Inlägg från: Anonym (varför provocerar det??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (varför provocerar det??)

Ta en vit jul i år

Finns det någon som på riktigt inte förstår att julen är en särskild högtid för barn?

Jag fattar principen, vilken dag som helst med packade föräldrar suger antagligen när man är barn, men jag tror faktiskt att just på julafton känns det lite värre än de flesta andra dagar, för ett barn, om ens föräldrar smäller av innan Kalle Anka.

För övrigt tror jag att "vit jul" funkar bättre som kampanj än "vit nyår" eftersom det är ett etablerat uttryck om än med en annan betydelse.

EnAnonumius skrev 2016-01-01 09:39:26 följande:
    Vilka är det som SKAPAR att det skall vara så för många? Jo vuxna.  Barnben föds aldrig med att "julen skall var den speciellaste högtiden".

*en jävla massa text*
    Oj, här tar vi i från tårna!

Det är väl klart att det är vuxna som skapar förutsättningarna för allt i barns liv, vad är det för poäng du försöker göra? Att barnen inte är födda med en särskild känsla för julen betyder inte att vi bara kan bestämma en dag att känslan för julen inte ska finnas, lika lite som vi kan avskaffa fredag och lördag kväll.

Min poäng var i alla fall enbart att ifrågasätta påståendet att det kvittar ifall föräldrar super just på julafton. Jag tror nämligen inte att det kvittar att det är just julafton, som många andra i tråden vill göra gällande för att försvara sin rätt att dricka. Och bara för att förtydliga - jag ifrågasätter inte din rätt att dricka.

Resten av dina åsikter skiter jag högaktningsfullt i.
    Frontline skrev 2016-01-01 00:50:33 följande:
    Fast jag älskar julen lila mycket som barnen gör.
    Det är jag som lagar all mat, det är jag som fixar alla julklappar och det är jag som ser till att det blir en bra dag så varför ska man då inte få dricka lite bara för att?
    Du får givetvis dricka hur mycket du vill. Men jag tycker lite synd om dig som ensam drar hela jullasset, är du ensam vuxen i ditt julfirande? Ta i så fall en extra whiskey när barnen sover, det är du värd.
    Tyrfing skrev 2016-01-01 21:30:22 följande:

För mig som aldrig har trott på tomten, så har julen aldrig varit särskilt magisk. Man får presenter av den utklädde grannen och  lite konstig mat. Utan grannen hade det i princip kunnat vara min namnsdag, fast då hade maten varit godare. 

För mig var nyår magisk. Det var feststämning, smällare, raketer, nedräkning till midnatt och så det häftiga med att vara vaken så länge.  

Jag vet att jag inte är ensam om att tycka/känna (det är nästan tabu) så här men vi är långt i från majoritet. Det är rätt många ändå som inte delar er uppfattning om att julen är magisk, kanske pga tradition eller religion. 

Det jag vill ha sagt är inte att ingen ska få tycka att julen är magisk. Utan att det inte är rätt att påtvinga vuxna och barn den synen. För barn som står utanför och tittar in kan en sådan kampanj vara (ytterligare) ett slag i magen. Anledningarna till att ett barn står utanför kan vara religiösa, ekonomiska, traditionella eller sociala skäl.

Okej, men jag vill å det bestämdaste dementera att jag någonsin skulle ha kallat julen "magisk". Mina egna barn har aldrig heller trott på tomten men nog fan är det den enskilda dag de ser fram emot allra mest på hela året.
    EnAnonumius skrev 2016-01-02 11:40:23 följande:
    Att du klämmer ur dig dumheter som:
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-31 18:37:59 följande:
    Finns det någon som på riktigt inte förstår att julen är en särskild högtid för barn?

Jaha, du håller alltså inte med om att julen är speciell för barn? Bara en dag som alla andra alltså? Hos oss är julafton den viktigaste dagen på året, särskilt från barnens perspektiv, men vi kanske är lite unika på det sättet(?).
    molly50 skrev 2016-01-02 12:17:01 följande:
    Självklart är julen viktig för många barn. Men inte för alla.
    Det blir vad man gör det till,som vuxen.

