-
Barn med föräldrar som röker, röker oftare själva i vuxen ålder. Detsamma gäller alkohol. Jag påstår inte att det gäller alla alltid, men som sagt... Risken ökar.Stårschan skrev 2015-12-21 15:19:25 följande:Nja, i viss mån. Skulle man ta efter allt föräldrarna gör på exempelvis julen så skulle jag säkert äta både sill och leverpastej med god aptit. Det gör jag inte. Och inte tycker jag att det är gott med öl heller, även om alla vuxna (utom möjligen farmor) alltid drack julöl till julbordet under hela min uppväxt. Och jag tror inte att jag är ensam om att ha mat-och-dryckesvanor som avviker från föräldragenerationens. -
Problemet är väl att det är inte användaren som kan avgöra om han eller hon håller sig inom lämplig gräns.Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 15:26:12 följande:Visst, jag säger ingenting om det, jag är helt och hållet för en vit jul och barns rätt till nyktra föräldrar, men jag är helt och hållet mot onödigt moraliserande. Jag bara påpekar var du faktiskt har fel, för att jag tycker att det är viktigt att du förstår. Alkohol är en livsfarlig drog, men väldigt många av oss har inga problem med att hantera den, och berusning är varken det enda målet eller den största poängen med alkoholen. -
Så exakt vad är sunt för dig?Fjonken skrev 2015-12-21 15:26:20 följande:Exakt. Ett normalt och sunt förhållande till alkohol. Jag står inte bakom en buske och dricker mig plakat i smyg... -
Men vad innebär "i de flesta fall"? Var går gränsen för godtagbart? Hur ofta är alkohol inblandat vid misshandel (på gatan eller i hemmet)? Hur ofta vid våldtäkt där offret inte kan försvara sig? Hur ofta har ett barn det dåligt hemma pga att föräldern inte kan ta sitt ansvar pga alkohol? Hur ofta känner ett barn otrygghet pga alkoholkonsumtion hemma?Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 15:47:22 följande:Om du inte råkar ha väldigt svåra erfarenheter av alkohol, p g a dig själv eller människor i din omgivning som saknar kontroll eller spärrar, borde du veta att detta i de flesta fall inte alls stämmer.
Men som sagt, "i de flesta fall går det bra" kan appliceras på mycket och nånstans måste man göra avvägningen hur mycket skada en företeelse gör kontra vad vinsten i den är. Och det är inte efter dom som klarar det bäst man ska mäta efter... -
"glad att bli upptagen i de vuxnas skara"... Är det vad det innebär för dig? Jisses..Stårschan skrev 2015-12-21 16:00:10 följande:Nej, inte alla, men många alkoholkonsumenter är fullt kapabla att avgöra vad som är en lämplig gräns. Om jag bara går till min egen bekantskapskrets så vet jag av erfarenhet att många inte alls har problem med att anpassa drickandet utifrån om de är på parmiddag med barn, julbord med jobbet eller festresa till fjällen. En del som dricker känner verkligen inte av sin egen gräns, och borde inte dricka alls, men det stora flertalet vet mycket väl var gränserna går.
När jag hade fyllt 18 såg jag första gången min mamma dricka sig fnittrig. Innan dess hade hon förvisso druckit alkohol i min närvaro i festliga sammanhang, men jag hade aldrig sett henne påverkad på något sätt. Och då kändes det faktiskt rätt befriande. Dels blev jag glad över att hon varit så ordentlig under min uppväxt, men samtidigt glad åt att bli upptagen i de vuxnas skara så att hon kunde släppa garden inför mig. Det var en mycket trevlig kväll! -
Jodå, jag lovar.Fjonken skrev 2015-12-21 15:55:44 följande:Du är inte riktigt riktig. -
Eftersom alkohol funnits så länge är det mest troligt inte möjligt med ett totalförbud men det hade onekligen varit bra att förbjuda förtäring av det i barns närhet.Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 16:31:39 följande:Jag förstår inte vad du är ute efter, ett totalförbud av alkohol, eller vad? Det kommer inte att hända. Alkohol är en drog, men det är en laglig drog, och det innebär att vuxna människor får använda den och själva ta ansvar för sin användning utan särskilda inskränkningar. Givetvis klarar inte alla av det, och hur många det rör sig om kan jag inte veta. Jag kan bara se på hur människor i min egen omgivning hanterar alkohol när jag gör min bedömning att "de flesta" själva kan avgöra var gränsen går.
Misshandel och våldtäkt faller kanske lite snett utanför trådens ämne, men visst, alkohol är säkert ofta inblandat. -
Fast om folk runt omkring barnet tagit vit jul så kanske dom uppmärksammar problemet som personen som inte klarade att ta vit jul har.Hannah76 skrev 2015-12-22 15:16:47 följande:Tycker detta är tragiskt, tröttsamt o korkat. En vit jul gör ingen skillnad för de barn som lever med en förälder som missbrukar eller har problem.
Lika knas som att alla helt plötsligt ska skänka saker/pengar eller vill hjälpa till på soppkök/härbärgen vid jul, vart är ni resten av året?
