• rwest

Berner Sennen eller Fransk bulldog?

Hej!

Det är nämligen så att jag och min sambo går i tankar om att skaffa oss en hund. Vi har har det bra ekonomiskt och jag går dessutom hemma i stort sett hela dagarna då jag studerar och planerar att göra det dem kommande åren, därför känner vi att det passar att skaffa hund nu. Vi bor i lägenhet men planerar att köpa hus om några år vilket helt klart är en fördel när man har hund.

Nu till den stora frågan, vi står fast mellan två hundraser och kan inte riktigt komma överens om vilken vi ska ha, det står mellan en berner sennen och fransk bulldog.

Så nu vill jag gärna ha alla tips och råd jag kan få om dem båda raserna, positiva som negativa! Hur dem är med småbarn, katter och andra hundar osv!

• Svar på tråden Berner Sennen eller Fransk bulldog?
  • Greger

Oj, det var två olika raser :)

Berner Sennen sägs vara väldigt familjevänlig. Den kräver både aktivitet och pälsvård och fäller troligtvis en del. Är själv uppvuxen med en New foundland som är en liknande ras.
    Så vill ni ha en hund som gillar att arbeta samt kräver en del pälsvård ska ni satsa på denna!

Frallan är betydligt mer korthårig och kräver ingen pälsvård. Är en ren sällskapshund. Rasen har en del problem med andning. De kräver inte massor av motion men orkar en hel del om de är friska. Ofta härlig personlighet!

Har själv en Petit brabancon, just av den anledning att de inte är kända för att ha problem med luftvägarna i samma utsträckning. Annars älskar jag både fralla och mops!

• Dexter dot com

Tyvärr dras ju båda raserna med många ärftliga sjukdomar och jag känner flera som trots väldigt mycket jobb att kolla upp linjer, parningar, uppfödare osv fått sjuka individer som fått avlivats tidigt efter att dom lagt ut enorma summor hos veterinärer.

Vad är det ni ser i dessa raser som andra raser inte har och hur har ni tänkt aktivera hunden.

• rwest
    Greger skrev 2015-12-21 16:23:01 följande:

Oj, det var två olika raser :)

Berner Sennen sägs vara väldigt familjevänlig. Den kräver både aktivitet och pälsvård och fäller troligtvis en del. Är själv uppvuxen med en New foundland som är en liknande ras.

Så vill ni ha en hund som gillar att arbeta samt kräver en del pälsvård ska ni satsa på denna!

Frallan är betydligt mer korthårig och kräver ingen pälsvård. Är en ren sällskapshund. Rasen har en del problem med andning. De kräver inte massor av motion men orkar en hel del om de är friska. Ofta härlig personlighet!

Har själv en Petit brabancon, just av den anledning att de inte är kända för att ha problem med luftvägarna i samma utsträckning. Annars älskar jag både fralla och mops!

Ja dem är ju det! Fransk bulldog har vi vart inne på länge, stor hund men i liten kropp men har träffat ett flertal berner sennen den senaste tiden och faller för dem mer och mer.. Vi vill gärna ha en hund som är "lätt" om du förstår vad jag menar och en hund som är väldigt familjekär! Vi är väldigt aktiva så vi vill gärna ha en hund som tycker om att röra på sig men också slappa med familjen!

Har du haft någon av raserna själv? :)
  • rwest
    Dexter dot com skrev 2015-12-21 16:36:11 följande:

Tyvärr dras ju båda raserna med många ärftliga sjukdomar och jag känner flera som trots väldigt mycket jobb att kolla upp linjer, parningar, uppfödare osv fått sjuka individer som fått avlivats tidigt efter att dom lagt ut enorma summor hos veterinärer.

Vad är det ni ser i dessa raser som andra raser inte har och hur har ni tänkt aktivera hunden.

Ja vi är väl medvetna om sjukdomarna som kan uppstå men man kan aldrig få för mycket information!

Båda känns som raser som skulle passa oss och vår livsstil, härligt temperament i båda och berner sennen uppfattar jag som väldigt lättsamma!

När det kommer till att aktivera hunden så är vi väldigt noga med att ge hunden den träning och aktivering som krävs, vilket jag uppfattat är väldigt olika för dem båda raserna? Har endast haft några amstaff tidigare som kräver mycket motion och träning.

Har du någon av dessa raser själv?
  • Anonym (Sjuka)

Tyvärr så har i alla fall jag väldigt dåliga erfarenheter av dom två rasernas hälsa underbara hundraser bägge två men massa massa hälsoproblem. En vän till mig har på 7 år haft 5 sennen alla fick avlivas pga diverse sjukdomar. Förra veckan fick en annan vän avliva sin fralla som inte var mer än 3 år. Räcker att kolla försäkringspremierna så inser man att det är hög risk. Hade nog letat efter nån friskare ras med liknande temperament. Det är hemskt vad vi människor har gjort med våra hundraser

• hundtok

Det är två fina raser men, precis som tidigare svar redan sagt, väldigt sjuka. Jag skulle försöka hitta någon friskare ras istället. Bernen Sennen blir bara runt 6-7 år gammal i snitt. De jag har träffat har haft ganska mycket skärpa och vakt och krävt mycket jobb från sina ägare.

Frallor är fantastiska små clowner men tyvärr har de andningsproblem som plågar dem hela livet. Stöd inte den sjuka aveln! Trubbnosiga hundar är tyvärr väldigt sjuka både med andning men även besvär med ögon och huden i ansiktet är välkänt.

