Jag har själv varit i med om att ha svamp i underlivet och under många år fått tröstlösa behandlingar. På senare tid har det kommit nya rön om vad Candida albicans kan ställa till med. Att ha svamp behöver inte enbart vara begränsat till ett ställe på kroppen, som underlivet, därför räcker det inte alltid med att bara punktbehandla. Svamp kan ta sig in på många platser i kroppen och orsaka, men behöver inte vara orsak till, många tillstånd såsom depression, sömnlöshet, urinvägsinfektion, hemorrojder, analklåda, gaser i magen, sötsug, brist på zink eller B12 etc. Listan kan göras lång.
Om man vill prova alternativ medicin än den som läkare förespråkar kan man prova att ta några droppar grapefruktkärnextrakt i ett glas med vatten att dricka varje dag. Det är svampdödande och kan fungera bra.
I Sverige har även Zervital etablerat sig nu, medicinskt utprövat och väl använt i ungern sedan 1977. Jag har själv inte hunnit pröva det men det verkar som ett intressant alternativ.Man kan läsa mer på www.zervital.se
I övrigt vill jag hålla med den som skrev om att smörja underlivet med olivolja. Detta har hjälpt mig att hålla urinvägsinfektioner stången, särskilt viktigt har det varit att använda olja vid samlag. Det ska kunna funka med vilken naturolja som helst egentligen, själv använder jag sesamolja då jag tycker att den luktar godare än olivoljan.