Mina barn ser t ex fram emot nyår och midsommar också,då de får vara uppe extra länge och äta extra gott.
    Eller påsken då de får lite extra godis.
    Ska vi som vuxna då skippa ölen och snapsen till maten för att det kan finnas barn som far illa av att de har alkoholiserade föräldrar?
    Även fast vi kan dricka med måtta?
    Vi ska absolut inte skippa alkoholen om vi dricker med måtta bara för att andra dricker för mycket. Även om jag personligen inte anser att alkoholen har någon viktig plats i mitt eget julfirande. Jag har bara inga som helst problem med kampanjen "vit jul", som många andra verkar ha, även om jag själv inte tänker ha en kritvit jul. Det är helt poänglöst då mina barn knappast skulle märka någon skillnad ifall vi avstod från glöggen, typ.

Jag utesluter dock inte att det finns familjer där de vuxna dricker för mycket på julen även om de är alkoholister. Allt är ju inte svart och vitt. Därför tror jag att kampanjen kan fylla en funktion då den får folk att reflektera över sitt alkoholintag, vilket åtminstone inte jag ser som någon dålig sak.
    molly50 skrev 2016-01-02 12:20:35 följande:
    Min poäng är att det spelar ingen roll vilken högtid det är. Barn som har föräldrar med alkoholproblem mår lika dåligt oavsett vilken högtid det är,eller om det är en vanlig helg.
    Dessa kampanjer borde föras året om,och inte bara till jul.
    Och då rikta sig till de som verkligen har problem. Inte till oss som kan dricka med måtta.
    Det är det sistnämnda som gör att många vänder taggarna utåt när dessa kampanjer dyker upp.
    Att det riktas mot de som kan dricka med måtta,med en skuldbeläggande ton.
    Det är möjligt att det bara är en gradskillnad beroende på vilken högtid det rör sig om. Som jag skrev tidigare tror jag att kampanjen "vit jul" är extra tilltalande mest bara för att det redan finns som ett etablerat (språkligt) uttryck, men med en annan betydelse. Det är en ordlek. Svårare än så är det nog inte. Visst skulle kampanjen "vit påsk" eller "vit midsommar" eller dylikt också behövas, men rent språkligt funkar det inte. Jag lägger ingen värdering i detta, utan säger bara hur jag förstår det.

För övrigt är jag inte säker på att alla som tror att de dricker med måtta verkligen gör det. Men det kan vara en annan diskussion.
    Johan75 skrev 2016-01-02 12:28:35 följande:
    Och hos oss är det en speciell dag som är ypperlig för att göra lite anorlunda än "vanliga" dagar - men inte fan är den viktigare. Har man små barn är alla dagar "barnens dag" då de är i centrum och viktigast. 
    Med anledning av ditt inlägg gjorde jag precis en liten empirisk undersökning med två hemmavarande tioåringar, varav endast den ena är min egen. "Om ni skulle välja en dag, som är den viktigaste på året, vilken dag skulle det vara?" "Hm, inte min födelsedag... julafton!". Vännen nickar bekräftande.

På grund av studiens mycket begränsade omfattning kan jag givetvis inte generalisera utifrån resultatet, utan studien måste genomföras i större skala och upprepas. Så därför är jag nyfiken; har du frågat dina barn vad de själva tycker?

molly50 skrev 2016-01-03 10:30:40 följande:
    Js,men oavsett betydelse så riktar sig ju kampanjerna till fel personer.
    T om nykterhetsrörelsen själva säger ju att den värsta suparhelgen är midsommar.
    Då borde man väl ha en sådan här kampanj även då,i så fall.

