• Tyrfing

Ta en vit jul i år

Hannah76 skrev 2015-12-22 15:16:47 följande:
    Tycker detta är tragiskt, tröttsamt o korkat. En vit jul gör ingen skillnad för de barn som lever med en förälder som missbrukar eller har problem.
    Lika knas som att alla helt plötsligt ska skänka saker/pengar eller vill hjälpa till på soppkök/härbärgen vid jul, vart är ni resten av året?
    En skillnad är dock att välgörenheten faktiskt (oftast) bidrar till något, till skillnad från den "vita" julen. 

Men jag håller med, man bör bry sig om alkoholisternas barn övriga 364 dagar om året också. 
  • Tyrfing

Det här är intressant:

"Under midsommarveckan i fjol såldes 2,2 miljoner liter mer alkohol- haltig dryck än under påskveckan, trots att Systembolaget hade öppet fler dagar vid påsk.

Dessutom är drickandet ofta mer spritt över dagarna på påsken och julen, medan midsommarsupandet är koncentrerat till en enda dag, menar Nina Svensson, pressekreterare på nykterhetsorganisationen IOGT-NTO.
    – Risken för sociala skador är större om det dricks mycket på en gång. Det är skrämmande för barn att se sina föräldrar berusade, och barnen kan också hamna i direkt fara, säger Nina Svensson.

Under 2010 hade Systembolaget 2,5 miljoner kunder under midsommarveckans fyra öppetdagar, att jämföra med 2 miljoner på sex dagar en genomsnittlig vecka."
    http://www.metro.se/nyheter/sa-mycket-mer-dricker-vi-i-helgen/EVHkfv!9Ix9XJIpWJg/

Så varför lägger IOGT-NTO så mycket krut på julafton när de anser att midsommarafton är betydligt värre? 

• Tyrfing
    Anonym (dr A) skrev 2015-12-31 07:10:33 följande:
    Hade mer än gärna haft ett mer vitt nyår, jobbar ibland som läkare på akuten och supahögtider som nyår och valborg är vidriga att arbeta på. 2016 ffick jag valborg på min lott. Jag tror att debatten här var avsedd att handla om huruvida vuxna kan tänka sig att avstå alkohol för att ge sina barn en trygg jul, sedan börjar folk gå från kärnfrågan och diskutera andra högtider. Vi är inga absolutister, men alkohol ingår inte i vårt julfirande, och har aldrig gjort det. På nyår dricker vi alkoholfritt vin i år - samma som våra barn. Men där brukar vi dricka vin till maten och skåla i champagne. Ingen egentlig orsak till att vi skippat alkohol, mer än att vi ville kolla utbudet av alkoholfritt vin. Det var rätt bra tycker vi. Goda roséviner.......

Jag förstår att akuten är ett helvete under suparhelger. Men de som har problem med alkohol kommer inte sluta ställa till med elände bara för att vi som kan hantera vår alkoholkonsumtion tar en vit helg. På samma sätt kommer inte lille Olle få en trygg jul för att jag inte tar en snaps. Anledningen till att jag avviker från kärnfrågan är för att jag ifrågasätter varför inte övriga högtider och för all del helt vanliga helger ska hållas vita för att de utsatta barnen ska få en trygg helg. Midsommar är enligt IOGT-NTO själva den värsta högtiden. Nyår är det oftast en högre promillehalt bland de vuxna än på julafton, så varför inte en vit nyårsafton?
  • Tyrfing
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-31 18:37:59 följande:
    Finns det någon som på riktigt inte förstår att julen är en särskild högtid för barn?

Jag fattar principen, vilken dag som helst med packade föräldrar suger antagligen när man är barn, men jag tror faktiskt att just på julafton känns det lite värre än de flesta andra dagar, för ett barn, om ens föräldrar smäller av innan Kalle Anka.

För övrigt tror jag att "vit jul" funkar bättre som kampanj än "vit nyår" eftersom det är ett etablerat uttryck om än med en annan betydelse.

