• Anonym (TS)

Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?

Innan någon säger något, nej, jag har inte barn och jag är för gammal för att få. Men är det verkligen försvarbart att lägga så mycket av vårdens resurser på att hjälpa barnlösa till att bli gravida? Om det inte funkar på naturlig väg så finns det väl någon anledning till det. Men det är inte livshotande att inte kunna få biologiska barn. Varför ska så mycket skattepengar läggas på behandling när de pengarna hade kunnat gå till forskning och vård kring livshotande sjukdomar? Är man desperat efter barn finns det många barn som behöver bli adopterade men istället väljer västerländska par att lägga massa pengar på att få biologiska barn. Det är en felprioritering tycker jag.

• Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?
  • Anonym (m)

Jag har också tänkt denna förbjudna tanke, och jag tycker egentligen inte det. Dels för att pengarna knappt räcker till de "riktigt" sjuka. Dels för att jag tror det skulle vara enklare att acceptera att man inte kan få barn, om man kunde få ge upp

Det är såklart en förenklad tanke, det finns alltid undantagsfall men jag tycker man ska vara mer restriktiv.

• Anonym (TS)
    Anonym (m) skrev 2015-12-25 10:06:08 följande:
    Jag har också tänkt denna förbjudna tanke, och jag tycker egentligen inte det. Dels för att pengarna knappt räcker till de "riktigt" sjuka. Dels för att jag tror det skulle vara enklare att acceptera att man inte kan få barn, om man kunde få ge upp Det är såklart en förenklad tanke, det finns alltid undantagsfall men jag tycker man ska vara mer restriktiv.

Ja, det är många kvinnor som går och får allt från enklare behandlingar som hormonsprutor till hela ivf grejen. Det är mycket pengar som går åt. Tycker det är klokt att man i alla fall i vårt landsting satt en övre gräns på 40 år. Efter det får du gå privat och betala själv.
  • Anonym (Mhmm!)

Är det verkligen värt att lägga hundratusentals kr på en sjuk människa som har dåliga odds att överleva? Det finns ju säkert en anledning och mening att hen blev sjuk!

• Anonym (TS)
    Anonym (Mhmm!) skrev 2015-12-25 10:13:32 följande:
    Är det verkligen värt att lägga hundratusentals kr på en sjuk människa som har dåliga odds att överleva? Det finns ju säkert en anledning och mening att hen blev sjuk!

Du dör inte om du inte får barn men du dör utan vård för din sjukdom. Däri ligger skillnaden.
  • Anonym (c)

Problemet härrör nog en del till att kvinnor väljer i större grad att skjuta upp barnafödandet pga studier och karriär och då blir det svårare att bli gravid. Det är viktigt för samhället att vi föder mer barn så någon kan ta över i nästa generation.

• Anonym (T)

Det finns inte ett överflöd av barn som behöver bli adopterade egentligen, ja det finns massor av barn, men dom är i andra länder och blir ofta inte adopterade för att dom är svåra att nå, har någon funktionsnedsättning eller mår bättre av att stanna i sitt hemland

Däremot finns det en stor illegal marknad där kvinnor tvingas bli gravida för att andra ska ta deras barn och sälja, barn till älskade föräldrar stjäls och säljs/adopteras bort, fattiga och desperata får pengar för att ge upp sina barn, dom barnen är inte föräldralösa men utges för det

Set blir en obalans mellan dom som verkligen behöver hjälp och dom som bara vill tjäna pengar på barn

Adoptioner inom sverige är extremt få, mestadels är det barn till föräldrar med psykisk ohälsa, missbrukarproblem eller något annat, ofta försöker man få till närstående adoptioner och det sker ju också via giftemål med nya partners också.

Adoption redan vid födsel är ovanligt, ångertiden är lång och om bio föräldrar bedöms kunna ta hand om barnet och vill måste soc arbeta för en återförening.

