• Fiona M

Ta en vit jul i år

Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 19:09:28 följande:
    Jag känner flera som super och som nåtts av den här kampanjen, så nyss som förra helgen var ett barn med i supandet. Barnet är nog dock för litet för att ta skada men i mina ögon rimmar det ganska illa.
    men... rimmar det inte jäkligt illa att du pratar om att "barnet inte tar skada" om det är så litet att det inte kan ta hand om sig och föräldrarna verkligen super?
    vad sa och gjorde du då och där?
  • Fiona M
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:35:16 följande:
    Jag tycker det är en fin och symbolisk handling att ta avstånd från sånt som (om inte man själv så i alla fall hundra miljoner människor världen över) far illa av och som skadar mer än det gör nytta, men väl medveten om att det är en utopi.
    Vad spelar symbolhandlingarna för roll om man inte gör ngt när barn far illa?
    Eller vad gjorde du när föräldrarna till det lilla barnet söp?
  • Fiona M
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:00:36 följande:
    Vad ska jag göra, menar du? Tänkte väl bara för mitt inre att den familjen ska jag nog inte umgås med nåt mer för våra värderingar skiljer sig så otroligt åt.
    så... vad tänker du att din symbolhandling ska syfta till då om du inte kan öppna munnen när det gäller?
    dubbelmoral så det skriker om det.
  • Fiona M
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:23:36 följande:
    Jag vet redan nu att min symbolhandling gör skillnad eftersom folk i omgivningen börjat reflektera över sin egen relation till alkohol tack vare att jag valt att sticka ut som jag gör.

Ungefär som en tyst minut; att ägna en extra tanke helt enkelt.
    du säger emot dig själv. du skriver att barn far illa så fort alkohol är inblandat och folk inte kan avstå ens det enda glaset, men ändå tror du inte den här flickan tar skada -hur tänker du då?
    du beskriver en hemmiljö där det går överstyr och det sups när barnet är med, men ändå gör du nada, fegar ut -men har mage att höja dig själv och meningslösa handlingar som tysta minuter?
    nej, rannsaka dig själv innan du öppnar munnen om andra igen.
Svar på tråden Ta en vit jul i år