-
Jag tror inte att det bara är alkoholister kampanjen syftar på. Eller är alla alkoholister som någon gång druckit så andra märker det? Det handlar om att barn ska slippa känna sig otrygga och då menas även efter ett par glas vin, ett par glögg och ett par snaps som mamma/pappa tar och som föräldrarna själva inte upplever som nåt problem, men som barnet upplever som obehagligt eftersom det kanske börjar talas högre än normalt (skrattar högre/mer, slinter på orden, går aningens ostadigt) och uppförandet inte är exakt detsamma som vanligt. Ett barn märker mycket mer än vad man tror. Är man alkoholist kanske dessutom fyra glas vin inte ens märks för man har hög tolerans (fast då stannar man knappast där), men för nån som inte dricker dagligdags kanske det inte behövs så mycket innan en liten personlighetsförändring börjar ske. Ett glas vin motsvarar ca 5,5 cl starksprit så det är klart att det ger effekt.Tyrfing skrev 2015-12-22 22:54:00 följande:En skillnad är dock att välgörenheten faktiskt (oftast) bidrar till något, till skillnad från den "vita" julen.
Men jag håller med, man bör bry sig om alkoholisternas barn övriga 364 dagar om året också. -
Sluta fördumma barn. Dom är känsligare än du tror. Om jag som vuxen lätt ser när alkoholen gått in och folk börjar förändras även om jag inte träffar dom dagligdags så kan garanterat ett barn göra detsamma med sina egna föräldrar betydligt tidigare än jag märker nåt.sextiotalist skrev 2015-12-23 09:34:12 följande:Oj, så du tror att föräldrar i gemen inte kan vara uppsluppna utan vin eller glögg.
Om man går ostadigt då har man druckit för mycket.
Får jag fråga, har du alltid en och samma personlighet?
Beskrivningen ovan, förutom de ostadiga stegen är en beskrivning som kan stämma in på våra helt nyktra fredagsfika på jobbet.
Jag kan vara allt detta som du beskriver helt nykter och har du varit på ett barnkalas någon gång.
Om barn inte hanterar den förändringen så finns det nog andra bakomliggande problem -
Jag säger inte att personlighetsförändringen är markant vid ett glas vin. Om man däremot börjar summera det jag rabblade upp tidigare över en middags tidsspann så kan det ha en viss effekt. Och att då på nåt sätt försöka släta över det med att barnet skulle ha problem för att det upplever otrygghet om föräldrarna förändras av det.... Tja, då är man ute i grumligt vatten....sextiotalist skrev 2015-12-23 09:54:42 följande:Jag fördummar inte barn, snarare vuxna som verkar tro att barn far illa av allt som bryter mot vardagen.
Jag upprepar. Om barn mår dåligt av de ringa personlighetsförändringar som föräldrarna kan få av ett eller två glas vin eller för att de är väldigt glada så är det andra bakomliggande problem -
Jag förstår dina synpunkter på dom olika kampanjerna. Fast är inte problemet att brukaren själv aldrig kan avgöra var gränsen går och därför använder sig vit jul-kampanjen av nolltolerans. Det BRIS skriver må eventuellt vara mer sant men det hela börjar ju alltid med ett första glas och sen drar det iväg för vissa. Majoriteten av dom som skapar oro hos sina barn skulle jag tro är folk som inte har självinsikt om detta. Dom tycker själva att dom dricker "lagom".CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-23 10:21:25 följande:Det du tar upp (ett par glas vin, ett par glögg och ett par nubbar drucket under ett par timmar) är en ganska ansenlig summa alkohol, långt över det som personer i trådar som denna tar upp. Kan det vara ett problem? Ja, jag vågar nästan lova att sådant alkoholintag under morgondagen kommer leda till att en del barn upplever obehag. Andra, som har föräldrar som dricker så mycket, kommer inte uppleva obehag. Ytterligare andra kommer att uppleva intensivt obehag och stark ångest för att mamma och/eller pappa återigen dricker alldeles för mycket, precis som förra helgen eller förra onsdagen.
Men ett sådant (miss/risk)bruk är inte det som diskuteras här heller utan här handlar det i de allra flesta fall om det du tar upp ovan och det dricks under kanske tolv timmar istället för två (om det ens dricks så mycket).
Man får också komma ihåg att det inte nödvändigtvis är normen. Trots detta vill personerna bakom vit jul-kampanjen att man ska avstå en öl eller en mugg glögg.
Jag ställer mig helt bakom att vuxna inte ska dricka för mycket i sällskap med barn, inget konstigt här. Men där min gräns för för mycket går där berusning uppnås går vit jul-kampanjens där berusningsdrycker intas, oavsett mängd eller under hur lång tid.
Det är det här som är så skevt och jag vågar påstå kontraproduktivt med kampanjen. BRIS gick i dagarna ut med ett liknande budskap men det var att avstå från alkohol om barn upplevde obehag och att dricka med måtta. Något sådant satsar inte vit jul-kampanjen på utan de förespråkar noll intag, något som med stor sannolikhet stöter bort oss som per automatik är måttfulla. Men det beror också på att vit jul-kampanjen saknar barnfokuset och istället fokuserar på att folk inte ska dricka alls vilket förklaras av att det är nykterhetsrörelsens kampanj. -
Om det inte fanns något problem för att folk visste sina gränser så skulle inte BRIS och dylikt bli nedringda över julhelgerna. Och än fler må dåligt utan att ringa BRIS.CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-23 11:01:32 följande:Att "brukaren" aldrig själv skulle kunna avgöra är direkt osant, de flesta kan avgöra hur mycket som är lagom att dricka vid ett givet tillfälle.