Det ställs också enorma krav på att få adoptera, många länder accepterar inte psykisk ohälsa (ibland inte ens om det var 10år sen man hade en depression) fysiska sjukdomar (många accepterar tex. Inte diabetes)

Ålder, ekonomin och socialt nätverk spelar också in

Många som vill adoptera vill ha unga och friska barn, men många barn är äldre och/eller sjuka

Det kan ta många år att få adoptera, om ens någonsin

Man vet ofta inte barnens genetiska arv vilket kan ställa till problem i framtiden

Det är inte så lätt som du verkar tro

Jag ser hellre att pengar läggs på det än fler tveksamma internationella adoptioner (för de är inte gratis för varken föräldrar eller myndigheter om du trodde det)

Och det läggs pengar på väldigt många fler "onödiga" saker än fertilitetsbehandling

Och varför ska en gammal klamydia infektion från ett otroget ex diktera om en familj ska få barn eller inte?

Och rent egoistiskt, det är fantastiskt att känna dom första sparkarna, det är en mäktig upplevelse att föda barn och ovärderligt att vara med barnets alla första gången.

Har man inte barn eller inte vill ha barn så kan man nog aldrig riktigt förstå.

• Anonym (Ska inte läsa)

Blir så sjukt provocerad av sådana här inskränkta lågbegåvade tyckatrådar så ska ju inte läsa, men gör det ibland ändå, haha. "Massa barn att adoptera", bara där vill jag dunka mitt huvud i en vägg! Tror du verkligen, på riktigt nu, att det är så lätt att "bara adoptera". Kanske ett barn med gravt handikapp, går lite "enklare" men är inte det livshotande, kanske inte det barnet ska få hjälp sedan heller?

Ja vi har gjort ivf. Ja vi bekostade det själva då väntetiden på den tiden var flera år. Min man felbehandlades som bebis vilket ledde till en för låg spermieproduktion. Men tydligen är det ju en mening med att det blev så vi skulle bara gillat läget och accepterat. Eller jag skulle iofs kunnat skiljt mig och skaffa barn med någon annan när "felet" upptäcktes. Vi hade turen att ha råd, alla har inte det. Men alla dessa som skaffar barn och inte tar hand om dem och def inte har råd med dem utan får alla möjliga bidrag från dina skattepengar. Det är också ok? Det kostar def mkt pengar.

Men livshotande självförvållade tillstånd då som cancer genom rökning eller extrem fetma? Ska dessa behandlas? Är det ok att ta pengar till för att man annars kan dö? Borde man verkligen få ex benproteser? Bara gilla läget kanske. Inte meningen att du ska springa grabben och du dör ju inte av att sitta i rullstol.

• Anonym (D)
    Anonym (TS) skrev 2015-12-25 09:47:11 följande:

Innan någon säger något, nej, jag har inte barn och jag är för gammal för att få. Men är det verkligen försvarbart att lägga så mycket av vårdens resurser på att hjälpa barnlösa till att bli gravida? Om det inte funkar på naturlig väg så finns det väl någon anledning till det. Men det är inte livshotande att inte kunna få biologiska barn. Varför ska så mycket skattepengar läggas på behandling när de pengarna hade kunnat gå till forskning och vård kring livshotande sjukdomar? Är man desperat efter barn finns det många barn som behöver bli adopterade men istället väljer västerländska par att lägga massa pengar på att få biologiska barn. Det är en felprioritering tycker jag.

Jag antar att du lever ett tråkigt och ensamt liv?
  • irrbloss_83

Disclaimer: Är själv barnlös och håller på med IVF, antar att det gör mig partisk.

Jag har inte räknat på det, så jag vet inte exakt hur siffrorna ser ut, men vad som är klart är att om ett barn blir till genom IVF så kommer det vara ekonomiskt lönsamt för samhället. Det är klart att det blir 100-200.000 mindre lönsamt än om fertilitetsmedicinsk specialitet inte hade behövt anlitas men för samhället är det ändå lönsamt. Detta då alltså eftersom att barnet med all sannolikhet kommer att bli en produktiv samhällsmedborgare med tiden och betala skatt osv som gott och väl täcker den kostnad samhället fick ligga ute med för att barnet skulle bli till. 

• Anonym (Z)

Nej, känns inte alls rätt. Betala själva. Precis som jag anser att de som har barn ska betala dagis själva, dessutom vill jag slopa barnbidraget.

Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?