken vore det en framgång.... Problemet, som jag ser det, är:

* många barn i vårt land upplever jul och nyår som ett rent helvete eftersom en eller båda föräldrarna super sig fulla.

* Barnen ringer förtvivlade till BRIS och liknande hjälporganisationer.

* Många missbrukare/överkonsumerare ingår i ett stort mörkertal då de dels inte erkänner sin överkonsumtion, dels fungerar bra i arbete och samhället i stort. Få.är A-lagare.

* Att bli full på jul, nyår, valborg, midsommar och helger i stort anses i folkmun inte vara ett problem. Alkoholromantiken är stor. Att vara nykterist är inte särskilt coolt.....

Genom att uppmärksamma folk på problematiken och möjligen få många att skippa alkoholen helt kan man kanske visa upp att det går att fira en helg helt utan alkohol. Det är ok. Kanske tom bättre än så. Och kanske kan man få folk, om alkoholromantiken minskas, att se de familjer där det blir ett stort problem. Jag tror inte att hagamannwn ansågs ha alkoholproblem, men reagerade ju extremt patologislt vid enbart små.mängder. Tveksamt om han såg det själv. ...

Men då kommer vi tillbaka till den där frågan igen.
    På vilket sätt hjälper man utsatta barn till föräldrar med alkoholproblem om man låter bli den där enda ölen till maten?
    Dessa familjer vet ju ändå inte om andra tar en öl till maten eller om de sitter helt nyktra.
    Så på vilket sätt blir de hjälpta då?
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Ta en vit jul i år