Ja,men tror man sig kunna dricka med måtta men inte gör det så har man väl problem med alkoholen.
    Och det är väl då man behöver hjälp. Innan det går överstyr.
    Och det är dessa personer som kampanjerna borde rikta sig till.
    Inte till de som verkligen kan dricka med måtta.
    Jag har kollat in kampanjen på internet, bara en aning för sent, och som jag fattar det är det primära syftet att samla in pengar för att kunna arrangera alternativ och jullovsaktiviteter för de barn som det verkligen suger för. Alltså man riktar sig inte till de redan förlorade fallen utan man vill göra något för deras barn med hjälp av andra som i likhet med dem själva inte bryr sig mycket om alkohol. Och visst kan man som måttlighetsdrickare känna sig skuldbelagd och kränkt av det, men det är enligt min mening ett kortsynt och egoistiskt perspektiv.

Nästa år tänker jag stötta kampanjen även om jag inte tänker ta en vit jul själv. Detsamma gäller för midsommar ifall de kampanjar även då. Det kommer ju inte att heta "vit jul" då, så vi får väl hålla ögonen öppna.
    Anonym (sober) skrev 2016-01-03 12:57:33 följande:

Det handlar inte om att känna sig skuldbelagd utan om att BLI det. I klartext i kampanjen som sådan och av dess förespråkare. Det är knappast trångsynt att få höra / läsa "du förstör julen för barnen" och sen ta det som "du förstör julen för barnen" utan det är ju just vad man anklagas för. Det kanske är en anklagelse du känner dig OK med att få men de flesta som är oskyldiga till att behandla sina barn illa reagerar negativt på att få skulden för det utan grund.

Men på det kampanjmaterial jag har hittat/sett/tagit del av står det inte så någonstans. Ifall någon av dess förespråkare säger så på sin privata instagram eller whatever speglar ju det den individens åsikter och hör inte per definition till kampanjen.

Men har du sett att det står "du förstör julen för barnen" på någon affisch t ex som IOGT står som avsändare för, eller på hemsidan, som du kan visa mig, kommer jag givetvis att ändra min uppfattning.
    Tyrfing skrev 2016-01-03 15:20:29 följande:

Om det primära syftet var att samla in pengar skulle det framgå i själva kampanjen. Man ska inte behöva gå in på deras hemsida för att ta reda på syftet. Då har man totalt misslyckats med marknadsföringen. Dessutom så behöver inte kampanjen heller handla om att man ska vara nykter eftersom många gladeligen skänker pengar till välgörenhet ändå. Det är som att Trafikskadades förbund skulle ha en kampanj "Kör inte bil", när de egentligen samlar pengar till ett sommarläger.
    Det är ju IOGT-NTO som står bakom kampanjen, klart de vill att folk ska vara nyktra även om de predikar för de mer eller mindre redan frälsta. Varje underskrift genererar en krona även om du inte skänker pengar. Pengarna går till att arrangera aktiviteter för barn, men med tanke på hur pass få som ändå skriver under antar jag att det inte enbart är vit jul-pengar som bekostar dem.

Om man har misslyckats med marknadsföringen kan inte jag svara på, men det stämmer antagligen eftersom jag inte har sett någon marknadsföring av kampanjen. Alls.
    EnAnonumius skrev 2016-01-03 16:39:23 följande:
    Som jag skrev diplomatiskt förut om kampanjen:

"Missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken".
    Men det stämmer ju inte riktigt, för i praktiken har ju en massa aktiviteter arrangerats som barn har kunnat delta i.
    EnAnonumius skrev 2016-01-03 23:54:16 följande:
    Jopp det stämmer faktiskt helt det utlåtandet. "Missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken".

Det är bara så smaklöst på alla plan att man mästra fostrande att tvinga in folket i tänket "och göra JULEN till barnens" och man blir skuldbelagd oavsett om man är nykterist, alkoholist eller dem kan dricka en styck öl till maten och håller sig till kaffe och läsk resten av dagen.

