• sandlilja

Ta en vit jul i år

Att dricka en snaps till julbordet och glögg efter promenaden går utmärkt ihop med mina barns välbefinnande. Det är stor skillnad på att dricka och att supa. Det är sorgligt att det finns barn som får stå ut med otrygghet pga alkohol men de är inte hjälpta av att jag avstår. Mina barn är stora nog att själva köpa och dricka alkohol och de måste ändå i övriga livet kunna tacka ja eller nej oavsett hur mycket andra dricker.

• sandlilja

Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:12:54 följande:[/quote-nick]Fast tror du inte att högtider där det förespråkas diverse berusningsdrycker har ett högre antal barn som drabbas än en vanlig helg? Jag skulle tro att vissa barn drabbas oavsett, men antalet drabbade lär öka markant vid högtider för då är det tradition att dricka alkohol.[/quote]

Här är ett nyckelbegrepp tror jag. Om man inte alls förstår att vin, julöl, snaps är omtyckt av många för att det smakar gott så blir det bara en "berusningsdryck". Ok jag medger att ibland kan det vara avslappning och festhumör man vill åt, men ofta är det helt enkelt smaken. Den dagen man lyckas tillverka riktigt god öl och gott vin utan alkohol kommer jag ofta välja det.

Svar på tråden Ta en vit jul i år