• Irma01

Ta en vit jul i år

Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 17:44:48 följande:

Skrattretande hur en majoritet här inne försvarar sin drog till varje pris och samtidigt inte säger sig ha några som helst problem med dito... Kan man inte avstå alkohol under EN dag på året har man sannerligen något att fundera över.

Vit jul-kampanjen fyller definitivt sitt syfte.

Och du inser inte att ditt sätt att dela allt i svart och vit är ett bekymmersamt. Varför måste du pracka på alla ditt sätt?? Jag respekterar att du är nykterist, du kanske ska börja förstå att det finns ett stort antal människor som har ett ansvarsfullt sätt att dricka. Jag dricker när jag äter goda middagar och inte är den som kör, jag tar ett glas vin till laxen på julafton. Jag dricker sällan annars. Jag har absolut inga problem med att inte dricka. Jag tycker bara inte att en annan vuxen ska domdera hur jag ska bete mig utan att ens känna mig pga att det finns människor som inte klarar att hantera alkohol. Detta skuldbeläggande sätt är kontraproduktiv. I stället för att försöka göra något verkligt för de barnen som verkligen är i farozonen... Du tror väl inte att de föräldrar som inte kan hantera alkohol bryr sig om den kampanj? Om någon är alkoholist så går det tyvärr inte att bota den person om den själv inte vill bli frisk och inte förstår ens att den är sjuk...
    Det vore mycket mer effektivt att börja jobba för att ändra mentaliteter. Att se till att människor inte längre dricker för att komma ur sitt skal, för att bli mer sociala, eller för att de ger efter för grupptryck. För när man dricker pga dessa anledningar då är man i farozonen, eftersom det lättare blir ett behov. Jag hade den stora turen att ha föräldrar som jag aldrig har sett fulla. De drack vin till middag väldigt ofta. De visade mig att det finns helt normala sätt att hantera alkoholen. När jag flyttade till Sverige var jag faktiskt chockad över hur relationen till alkoholen såg ut hos många. Just att den behövs för att ha trevligt, eller att man ska TS den där sista glaset trots att man känner att man inte borde osv. Så jag kan förstå att frågan dyker upp. Men man fokuserar på fel målgrupp. Sluta skuldbelägga de som inte har problem. Sluta se världen i svart eller vit. Nej, det finns inte bara två läger, nykterister eller alkoholister. Dags att inse att det finns också de som njuter av ett glas ibland utan att det för den delen påverkar deras omgivning.
  • Irma01
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:03:25 följande:
    Jag kräver ingenting, folk gör som de vill och jag är fullt medveten om att drickandet är en norm och att jag står utanför den. Väljer ju dessutom ofta krogmiljön för att få träffa mina vänner och är därmed införstådd med vad som väntar.

Av min pojkvän hade jag dock önskat nolltolerans numera men det är svårt att bli nykter i en värld full av alkohol så jag räknar inte med att det ska bli så i första taget i alla fall.
    Du kräver visst saker. Du står här med
    pekpinnen och anser dig ha rätt att döma andra människor. I stället borde du inse att det är du som har ett problem och pga den ser du situationen annorlunda. Dessutom tycker jag att det är lite ironiskt att du står på dina höga hästar och dömer alla andra men själv inte följer dina egna principer. Om detta är så viktigt för dig som du påstår då borde du leva som du lär och hitta en kille som delar dina värderingar.

Dessutom när det gäller vin så finns det faktiskt positiva effekter, mest för hjärtat (i måttlig mängd självklart). Detta är vetenskapligt bevisat. Det finns inga sådana effekter med cigaretter eller heroin, cocain, amfetamin osv.

Vi kommer aldrig att vara ense och det är helt OK, jag hoppas bara att du kan förstå och se världen från en annan perspektiv. För att du är i riskzonen är tråkigt men det betyder inte att alla är det.

Mvh,
  • Irma01
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:35:40 följande:
    Jag vet inte om jag sitter på några höga hästar men visst är jag stolt över min nya bättre tillvaro, i synnerhet när jag ser hur folk i min omgivning tycks som besatta vid veckosluten att få döva sin ångest med sprit istället för att ta itu med sina liv. Detta handlar dock om rent supande, ej att förväxla med måttligt drickande, men det ät fortfarande alkoholen som är boven.

Jo, jag känner till de påstådda fördelarna med alkohol - ofta sponsrade av läkemedelsindustrin eller andra pengakåta aktörer. Vissa saker stämmer säkert, men jag ser ju ändå att nackdelarna är fler i slutändan (inte för precis varenda individ men som ett samhällsproblem i stort). Titta på all kriminalitet t.ex.

