• scrapparlotta

muscovadsocker?? Socker istället?

Hittade ett recept på ett godis som ser så gott ut, lakritskola. I receptet står det att det ska vara muscovadsocker. Men nåt sånt har jag inte....tror inte, men måste fråga ändå....skulle man kunna ha vanligt socker istället?

• Svar på tråden muscovadsocker?? Socker istället?
  • BuoBä

Ja, det går, men det kommer inte bli riktigt samma smak. Mörkt muscovadosocker smakar lite lakrits i si. Ljust smakar mer kola.

• scrapparlotta
    BuoBä skrev 2015-12-23 07:48:02 följande:

Ja, det går, men det kommer inte bli riktigt samma smak. Mörkt muscovadosocker smakar lite lakrits i si. Ljust smakar mer kola.

Ok....vad bra. Men om jag får för mig att åka till affären (måste ju åka 2 mil för det) är detta nåt socker som finns i en vanlig ica butik? Jag har aldrig sett det innan?
  • BuoBä
    scrapparlotta skrev 2015-12-23 07:50:03 följande:

Ok....vad bra. Men om jag får för mig att åka till affären (måste ju åka 2 mil för det) är detta nåt socker som finns i en vanlig ica butik? Jag har aldrig sett det innan?

Ja, i större ica-affärer finns det i alla fall. Det brukar stå med farinsocker, pärlsocker osv.

Förslut förpackningen väl och förvara i kylen så att det håller sig fuktigt. Torkar det blir det hårda klumpar. Det funkar att använda då också, men är svårt att dela och mäta upp.
  • Farfallos

Alla de där bruna sockersorterna (även muscovado och mörk sirap) är inte lika raffinerade och söta som vanligt vitt socker, men har i gengäld lite rikare smak. Tar du vitt socker istället blir det lite för sött och saknar sältan som finns i de övriga.

...och Farin är min favorit.

• scrapparlotta
    Seven Costanza skrev 2015-12-23 08:28:43 följande:

Åh, skulle du kunna lägga in en länk till receptet? Muscovadosocker är jättegott!

Förlåt har missat....

Receptet är från Jennys matblogg och är en lakritsfudge, gå in på hennes underbara blogg och gå in på julgodis så hittar du den där.
  • Seven Costanza
    scrapparlotta skrev 2015-12-23 22:38:14 följande:

Förlåt har missat....

Receptet är från Jennys matblogg och är en lakritsfudge, gå in på hennes underbara blogg och gå in på julgodis så hittar du den där.

Tack så mycket, det ser gott ut!
  • Teddis
    scrapparlotta skrev 2015-12-23 07:44:06 följande:

Hittade ett recept på ett godis som ser så gott ut, lakritskola. I receptet står det att det ska vara muscovadsocker. Men nåt sånt har jag inte....tror inte, men måste fråga ändå....skulle man kunna ha vanligt socker istället?

Farinsocker eller mörk sirap.
Svar på tråden muscovadsocker?? Socker istället?