Detta är just en "vit jul" kampanj, tre dagar om året. Vad gör det i praktiken på sikt?  Inte ett skit.

De andra 362 dagarna så gör man ju inga olika speciella kampanjer i från IOGT-NTO och har namnunderskrifter, med att man bindande ger en krona till dem för att skapa roliga aktiviteter för barn till alkoholiserade föräldrar. 

För mig är det tragiskt att barn inte har större värde än så, än att man skall bara satsa på dem via kampanjer bara vid jul så de endast vid jul kan få lite roliga aktiviteter att gå på.

Som sagt missriktad snällhet som inte gör ett skit i praktiken.
    Sammanfattningsvis är en kampanj vid juletid för mycket, men ingen kampanj under resten av året för lite. Allt eller inget är vad som räknas med andra ord? Och ett konstant "var nykter för barnens skull"-kampanjande skulle inte vara lika skuldbeläggande? Eller det bästa kanske vore att vi la ner hela skiten, dvs IOGT-NTO? Vem har ansvar för att göra någonting för barn till alkoholiserade föräldrar, och vad gör du själv för dem?
    Tyrfing skrev 2016-01-04 01:03:35 följande:

Jag förstår att jag kanske framstår som en militant ölpimplare. (Vad är motsatsen till nykterist?) 

Det finns väl ingen motsats till nykterist? Nykteristen är väl den ena ytterkanten på en skala mellan nykter och typ ständigt marinerad. Jag är inte heller nykterist, för att reda ut det missförståndet (?). Tack och lov ser de flesta av oss flera toner i grått mellan svart och vitt.
    EnAnonumius skrev 2016-01-04 07:18:01 följande:
    Vad gör DU för att hjälpa barnen?

Det är ju du som tjatar om hur förfärlig kampanjen är.
    Men du har ju inte suttit och sagt ett endaste ord om huruvida du har deltagit i denna kampanj som du sitter och lovordar.
    Du har inte sagt ett smack om huruvida du har "skrivit under" med den där "bindande kronan".
    Ja jag har läst ALLA dina inlägg i denna tråden. Så VEM är du att ställa denna typen av fråga till dem som ifrågasätter kampanjen?  

Utger man sig för att tänka på barnen som lever med alkoholiserade föräldrar så anser jag att det är fel att skita i dem alla andra dagar på åren. 

Vad GÖR du för barnen till alkoholiserade föräldrar på daglig basis? Då det är ju du som lovordar kampanjen.
    Eller är du den hycklaren som klappar dig på axeln och säger; nu har jag varit duktig som tänkt på barnen för det är ju jul, nu behöver jag inte tänka på dem något mer resten av åren?
    När har jag påstått att jag gör någonting för barn till alkoholiserade föräldrar? Bara för att jag inte har problem med kampanjen, det är väl inte detsamma som att upphöja sig själv som duktig? Jag försöker bara förstå varför folk, som du, har problem med den. Allt jag får ut av diskussionen är att man känner sig skuldbelagd, samtidigt som det å ena sidan är fel att det görs en kampanj vid jul men å andra sidan att man inte kampanjar resten av året, vilket naturligtvis är en motsägelsefull utgångspunkt.

Det har också föreslagits att det inte betyder någonting för barn till alkoholiserade föräldrar, att julen inte alls är en speciell högtid för barn, etc, etc. Alltså, att man gör för mycket, samtidigt som man gör för lite, men absolut fel saker. Och eftersom du själv skrev att du tycker det är "tragiskt att barn inte har större värde än så, än att man skall bara satsa på dem via kampanjer bara vid jul så de endast vid jul kan få lite roliga aktiviteter att gå på" blev jag lite nyfiken på vems du tyckte att ansvaret var egentligen.

Jag tycker att det är BRA att NÅGON, som faktiskt inte har ansvaret, gör NÅGONTING. Men det är tydligen också provocerande?? Hycklande, eftersom jag själv inte är den som gör det?????