För mig som aldrig har trott på tomten, så har julen aldrig varit särskilt magisk. Man får presenter av den utklädde grannen och  lite konstig mat. Utan grannen hade det i princip kunnat vara min namnsdag, fast då hade maten varit godare. 

För mig var nyår magisk. Det var feststämning, smällare, raketer, nedräkning till midnatt och så det häftiga med att vara vaken så länge.  

Jag vet att jag inte är ensam om att tycka/känna (det är nästan tabu) så här men vi är långt i från majoritet. Det är rätt många ändå som inte delar er uppfattning om att julen är magisk, kanske pga tradition eller religion. 

Det jag vill ha sagt är inte att ingen ska få tycka att julen är magisk. Utan att det inte är rätt att påtvinga vuxna och barn den synen. För barn som står utanför och tittar in kan en sådan kampanj vara (ytterligare) ett slag i magen. Anledningarna till att ett barn står utanför kan vara religiösa, ekonomiska, traditionella eller sociala skäl. 

• Tyrfing
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-01 23:49:09 följande:
    Okej, men jag vill å det bestämdaste dementera att jag någonsin skulle ha kallat julen "magisk". Mina egna barn har aldrig heller trott på tomten men nog fan är det den enskilda dag de ser fram emot allra mest på hela året.
    Det är lugnt, jag har aldrig "anklagat" dig för det heller.  
    Jag har debatterat utifrån kampanjens (och de "frälstas") budskap. Ingen här har kanske använt ordet "Magi(skt)", men det kändes passande att använda för att snabbt "fånga" den uppmålade bilden över barnets uppfattning/uppskattning/förväntning av julafton. "Magisk jul" är rätt vanligt uttryck, i synnerhet på engelska. 

Mina barn tror på tomten, de är så pass stora nu att den äldre (mellanstadiet) blev tyvärr retad ifjol. Så i år tonade vi ned tomten och "magin" utan att ha det stora samtalet om att tomten inte finns. Jag tror de börjar ana nu.  
  • Tyrfing
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-03 12:46:17 följande:
    Jag har kollat in kampanjen på internet, bara en aning för sent, och som jag fattar det är det primära syftet att samla in pengar för att kunna arrangera alternativ och jullovsaktiviteter för de barn som det verkligen suger för. Alltså man riktar sig inte till de redan förlorade fallen utan man vill göra något för deras barn med hjälp av andra som i likhet med dem själva inte bryr sig mycket om alkohol. Och visst kan man som måttlighetsdrickare känna sig skuldbelagd och kränkt av det, men det är enligt min mening ett kortsynt och egoistiskt perspektiv. Nästa år tänker jag stötta kampanjen även om jag inte tänker ta en vit jul själv. Detsamma gäller för midsommar ifall de kampanjar även då. Det kommer ju inte att heta "vit jul" då, så vi får väl hålla ögonen öppna.

Om det primära syftet var att samla in pengar skulle det framgå i själva kampanjen. Man ska inte behöva gå in på deras hemsida för att ta reda på syftet. Då har man totalt misslyckats med marknadsföringen. Dessutom så behöver inte kampanjen heller handla om att man ska vara nykter eftersom många gladeligen skänker pengar till välgörenhet ändå. Det är som att Trafikskadades förbund skulle ha en kampanj "Kör inte bil", när de egentligen samlar pengar till ett sommarläger.
  • Tyrfing
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-03 16:12:08 följande:
    Det är ju IOGT-NTO som står bakom kampanjen, klart de vill att folk ska vara nyktra även om de predikar för de mer eller mindre redan frälsta. Varje underskrift genererar en krona även om du inte skänker pengar. Pengarna går till att arrangera aktiviteter för barn, men med tanke på hur pass få som ändå skriver under antar jag att det inte enbart är vit jul-pengar som bekostar dem.

Om man har misslyckats med marknadsföringen kan inte jag svara på, men det stämmer antagligen eftersom jag inte har sett någon marknadsföring av kampanjen. Alls.
    Ja, det är fint med 1 kr per underskrift. Men de går miste om massor av pengar eftersom det inte kommer fram att det pågår en insamling. Det framkommer inte ens att man anordnar aktiviteter för utsatta barn och ungdomar! Om syftet verkligen är att hjälpa barn och ungdomar så har de misslyckats.

