Inlägg från: Rappakalja |Visa alla inlägg
  • Rappakalja

Snålt bröllop

Gift er borgerligt (eller fr all del i kyrkan) med bara vittnen isf.

Ett så pinsamt snålt bröllop blir bara värre om paret har pengar. (Om folk vet det) Inte så att det måste vara ett överdåd (den som tycker det är pinsam i sin tur) men ert upplägg? Nä.

Har varit på ett 'snålbröllop', paret var studenter men ville bjuda alla nära och kära (90 personer) så de bjöd på kroppkakor! Gemytligt, underbart och mysigt. Sen hade de kaffe och tårta, de drack inte heller så det fanns ingen alkohol.

Det blev inte stelt trots bordsplacering, de hade gjort små tavlor som de ställt på borden, med frågor om brudparet som alla gemensamt kring bordet kunde svara på och små häften med info om personerna runt bordet, men inte namnet så folk fick gissa vem som gjort/gillade vad. Inga pinsamma grejor dock

Har även varit på ett annat 'snålbröllop', en grillfest  i parets trädgård, prästen kom dit. Det fanns sallad, potatissallad, korv och kött att grilla. Ingen som kom var vegetarian, annars hade det funnits något för dem med. Här fanns det alkohol, men inga mängder, den som ville fick ta med sig mer/annat. De hade rött och vitt vin, öl och bål som fördrink. Jag tror de räknade med tre glad vin/öl per person men jag vet inte, jag dricker inte själv så..

Läsk hade de också, men de hade tur, en av butikerna hade extrapris så det blev ganska billigt ändå, de passade på att köpa massor när det var billigt. De frågade också i en lokal butik vad de kunde få för pris på köttet när de beställde i förväg, så det blev inte så dyrt ändå.

Det var det bästa bröllopet jag någonsin varit på! :)

• Rappakalja
    Sandra8978 skrev 2015-12-22 18:15:21 följande:
    Bra inlägg.
    Handlar inte om prislappen, mer om andan det gjorts i. Man vill som gäst inte känna sig ovälkommen.
    Ja precis, har varit på andra bröllop med, där det har hyrts lokal som serverar mat och levande musik mm och det har varit både bra och dåligt beroende på andans om fanns på bröllopet.

Bla var jag på ett där de hyrt ett helt slott (ett hotell) så att alla gäster som ville/var tvungna pga avstånd kunde sova kvar. Det bjöds på allt, frukost, lunch och så bröllopsmiddag och så frukost igen. I början var det nog det värsta bröllopet jag varit med om, snipiga gäster som såg ner på de personer de ansåg inte var lika fina som andra osv. Men toastmasterns tal gjorde att de snipiga gästerna skämdes, eller iaf höll tyst så resten av festen blev underbart rolig

Svar på tråden Snålt bröllop