Anledningen till att vit jul-kampanjen använder nolltolerans är för att de som står bakom är nykterhetsförbund vars mål är att minska alkoholintaget. Vill man vara cynisk så är barnen och julen enbart ett slagträ i detta. Jag håller inte med om det, jag tror att de är genuint oroliga för barn som far illa av alkohol. Det jag har problem med och som jag tror att de förlorar stort på är att de skuldbelägger och fokuserar på de som inte har dessa problem.
Ska man krasst titta på deras påståenden genom åren så säger de att jag (exempelvis), som har en mycket låg alkoholkonsumtion, bör avstå alkohol på jul för att det finns barn som far illa av alkohol. Anhängare på sociala medier och på forum (i den här tråden bland annat) menar att "jag" inte kan avstå alkohol för att jag väljer att dricka alkohol.
Det är kontraproduktivt att göra så och man stöter snarare bort en viktig allierad i kampen mot missbruk och riskbruk, de som inte har något av det utan en avslappnad och måttfull inställning till alkohol. De vänder sig till en grupp som inte orsakar problem och säger "det ni gör orsakar problem, barn lider faktiskt av alkohol!". Problemet är inte de som dricker alkohol på julafton, problemet är de som dricker så mycket alkohol på julafton att barn tar skada av det. Men dessa lyssnar generellt inte ändå.
Ang. kampanjen så är det alltså en kampanj vi pratar om. En kampanj för att få ut ett visst budskap precis som all annan form av reklam. Oavsett vad dom hade skrivit så hade det ju inte fallit precis alla i smaken. Däremot kan man fundera varför vissa tar åt sig nåt så fantastiskt och har ett extremt behov att försvara sig och tracka ner på en kampanj som i botten har ett väldigt gott syfte dvs att alla barn ska få ha en lugn och trevlig jul. -
Fast tror du inte att högtider där det förespråkas diverse berusningsdrycker har ett högre antal barn som drabbas än en vanlig helg? Jag skulle tro att vissa barn drabbas oavsett, men antalet drabbade lär öka markant vid högtider för då är det tradition att dricka alkohol.molly50 skrev 2015-12-23 11:45:41 följande:Det som många av oss reagerar på är att dessa kampanjer dyker upp just till jul varje år.
Var finns de under övriga året?
Barn som lider av att deras föräldrar (eller andra vuxna) dricker alkohol lider väl även under årets övriga dagar. Inte bara under jul.
Jag förstår tanken,absolut. Barn ska inte behöva lida för att de har föräldrar med alkoholproblem.
Men när man riktar sig till de som faktiskt kan dricka med måtta så blir det fel.
Även om vi,som kan dricka med måtta,skulle avstå helt från alkohol under julen så hjälper det inte de barn som verkligen lider! Tyvärr!
Det problemet måste lösas på något annat sätt än genom att gå på människor som dricker med måtta. -
Ingenting som låter bekant vad gäller julöl, glögg, snaps?CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-23 12:20:14 följande:På vilket sätt "förespråkas berusningsdrycker" runt jul? -
Jag trodde diskussionen gällde att barn skulle få en bra jul, men uppenbarligen är det viktigare med andra saker för vissa...Jennie med ie skrev 2015-12-23 15:14:37 följande:Jaha det är DET som är The magic of Christmas!?
-
Mandel skrev 2015-12-23 17:00:03 följande:Jag har ställt en fråga till dig tidigare - inlägg 220, men den vill du inte svara på?
Här är ett nyckelbegrepp tror jag. Om man inte alls förstår att vin, julöl, snaps är omtyckt av många för att det smakar gott så blir det bara en "berusningsdryck". Ok jag medger att ibland kan det vara avslappning och festhumör man vill åt, men ofta är det helt enkelt smaken. Den dagen man lyckas tillverka riktigt god öl och gott vin utan alkohol kommer jag ofta välja det.sandlilja skrev 2015-12-23 18:02:55 följande:Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-23 12:12:54 följande:[/quote-nick]Fast tror du inte att högtider där det förespråkas diverse berusningsdrycker har ett högre antal barn som drabbas än en vanlig helg? Jag skulle tro att vissa barn drabbas oavsett, men antalet drabbade lär öka markant vid högtider för då är det tradition att dricka alkohol.
[/quote]
Mig veterligen finns rätt många alkoholfria alternativ numera. Borde ju vara nåt av dom som funkar att ersätta det andra med även om det inte smakar exakt samma. Och just du kanske inte är ute efter ruset eller kanske mer att bli avslappnad och det som följer så är väldigt många andra det. Hör flera på jobbet som pratar om att komma hem på fedagen och ta ett glas vin (eller flera) för att varva ner.