Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-31 18:37:59 följande:
Finns det någon som på riktigt inte förstår att julen är en särskild högtid för barn?
Jag fattar principen, vilken dag som helst med packade föräldrar suger antagligen när man är barn, men jag tror faktiskt att just på julafton känns det lite värre än de flesta andra dagar, för ett barn, om ens föräldrar smäller av innan Kalle Anka.
För övrigt tror jag att "vit jul" funkar bättre som kampanj än "vit nyår" eftersom det är ett etablerat uttryck om än med en annan betydelse.
För mig som aldrig har trott på tomten, så har julen aldrig varit särskilt magisk. Man får presenter av den utklädde grannen och lite konstig mat. Utan grannen hade det i princip kunnat vara min namnsdag, fast då hade maten varit godare.
För mig var nyår magisk. Det var feststämning, smällare, raketer, nedräkning till midnatt och så det häftiga med att vara vaken så länge.
Jag vet att jag inte är ensam om att tycka/känna (det är nästan tabu) så här men vi är långt i från majoritet. Det är rätt många ändå som inte delar er uppfattning om att julen är magisk, kanske pga tradition eller religion.
Det jag vill ha sagt är inte att ingen ska få tycka att julen är magisk. Utan att det inte är rätt att påtvinga vuxna och barn den synen. För barn som står utanför och tittar in kan en sådan kampanj vara (ytterligare) ett slag i magen. Anledningarna till att ett barn står utanför kan vara religiösa, ekonomiska, traditionella eller sociala skäl.