• Anonym (Varning)

Köp absolut inte en fransk bulldog iallafall. Sönderavlad så mycket det bara går med massa hälsoproblem. Man stödjer i princip djurplågeri genom att köpa mopsar eller bulldogs.

Det finns många raser som uppfyller era krav men som är hälsosamma, googla runt mer för att hitta andra raser ni dras till istället.

• rwest

Tack alla för era svar! Har ni andra raser att rekommendera fast med mindre sjukdomar?

Finns det någon som har någon av dessa raser och kan rekommendera dem och berätta lite mer om dem? :)

• micromat

1) köp från en skk ansluten uppfödare. Dvs hunden ska ha stamtavla och föräldrar ska vara hälsokollade.

2) Vad gäller raserna så är båda otroligt trevliga, det lilla jag mött på dom. Men visst har dom hälsoproblem, det är därför man ska vara noggrann.. Frallor ska tex inte snarka och inte ha trånga näsborrar.. Det gäller egentligen alla trubbnosar..

3)Träffa uppfödare/hundägare av båda sorterna och be dom berätta ingånge om raserna. Våga dessutom fråga om tex allergier/matproblem/annat dolt är vanligt inom raserna och där ni väl köper hund så småning om.

• rwest
    micromat skrev 2015-12-22 15:56:44 följande:

1) köp från en skk ansluten uppfödare. Dvs hunden ska ha stamtavla och föräldrar ska vara hälsokollade.

2) Vad gäller raserna så är båda otroligt trevliga, det lilla jag mött på dom. Men visst har dom hälsoproblem, det är därför man ska vara noggrann.. Frallor ska tex inte snarka och inte ha trånga näsborrar.. Det gäller egentligen alla trubbnosar..

3)Träffa uppfödare/hundägare av båda sorterna och be dom berätta ingånge om raserna. Våga dessutom fråga om tex allergier/matproblem/annat dolt är vanligt inom raserna och där ni väl köper hund så småning om.

Ja vi var och pratade med både berner sennen uppfödare och Frank bulldog uppfödare för att få mer information om alla sjukdomar och liknande och även mer ingående om raserna.

Har du några fler tips på vad man kan ska titta efter eller hålla koll på?
  • rwest

Har någon några bra uppfödare att rekommendera och vilka man ska passa sig för gällande dessa två raser? :)

• micromat
    rwest skrev 2015-12-22 16:58:33 följande:

Ja vi var och pratade med både berner sennen uppfödare och Frank bulldog uppfödare för att få mer information om alla sjukdomar och liknande och även mer ingående om raserna.

Har du några fler tips på vad man kan ska titta efter eller hålla koll på?

Gå in på www.skk.se under webtjänster finns något som heter avelsdata, väldigt smidigt att skaffa användarnamn och använda.. är lätt att söka efter hundar, lätt se hur det ser ut med röntgen resultat mm. Annars finns hunddata.

Kolla in på rasklubbarna och se vad rasklubbarna har för krav för att registrera valpar och läs vad rasklubbarna skriver om rasen. Oftast är det att föräldradjuren ska vara röntgade med ett visst resultat (ögonlysta/hjärta/patella beroende på vilka problem rasen har) utställda och ev mentaltestade på något vis. Oftast finns det nummer till valphänvisare man kan ringa.

Då vet du vad du ska ha för grundkrav.

Sen är det mest bara att göra sin läxa och hitta någon uppfödare man trivs med och med trevliga hundar. Kolla upp föräldradjur och bakåt.
  • Anonym (Sjuka)

Sen vet jag inte om sennen är en bra lägenhetshund. Det är en stor hund. Vad är ni ute efter i en hund? Vill ni träna, tävla eller bara "ha" hund? Menar inte att det är något fel med något av alternativen men det är viktigt att tänka på när man skaffar hund. Tex jag som har stora fysiska besvär med värk osv har dagar dör jag inte ens kan gå ner för trappen utan får "rumpa" mig ner och då måste min hund kunna vara nöjd med att bara springa i vår stora trädgård den dagen sen nästa dag blir det kanske långa skogspromenader. Jag hade ju inte kunnat ha en hund som behöver flera timmars promenader och arbete varje dag för att må bra. Åter till sennen om man ser till arbete så kan dom vara lite egna supermysiga men riktiga clowner.

• hundtok

Tänk också på att hundar med mycket vakt i sig kan bli jobbiga i lägenhet när de larmar så fort någon går i trapphuset...

• Dexter dot com
    rwest skrev 2015-12-22 15:28:39 följande:

Tack alla för era svar! Har ni andra raser att rekommendera fast med mindre sjukdomar?

Finns det någon som har någon av dessa raser och kan rekommendera dem och berätta lite mer om dem? :)

Jag har dvärgschnauzer, en allroundhund som är helt nöjd med 3 timmars promenad/dag och lite vardagslydnad men som visar framtassarna i både lydnad, spår och agility om man vill jobba med sin hund. I mina ögon en enkel och okomplicerad ras. Kan få problem med tandlossning ( som dom flesta mindre raser) så tandborstning dagligen är att rekommendera och lite högre risk för urinsten vilket oftast går att förebygga men annars en väldigt frisk ras.

Griffon Bruxellois/Belge/ Petit Brabancon , Havanaisen och Maltesern är också sociala sällskapsraser som är relativt friska och hänger med på allt.
  • hundtok

Sheltie (mycket pälsvård), dvärgschnauzer, tollare, spaniel av något slag.

Svar på tråden Berner Sennen eller Fransk bulldog?