Inlägg från: Anonym (sober) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sober)

Ta en vit jul i år

Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 17:44:48 följande:

Skrattretande hur en majoritet här inne försvarar sin drog till varje pris och samtidigt inte säger sig ha några som helst problem med dito... Kan man inte avstå alkohol under EN dag på året har man sannerligen något att fundera över.

Vit jul-kampanjen fyller definitivt sitt syfte.

Den som avstår alkohol EN dag om året genom att inte dricka någon sådan på julafton har definitivt anledning att vara bekymrad för sitt drickande. Betydligt större anledning än den som dricker måttligt då och då inkl. julafton.
  • Anonym (sober)

Vilken av högtiderna påsk, midsommar, nyår och jul tror du det konsumeras mest resp minst alkohol?

Och vaddå _förespråka_ berusningsdrycker?

Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:12:54 följande:

Fast tror du inte att högtider där det förespråkas diverse berusningsdrycker har ett högre antal barn som drabbas än en vanlig helg? Jag skulle tro att vissa barn drabbas oavsett, men antalet drabbade lär öka markant vid högtider för då är det tradition att dricka alkohol.

• Anonym (sober)

Är det verkligen konstigt att man kritiserar en kampanj som skuldbelägger de som saknar skuld?

Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 11:18:10 följande:

Om det inte fanns något problem för att folk visste sina gränser så skulle inte BRIS och dylikt bli nedringda över julhelgerna. Och än fler må dåligt utan att ringa BRIS.

Ang. kampanjen så är det alltså en kampanj vi pratar om. En kampanj för att få ut ett visst budskap precis som all annan form av reklam. Oavsett vad dom hade skrivit så hade det ju inte fallit precis alla i smaken. Däremot kan man fundera varför vissa tar åt sig nåt så fantastiskt och har ett extremt behov att försvara sig och tracka ner på en kampanj som i botten har ett väldigt gott syfte dvs att alla barn ska få ha en lugn och trevlig jul.

• Anonym (sober)

Jodå, det dricks i en hel hem. Men, _förespråka_?

Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:28:57 följande:

Ingenting som låter bekant vad gäller julöl, glögg, snaps?

• Anonym (sober)

Äh lägg ner. Du bemöter ju inget av det andra men ETT humoristiskt inlägg, det jävlar hoppar du på direkt. Det säger en hel del.

Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 15:26:59 följande:

Jag trodde diskussionen gällde att barn skulle få en bra jul, men uppenbarligen är det viktigare med andra saker för vissa...

• Anonym (sober)

Det handlar inte om att känna sig skuldbelagd utan om att BLI det. I klartext i kampanjen som sådan och av dess förespråkare. Det är knappast trångsynt att få höra / läsa "du förstör julen för barnen" och sen ta det som "du förstör julen för barnen" utan det är ju just vad man anklagas för. Det kanske är en anklagelse du känner dig OK med att få men de flesta som är oskyldiga till att behandla sina barn illa reagerar negativt på att få skulden för det utan grund.

Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-03 12:46:17 följande:

Jag har kollat in kampanjen på internet, bara en aning för sent, och som jag fattar det är det primära syftet att samla in pengar för att kunna arrangera alternativ och jullovsaktiviteter för de barn som det verkligen suger för. Alltså man riktar sig inte till de redan förlorade fallen utan man vill göra något för deras barn med hjälp av andra som i likhet med dem själva inte bryr sig mycket om alkohol. Och visst kan man som måttlighetsdrickare känna sig skuldbelagd och kränkt av det, men det är enligt min mening ett kortsynt och egoistiskt perspektiv.

Nästa år tänker jag stötta kampanjen även om jag inte tänker ta en vit jul själv. Detsamma gäller för midsommar ifall de kampanjar även då. Det kommer ju inte att heta "vit jul" då, så vi får väl hålla ögonen öppna.

• Anonym (sober)
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-04 11:14:07 följande:
    Hur föreslår du att man ska göra för att nå just riskbrukarna?
    Tänk efter. Till att börja med rikta sig mot dem och inte nån helt annan. 

Menar du på allvar att bästa sättet för grupp A att ändra sig är att säga till grupp B att de gör fel?
  • Anonym (sober)
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-04 12:09:25 följande:
    Det där besvarar ju inte frågan, alls. 
    Eh jo.

F ö är det rätt ocharmigt av dig att avkräva andra att rakt upp och ner komma med lösningen på problemet när du själv hävdar din rätt att göra ingenting alls för de utsatta barnen.
  • Anonym (sober)

Att det skrivs och pratas om de problem som finns med alkohol i samhället är bra och viktigt och hjälper absolut (i vilken grad är svår att mäta). Det var dock inte frågan, utan frågan var hur det hjälper de utsatta barnen att föräldrarna till och de vuxna som finns kring de barn som INTE är utsatta avstår från sin ringa mängd alkohol (sin enda julöl t ex).

Anonym (Japp!) skrev 2016-01-04 13:47:05 följande:

Det skrivs om det på internet, i tidningarna m.m,  folk pratar om det, problemet tas upp, det når fram till folk... är det verkligen så svårt att förstå? Men med tanke på hur mycket folk protesterar och klagar på kampanjen så får det väl motsats effekt för dom som skulle behöva dricka mindre eller inte alls. Bara gå in på familjeliv och dom med alkoholproblem börjar resonera som er här..

Svar på tråden Ta en vit jul i år