Jag tror ändå att problemet som måttlighetsdrickarna har med kampanjen, är att man vill fortsätta dricka i lugn och ro utan att någon väcker reflektion över det, och kanske också att man vill slippa bli påmind om att det finns barn som far illa i juletid. Kanske t o m barn till måttlighetsdrickarna, eftersom det händer att även icke-alkoholister dricker så mycket vid jul att deras barn tycker att det är obehagligt.
    EnAnonumius skrev 2016-01-04 10:27:57 följande:
    Precis.
    Det kan ju till och med BRIS vittna om att den kampanjen är kontraproduktiv baserat på hur det ser ut på barnens hjälptelefon kring jul.
    Vilken logisk slutsats drar du av att fler barn ringer barnens hjälptelefon vid jul?  Vilket samband ser du mellan det, och kampanjen, eftersom du väljer just ordet "kontraproduktiv"?
    Jennie med ie skrev 2016-01-04 10:32:44 följande:
    Men nog bör det finnas bättre sätt att nå riskbrukarna och deras barn än att rikta sig till icke-riskbrukarna och säga hur fel de gör.
    Hur föreslår du att man ska göra för att nå just riskbrukarna?
    Anonym (sober) skrev 2016-01-04 11:51:25 följande:
    Tänk efter. Till att börja med rikta sig mot dem och inte nån helt annan. 

Menar du på allvar att bästa sättet för grupp A att ändra sig är att säga till grupp B att de gör fel?
    Det där besvarar ju inte frågan, alls. Bara för att du själv känner dig tilltalad av kampanjen och inte betraktar dig som en riskbrukare utesluter det inte att även riskbrukarna är en del av målgruppen, som dessutom faktiskt nås. Men hur tycker just du att man ska göra för att nå just riskbrukarna och verkligen verkligen verkligen inte alla andra som (tycker att dom) KAN hantera alkohol?
    Jennie med ie skrev 2016-01-04 11:57:26 följande:
    Det är jag ingen expert på, men att rikta sig mot dem och deras drickande är en god början om det nu är deras beteende och deras barn man bryr sig om. Eller uppmana och stötte icke-missbrukare/icke-riskbrukare i att ge barn till missbrukare/alkoholister konkret stöd genom t ex bidrag till aktiviteter eller att bjuda in ev. riskfamiljer i sin närhet till ett (alkoholfritt) julfirande. T ex. Inte mycket kan vara mindre avgörande för de utsatta barnen än att säga åt ickeriskbrukaren att avstå från sitt eventuella småskaliga drickande för _sina_ barns skull för att de annars förstör deras jul.
    Intressanta förslag, även om jag har svårt att se hur man utformar en kampanj där man uppmanar folk att stötta riskfamiljer i sin närhet (det betyder inte att det inte kan göras!). Jag utesluter ändå inte att riskbrukarna faktiskt nås av kampanjen, om man antar att de kan se ut som vem som helst till vardags. Jag tror t ex inte att jag vet i vilka familjer i min omgivning som går att definiera som "riskfamiljer" eftersom jag inte vet hur föräldrarna är när de dricker.
    Anonym (sober) skrev 2016-01-04 12:15:47 följande:
    Eh jo.

F ö är det rätt ocharmigt av dig att avkräva andra att rakt upp och ner komma med lösningen på problemet när du själv hävdar din rätt att göra ingenting alls för de utsatta barnen.
    Eh nä, faktiskt inte, men låt mig omformulera: HUR gör man för att RIKTA sig till grupp B, dvs riskbrukarna, för att i förlängningen nå fram till dem?

Ditt omdöme om mig är jag lika intresserad av som du är av mitt omdöme om dig (dvs, inte alls, utgår jag ifrån). Men jag är väldigt intresserad av ta del av konstruktiva förslag eftersom vit jul-kampanjen har slagit så katastrofalt fel bland familjelivs måttlighetsdrickare.
Svar på tråden Ta en vit jul i år