Det är väldigt uppenbart att det är nykterheten de är ute efter.  Samt samla kontaktuppgifter för att skicka riktad reklam. 

Jag har bland annat sett sett Kitty i media. Men jag tror främst de har satsat på marknadsföring i sociala medier. Det är både gratis och så utsätts man för lite grupptryck utöver kampanjens mål att ge en dåligt samvete. 
  • Tyrfing
    EnAnonumius skrev 2016-01-03 16:39:23 följande:
    Ja och syftet nu är att samla in pengar så misslyckas de med att förmedla detta på kampanjaffischen.

Hur osannolikt det kanske låter för många så finns de folk som inte vet hur internet och dator funkar. Och inte ha smartphones.

Hur otroligt svårt ÄR det att lägga med infon på kampanjaffischen att ge lite info om att de behöver en pengagåva och kanske slänga med ett pg-nummer med på affischen?

Det man ser på deras s.k "kampanjaffisch"  är en mästrande uppfostrande tonfall om att man skall göra "julen till barnens" samtidigt som de ger skulden till folk på generellbasis.

Som jag skrev diplomatiskt förut om kampanjen:

"Missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken".

Och de som inte är intresserade av att skriva under nåt går knappast in på hemsidan. Många "måttligt berusade", inklusive mig själv, skulle kunna skänka pengar trots att vi inte är nyktra på julafton. 
  • Tyrfing
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-03 19:16:54 följande:
    Men det stämmer ju inte riktigt, för i praktiken har ju en massa aktiviteter arrangerats som barn har kunnat delta i.
    Så barnen har fått mindre ont i magen på julafton pga att IOGT-NTO har haft några arrangemang? För budskapet i kampanjen är ju att barnen ska få en bra julafton, eller hur?

På vilket sätt bidrar Svenssons vita jul till detta bortsett från den ynka kronan? Hade det inte varit bättre att få en hundring eller två från Svensson? Det hade räckt med att 300 personer hade gett 100 kr var för att samla in lika mycket som underskriftskronan. En lyckad kampanj hade nått betydligt fler än 300 personer. 
  • Tyrfing

Jag förstår att jag kanske framstår som en militant ölpimplare. (Vad är motsatsen till nykterist?) 

Faktum är att jag har gått ut på krogen fler gången nykter än onykter. Jag dricker inte så mycket att jag tappar kontrollen, får minnesluckor eller får baksmälla osv. Jag har vänner inom IOGT-NTO som jag har firat nyår, midsommar och bröllop nykter med. Jag ser inget måste i att dricka på (stor)helger osv, men däremot motsäger jag mig den här kampanjen i dess (urusla) utformning. 

Sedan ett antal år tillbaka diskuterar vi inte dessa samhällsfrågor med våra nykteristvänner, väldigt aktiva inom IOGT-NTO. Han, i synnerhet, tappar temperamentet totalt så fort man närmar sig ämnet. Där kan man prata om personlighetsförändring och att barn (hans och våra) får ont i magen, det krävs absolut ingen alkohol för det. Jag säger inte att alla nykterister är sådana, men jag vill bara redogöra för mina erfarenheter. Jag har ändå med årens lopp fått viss insyn i organisationen (rätt högt upp må jag säga)  

Jag återkommer med en noggrannare redogörelse för allt som är fel i kampanjen (annonsen i trådstarten). 

• Tyrfing
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2016-01-04 01:09:24 följande:
    Det finns väl ingen motsats till nykterist? Nykteristen är väl den ena ytterkanten på en skala mellan nykter och typ ständigt marinerad. Jag är inte heller nykterist, för att reda ut det missförståndet (?). Tack och lov ser de flesta av oss flera toner i grått mellan svart och vitt.
    Glömde ett Ofta i debatter brukar motpoler ställas mot varandra, men det gick inte att hitta nån vettig term här.  
Svar på tråden Ta en vit jul i år