mawliens skrev 2015-12-22 18:36:29 följande:
Stämmer inte, två av tjejerna bor fortfarande kvar i USA och får föräldrarpenning varje månad ändå (de är ju fortfarande skrivna i Sverige, vet däremot inte om TS är, så det kan ju påverka) men många vet inte om att de har den här möjligheten och därför är kanske detta inte så känt bland folk. De får även ta CSN lån samtidigt vilket är ca 90000kr per termin. I USA får man ju inte en enda krona i bidrag (i deras fall) och kan vara därför de har rätt att få ut föräldrarpenning från Sverige, vet inte hur det funkar i Spanien och om syftet i det här fallet är att TS ska ha gemensam vårdnad över barnen eller inte.
Jo det stämmer, det är enligt de besked jag fått bara om de _fortfarande_ är studerande eller utsända av svensk arbetsgivare som de har rätt till svensk föräldrapenning och barnbidrag, så i de flesta fall har man inte rätt till detta om man t ex bor i USA. Man är dessutom skyldig att skriva ut sig från Sverige om man bor utomlands mer än ett år och då har man generellt inte rätt till föräldrapenning eller barnbidrag. Jag bor själv tillfälligt i USA och är gravid så jag har kollat upp det nyligen med Försäkringskassan och Skatteverket.
Rätten till barnbidrag försvinner efter sex månader om man inte är utsänd av svensk arbetsgivare eller är studerande, så för TS del är det visst relevant var han och barnen bor. Det står på FK:s hemsida att "Din familj har rätt till barnbidrag från Sverige om den ena föräldern bor och arbetar i ett EU/EES-land eller i Schweiz medan den andra föräldern arbetar och bor kvar med barnet i Sverige". Barnet måste alltså bo i Sverige och följer man inte anvisningarna för korrekt folkbokföring kan det faktiskt vara straffbart.
Läs mer här:
www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e7acdb6a-5fd9-4bf7-a21b-6ac663ad9b06/4015_om_du_bor_och_arbetar_utomlands.pdf