EnAnonumius skrev 2016-01-04 07:18:01 följande:
Vad gör DU för att hjälpa barnen?
Det är ju du som tjatar om hur förfärlig kampanjen är.
Men du har ju inte suttit och sagt ett endaste ord om huruvida du har deltagit i denna kampanj som du sitter och lovordar.
Du har inte sagt ett smack om huruvida du har "skrivit under" med den där "bindande kronan".
Ja jag har läst ALLA dina inlägg i denna tråden. Så VEM är du att ställa denna typen av fråga till dem som ifrågasätter kampanjen?
Utger man sig för att tänka på barnen som lever med alkoholiserade föräldrar så anser jag att det är fel att skita i dem alla andra dagar på åren.
Vad GÖR du för barnen till alkoholiserade föräldrar på daglig basis? Då det är ju du som lovordar kampanjen.
Eller är du den hycklaren som klappar dig på axeln och säger; nu har jag varit duktig som tänkt på barnen för det är ju jul, nu behöver jag inte tänka på dem något mer resten av åren?
När har jag påstått att jag gör någonting för barn till alkoholiserade föräldrar? Bara för att jag inte har problem med kampanjen, det är väl inte detsamma som att upphöja sig själv som duktig? Jag försöker bara
förstå varför folk, som du, har problem med den. Allt jag får ut av diskussionen är att man känner sig skuldbelagd, samtidigt som det å ena sidan är fel att det görs en kampanj vid jul men å andra sidan att man inte kampanjar resten av året, vilket naturligtvis är en motsägelsefull utgångspunkt.
Det har också föreslagits att det inte betyder någonting för barn till alkoholiserade föräldrar, att julen inte alls är en speciell högtid för barn, etc, etc. Alltså, att man gör för mycket, samtidigt som man gör för lite, men absolut fel saker. Och eftersom du själv skrev att du tycker det är "tragiskt att barn inte har större värde än så, än att man skall bara satsa på dem via kampanjer bara vid jul så de endast vid jul kan få lite roliga aktiviteter att gå på" blev jag lite nyfiken på vems du tyckte att ansvaret var egentligen.
Jag tycker att det är BRA att NÅGON, som faktiskt inte har ansvaret, gör NÅGONTING. Men det är tydligen också provocerande?? Hycklande, eftersom jag själv inte är den som gör det?????
Jag tror ändå att problemet som måttlighetsdrickarna har med kampanjen, är att man vill fortsätta dricka i lugn och ro utan att någon väcker reflektion över det, och kanske också att man vill slippa bli påmind om att det finns barn som far illa i juletid. Kanske t o m barn till måttlighetsdrickarna, eftersom det händer att även icke-alkoholister dricker så mycket vid jul att deras barn tycker att det är obehagligt.