• sextiotalist

Koka kola i teflonpanna

Jag har alltid kokat kola i gjutjärnspannan, men i år ska vi göra brända mandlar, så den är reserverad åt detta.
    Kan man koka kola i teflonpannan istället utan att den blir förstörd?

• Svar på tråden Koka kola i teflonpanna
  • sextiotalist

Jag lyfter tråden så att den inte hamnar på sidan 14 i flödet Flört

• Sommarfjäril

Hmm, har aldrig kokat kola i stekpanna överhuvudtaget men tänker spontant att teflon är lite mer känsligt för höga temperaturer än gjutjärn.

Du har ingen micro...?

• sextiotalist
    Sommarfjäril skrev 2015-12-22 15:15:28 följande:

Hmm, har aldrig kokat kola i stekpanna överhuvudtaget men tänker spontant att teflon är lite mer känsligt för höga temperaturer än gjutjärn.

Du har ingen micro...?

Urusel mikro, vi använder den sällan, därmed lågt på prioriteringslistan om vad som behöver uppdateras hemma.
    Jag har alltid kokat i gjutjärnspannan (som mina föräldrar gjorde och mormor också). Det var just de höga temperaturen jag tänkte på. Men nu har jag investeret i en modell dyrare, så chansen att den fixar det är större, men om den inte gör det, desto dyrare förlust.
  • sextiotalist
    En glad tjej skrev 2015-12-23 06:29:41 följande:

Varför inte koka i en kastrull? Det gjorde jag, blev hur bra som helst.

Det har jag prövat. Det blev en kastrull mindre
  • Valkyria75

Vi smälte precis socker till pepparkakshuset i en teflonpanna. Vi har nu en teflonpanna mindre...

• sextiotalist
    Valkyria75 skrev 2015-12-23 06:49:57 följande:

Vi smälte precis socker till pepparkakshuset i en teflonpanna. Vi har nu en teflonpanna mindre...

Ok, inte kola i teflonpannan med andra ord.
  • Valkyria75
    sextiotalist skrev 2015-12-23 07:02:02 följande:

Ok, inte kola i teflonpannan med andra ord.

Det är iaf mitt spontana svar efter gårdagens aktiviteter...

Berätta gärna hur det går om du provar ändå :)
  • IsDimma

Måste ni göra båda samtidigt? Ni kan väl göra kolan först och sen göra brända mandlar?

• Margaux

Låter väldigt otroligt att man skulle förstöra en STEKpanna eller en kastrull med kola eller smält socker....
    Jag satte ihop pepparkakshuset igår och smälte i en stekpanna med belägg.. men modell dyrare. En Scanpan, gick hur bra som helst som alltid. Kola kokade jag i en kastrull(5 liters). Men kanske inte ta de med tunnast botten från ICA eller Rusta liksom.... En rejäl kastrull eller stekpanna klarar 130 grader.

• Valkyria75
    Margaux skrev 2015-12-23 08:17:20 följande:

Låter väldigt otroligt att man skulle förstöra en STEKpanna eller en kastrull med kola eller smält socker....

Jag satte ihop pepparkakshuset igår och smälte i en stekpanna med belägg.. men modell dyrare. En Scanpan, gick hur bra som helst som alltid. Kola kokade jag i en kastrull(5 liters). Men kanske inte ta de med tunnast botten från ICA eller Rusta liksom.... En rejäl kastrull eller stekpanna klarar 130 grader.

Låter kanske otroligt för dig... Men vi förstörde faktiskt vår STEKpanna med smält socker igår... :)
  • Alexi

Men vilken temperatur gör ni kolan till då? För jag har kört i vår teflongryta fudge och kola på typ 125 grader utan problem.

• Margaux
    Valkyria75 skrev 2015-12-23 08:42:02 följande:
    Låter kanske otroligt för dig... Men vi förstörde faktiskt vår STEKpanna med smält socker igår... :)
    Men då måste det vara dålig kvalitet... En stekpanna eller en kastrull ska klara 125-130 grader utan att varken slå sig eller förstöra belägg. De ska ju vars lagade för hög temperatur och dessutom ha en rätt god marginal.....
  • aztec

Kör kolan i en teflonkastrull från Ikea (billig). Inga problem!

• sextiotalist

Rapport

Kolan gjorde jag teflonpannan, jättegod. Det blev de brända mandlarna och wienernougaten också.

Köket är sanerat och julpyntat och nu har jag bara några klappar att slå in och rimmen kvar

GOD JUL

Svar på tråden Koka kola i teflonpanna