• Anonym (SvampFia)

Huskurer mot svamp i underlivet?

Alltså jag har fått svamp i underlivet jag har använt  Canesten vagitoter men det hjälper inte, jag blir snart knäpp. Det kliar och svider så jag trot jag blir tokig. Jag har prövat med fil, men det blir  bättre alls. Nån som har nå bra tips?

• Svar på tråden Huskurer mot svamp i underlivet?
  • Anonym (svampmonstret)

usch det är Hemskt med svamp! började med ppiller i våras, o har fått svampinf de senaste 2 menserna, precis innan mensen börjar! 

förra veckan hade vi sex, o min man kom i mig... svampinf kom som ett brev på posten bara 2-3 dygn senare! :(

jag köpte pevaryl nu för fotsvamp.. dvs en mycket större tub!;)
    och så har jag pevaryl vagitorie som är ett måste....

jag brukar få äckliga flytningar när jag har svamp- går aldrig att ta miste på om det är svamp lr ej!

fortsätter det såhär vid varje mens så ska jag också banne mig kontakta gyn för att få medicin att ta ist för att hålla på o kladda med krämer osv..
    det är INGEN höjdare att ha världens svampinf samtidigt som man blöder rejält... :/               

• Dellan

Har själv svamp väldigt ofta och det har gått så långt att jag enbart tål receptbelagda diflucan (300mg har jag för mig) en tablett som man tar som engångsdos och sen är det borta :)

• Anonym

Äppelcidervinäger utblandat med vatten lindrade det värsta för mig... Men för att bli av med svampen helt fick jag tabletter utskrivna av läkare och fick äta en i månaden under lång tid.. det återkom alltid när jag hade pms. Ett tips annars är att käka LCHF(Low carb, high fat) eftersom att svampen lever på socker så har den svårare att frodas på lågkolhydratkost.
    Sov naken och använd inte tighta jeans och använd endast bomullstrosor om du inte redan gör det. Tvätta bara underlivet med vatten eller olja. Svampen gillar inte olivolja så det kan du testa. Ha inte samlag när du har svamp för det gör ont och förvärrar!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-28 14:52:28 följande:
    Äppelcidervinäger utblandat med vatten lindrade det värsta för mig... Men för att bli av med svampen helt fick jag tabletter utskrivna av läkare och fick äta en i månaden under lång tid.. det återkom alltid när jag hade pms. Ett tips annars är att käka LCHF(Low carb, high fat) eftersom att svampen lever på socker så har den svårare att frodas på lågkolhydratkost.
    Sov naken och använd inte tighta jeans och använd endast bomullstrosor om du inte redan gör det. Tvätta bara underlivet med vatten eller olja. Svampen gillar inte olivolja så det kan du testa. Ha inte samlag när du har svamp för det gör ont och förvärrar!
    Fluconazol var det jag fick utskrivet
  • vänlhastl

Jag har själv varit i med om att ha svamp i underlivet och under många år fått tröstlösa behandlingar. På senare tid har det kommit nya rön om vad Candida albicans kan ställa till med. Att ha svamp behöver inte enbart vara begränsat till ett ställe på kroppen, som underlivet, därför räcker det inte alltid med att bara punktbehandla. Svamp kan ta sig in på många platser i kroppen och orsaka, men behöver inte vara orsak till, många tillstånd såsom depression, sömnlöshet, urinvägsinfektion, hemorrojder, analklåda, gaser i magen, sötsug, brist på zink eller B12 etc. Listan kan göras lång. 

Om man vill prova alternativ medicin än den som läkare förespråkar kan man prova att ta några droppar grapefruktkärnextrakt i ett glas med vatten att dricka varje dag. Det är svampdödande och kan fungera bra.

I Sverige har även Zervital etablerat sig nu, medicinskt utprövat och väl använt i ungern sedan 1977. Jag har själv inte hunnit pröva det men det verkar som ett intressant alternativ.Man kan läsa mer på www.zervital.se

I övrigt vill jag hålla med den som skrev om att smörja underlivet med olivolja. Detta har hjälpt mig att hålla urinvägsinfektioner stången, särskilt viktigt har det varit att använda olja vid samlag. Det ska kunna funka med vilken naturolja som helst egentligen, själv använder jag sesamolja då jag tycker att den luktar godare än olivoljan.

• Anonym

Well det är väll bra med alla tipps på huskurer och så. Men jag tror att man helst skall hålla sig till läkemedel som är beprövade. Någon som har testat dessa som visas den denna sida om svamp i underlivet tex?

Funderar dem eller är dom bara bogus? 

• Ellikapellika

Använd tygbindor eller menskopp.
    Håll nere sockerkonsumtionen.
    Några droppar tea tree oil på ett trosskydd allt blanda tea tre oil med vanlig olja, t.ex rapsolja & smörj underlivet med.

• Filidutten87

Jag har testat både paveryl och canasten men inget funkar..får tillbaka det efter några veckor..läste att man kan doppa en tampong i filmjölk, dum fråga men måste det vara någon speciell? Med en viss fetthalt? Och ang. olja, ska man bara smörja utanpå? Hur gör man vid samlag? Och sista frågan, när man duschar, vilken olja ska man ha? Kan ingenting om detta så tackar för alla svar tack!!

Vill inte ha detta mer!!!
  • ccrj

För mig försvann svampen helt när jag började ta Probion active tabletter 3 st 1 gång per dag.

• Svampis00

Jag har under år kämpat med svampinfektioner, och fått diverse mediciner som ibland hjälpt tillfälligt och ibland inte alls. Så helt plötligt har de gått över och jag har nästan fått vara helt frisk under något år, och så kommer de tillbaka värre än någonsin.

Tillslut åt jag Diflucan eller fluconasol en gång i veckan och så fort jag slutade kom det tillbaka. Läkarna hade inga råd att ge.

Så hittade jag tips om vitvinsvinäger blandat med vatten som sprutas upp som douche i underlivet, och det har räddat mig!

3-4 ggr om dagen i några dagar, sen 1 gg om dagen, och tillslut någon gång i veckan tills symptomen försvunnit.

Känns helt fantastiskt att äntligen ha något som fungerar, och dessutom slippa ta massa mediciner som är sämre för dig i långa loppet.

• joseholm

MSM!! Har själv haft jättemycket problem med svamp i underlivet. När det väl verkat försvinna har det kommit tillbaka igen till nästa mens. Tillslut läste jag någonstans att svampen påverkas av ph-värdet i kroppen, vilket påverkas av kosten, sockret främst som försurar kroppen och att MSM hjälper mot detta. MSM är ett pulver som finns t ex på apotea och det funkar kanon för mig! Har jag glömt ta pulvret en tid och känner klådan återkomma så försvinner dem efter bara 2 dagar med pulvret. REKOMMENDERAS!!

• AnnaZL
    EnAnna skrev 2006-02-26 19:28:38 följande:

Yoghurt. Doppa en tampong och smörj lite extra. Lindrar rejält.

Svar på tråden Huskurer mot svamp i underlivet?