Med tanke på hatet jag fått utstå hittills i tråden så tror jag ju inser lika mycket som jag att nyktra män inte växer på träd, men det är inte förrän modern tid som jag börjat reta mig på detta utan först när jag blev nykter och började se saker med nya ögon. Eftersom jag utsätter mig för krogvärlden p.g.a. det sociala inser jag att jag kommer stå helt ensam sedan när jag slutar gå ut och därför kan det tänkas lite paradoxalt att jag ifrågasätter hela alkoholkulturen men samtidigt låter mig vara en del av den.
    Jag menar absolut inte att vara "hatfull", så om det är så du har upplevt mina inlägg ber jag om ursäkt.
    Ju mer jag läser dina inlägg, desto mer inser jag att du lever i en helt annan värld än jag. Jag tror att problemet verkar vara ganska mycket ditt umgänge. Det finns en väldigt stor skillnad mellan att ta ett glas vin till maten och att gå ut varje helg för att supa. Därför gillar jag inte den typen av kampanj som pågår.
    När det gäller "höga hästar" så kanske du ska läsa om några inlägg för du upplevs som väldigt dömande, och uppenbarligen inte bara av mig. Det finns visst män som inte dricker för att och som lätt kan låta bli. Min man dricker väldigt sällan alkohol. Jag känner flera. Sedan förstår jag väl att du älskar din kille av många andra anledningar, jag vill mest belysa att när man kräver från alla andra att de ska leva på ett visst sätt så måste an vara beredd att leva upp till det själv. Alltså var jag provocerande i mitt inlägg. Du verkar vara en ganska ung person och det kanske kan förklara att du fortfarande ser världen mycket i svart eller vit. Ju mer man upplever desto mer inser man att det finns många nyanser av grått. Med det sagt ska vi inte glömma att alkoholism är ett sjukdom som påverkar i högsta grad anhöriga till de sjuka, att den sjuke måste vilja bli frisk och att det är dessa människor man borde rikta uppmärksamheten till först och främst. Se till att dessa barn som redan idag har ångest har någon de kan prata med. Det är viktigare än att gå på de som dricker med måttfullhet och ansvar.

Mvh,
  • Irma01
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-22 00:21:48 följande:
    Jag inser såklart under trådens gång att det egentligen inte finns någon anledning att klaga på ert drickande då ni inte skadar er själva eller er omgivning (min pojkvän tillhör inte er kategori, så mycket kan jag säga). Jag är bara så upprörd just nu och skulle aldrig ha gett mig in i diskussionen från första början.

Ber om ursäkt över att jag är så färgad över mina egna upplevelser (så gott som all vänskap i vuxen ålder, mina egna erfarenheter och tidigare + nuvarande pojkvän). Självklart bör jag fokusera på deras problematik snarare än er som inte ens utgör ett hot, men mina dåliga erfarenheter, framför allt i nutid, gör just att agget blir extra stort och så fort jag fick nys om kampanjen blev jag så glad. Och samtidigt så ledsen när jag märker vilket motstånd den får. Jag förstår inte mig på er, och när förståelsen inte finns där så sparkar jag lätt bakut, riktar taggarna utåt och blir defensiv - ofta mer än vad som kanske faktiskt är befogat. Det står säkert inte alls i proportion till verkligheten och jag slinker lätt in på irrelevanta sidospår istället för att hålla mig till huvudfrågan.

Försöker se saker ur fler än ett perspektiv, men inte alltid så lätt med min bakgrund. Påminns sedan om min egen uppväxt som var bra med sunt förhållande till alkohol mina föräldrar emellan. Inte ens de förstår mitt val att sluta dricka. Jag försöket förklara men de lyssnar inte. Känner mig så ensam i det här.

Önskar vakna upp till en värld där vi som far eller har farit illa av alkohol slipper lida nåt mer. Ni som ifrågasätter mig blir en symbol för att det jag fått utstå inte är så farligt, ni nästintill bagatelliserar det jag varit med om. Så är det ju inte, ni pratar om måttligt drickande. Jag förstår det nu. Antar jag blandar ihop äpplen och päron. Hade inte reagerat på det sättet om ämnet inte berörde på ett djupare plan, men tyvärr blir jag lätt uppeldad när jag inte förstår hur andra tänker kring något som för mig är uppenbart (fast oftast inte eftersom det är svårt att vara konsekvent i komplexa frågor).

Det var verkligen inte min mening att trampa fel sorts människor på tårna och kritisera för kritiserandes skull.
    Av någon anledning missade jag detta inlägg. Bra att du inser att du är oerhört färgad av dina erfarenheter. Jag respekterar ditt synsätt och tycker att det tråkigt att du har dessa erfarenheter.
    Om du mår så dåligt över ditt umgänge och deras sätt att hantera alkohol tror jag dock att du borde seriöst fundera på varför du hänger med dessa människor. Som vänner ska man känna sig trygg, ge varandra energi och kunna prata om allt. I ett förhållande (syftar på din sambo) ska man ta fram det bästa hos varandra och respektera varandra, samt måste man dela en del grundvärderingar. Klart man bråkar ibland, men du verkar mest gå och vara ledsen över att din pojkvän inte förstår något oerhört viktigt för dig.
    Livet är för kort för att hänga kvar med fel människorna bara för att man är rädd att vara ensam. On du engagerar dig i denna fråga som uppenbarligen ligger dig varm om hjärtat så lär du träffa likasinnade och få nya vänner.

Önskar dig all lycka till i framtiden.
Svar på tråden Ta en vit jul i år