Inlägg från: Anonym (Endo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Endo)

Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?

Jag tycker att en fertilitetsutredning bör vara skattefinansierad och möjligtvis ett eller två IVF-försök. Andra dyrare alternativ, nej betala själv.
    Det är så stora brister inom vården så det måste hållas på låg nivå.

Jag har endometrios, fick diagnosen efter en f-utredning. Vi bestämde då att går det så går det. Och det gjorde det.
    Har också ett barn jag fick som mycket ung och troligen inte ännu drabbad så hårt av endon.

• Anonym (Endo)
    Anonym (T) skrev 2015-12-25 11:08:38 följande:
    Nej man måste inte men då borde alternativ finnas som hormonsprutor, ivf, ägg och spermiedonation m.m

Vill man inte ha barn så skaffa inga barn men vill man verkligen så är det svårt att ignorera, önskan har så många komplexa djup att det ofta är väldigt svårt att acceptera ofrivillig barnlöshet men det är klart att en person som inte har den önskan inte kan förstå.

Forskningen och sjukvården lägger enorma summor på jävligt onödiga saker men de är inte så många som klagar på det.. och enorma summor pengar läggs på onödiga behandlingar och hopplösa fall

Fertilitetsbehandlingar tillhör inte det anser jag.
    Men med ägg/spermier från en annan människa blir det ju inte på samma sätt.
    Speciellt för mannen som få fostra någon annans barn.
    Kvinnan får ju åtminstone vara gravid om än med någon annans biologiska barn.

Vad är det du anser onödigt?
  • Anonym (Endo)
    Dixie skrev 2015-12-25 12:43:59 följande:
    med de argumentet kan man ju ta bort mycket saker från vården - tex de som är gravt överviktiga och får hjälp med operation - de har ju (oftast) ätit sig till övervikten själv, de som rökt hela livet och får lungcancer - ska vi låta bli att operera dem? 
    Då handlar det om liv eller död.
  • Anonym (Endo)
    Anonym (Äntligen mamma) skrev 2015-12-25 13:07:09 följande:

Det är lätt att ha åsikter om detta om man själv aldrig har varit i den sitsen.
    Alla par kan av många skäl inte adoptera. Det krävs många kontroller och minsta lilla sjukdom så kan du bli nekad,dessutom kostar i genomsnitt en adoption 150.000-200.000 kr och det har långt ifrån alla råd med.
    Jag tycker att det är en självklarhet att vården skall hjälpa till vid oförklarlig barnlöshet eftersom det är klassat som en sjukdom.
    Det finns många saker i vården som man annars kan ifrågasätta om man skall betala för.. Varför skall man få hjälp att sluta med missbruk? Det är ju självvalt!
    Sluta dömma människor och tala om vad som är rätt eller fel.

Fast det är precis det som ett forum är till för. Om alla är av samma åsikt så finns ingen anledning att skriva om man inte bara är ute efter ryggdunkande.

För don information är inte missbruk självvalt, det var det dummaste jag läst på vldigt länge.
  • Anonym (Endo)
    Anonym (Äntligen mamma) skrev 2015-12-25 14:13:24 följande:

Missbruk är en sjukdom ja men det är visst något självvalt från början. Ingen tvingar dig att äta,dricka eller knarka sönder kroppen och ändå är det självklart att vården skall hjälpa till.
    Att vara ofrivilligt barnlös kan också vara ett resultat av tex cancer och att då påstå att man inte skall ha rätt att få hjälp av bara vidrigt.

Detta är så ointelligent och dumt att jag nöjer mig att säga att jag läst ditt svar.
    Övriga kommentarer är överflödiga.
  • Anonym (Endo)
    Anonym (mor) skrev 2015-12-26 07:21:21 följande:

Jag fick mina barn som på beställning men trots det eller kanske på grund av det(?) så tycker jag att inget ska sparas på barnlösa som kämpar. Varför blir det så dyrt? Gör man IVF på lyxhotell och körs dit i en limo? Finns inte en enda landstingsbudget som gått ihop de senaste 30 åren utan det är meningslösa siffror på ett papper. Radera.

Det du kallar för meningslösa siffror är alldeles äkta pengar som ska betalas av bland annat dig. 
  • Anonym (Endo)
    Anonym (Ofrivilligt barnlös) skrev 2015-12-26 09:37:52 följande:
    Min man föddes med ett kromosom fel, vilket gör att han inte producerar några spermier. Detta fick vi veta efter 13 år tillsammans men du kanske tycker att jag borde lämnat maken för att jag vill ha biologiska barn? Att han genom livet ska straffas för något han inte kan göra något åt? Du kan aldrig förstå den sorg vi gått igenom. Tack vare vården är jag gravid med en framtida skattebetalare som kommer att med råge betala tillbaka den kostnaden som hen blev till med.. Jag och maken betalar ca 200,000 i skatt tillsammans varje år så även där betalar vi tillbaks.. Tycker att du är trångsynt. I Sverige födds väldigt få barn och i framtiden är det nog många provrörsbarn som betalar din pension!
    Hur känner du för att barnet i framtiden kan kontakta spermadonatorn?  Hur känner din man inför det?
  • Anonym (Endo)
    Anonym (Ofrivilligt barnlös) skrev 2015-12-26 16:59:38 följande:
    Vi har bearbetat detta under en lång tid och när det smälte att det är på detta vis vårt barn blir till, detta eller adoption och i båda finns det en annan människa bakom vårt barn bildande. På detta sett får vårt barn dna kopplat till en förälder och från början två föräldrar som hen kan präglas utav. Vi ser donatorn som trädgårdshandlaren som ger oss ett frö, ett frö som är vårt, som vi älskar och uppfostrar.. Om barnet vill ta reda på vem donatorn är kommer vi att stödja barnet i det, men det förändrar inte vem pappan är, min man kommer stå som biologisk pappa och kommer alltid att vara det! Visst är det svårt, men för oss var det bara att gilla läget!
    Ok, tack för svaret.

Så svårt att sätta sig in i en sån situation, även om jag hade problem att bli gravid gång två så lyckades vi ju till sist. Trots min endo. =)
Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?