Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?
Är det såpass allvarligt att man är självmordsbenägen handlar det inte om det "normala" jag-kan-inte-få-barn-deppet och fertilitetsbehandlingar är definitivt ingen lämplig behandling mot verkliga självmordstankar.
Jag vet att du redan fått ett flertal svar på ditt inlägg, men jag kan verkligen inte hålla mig från att svara.
För många barnlösa är ju barnlösheten i sig själv orsaken till depressionen som leder till självmordstankarna, det är egentligen inte primärt en obalans i signalsubstanser i hjärnan utan de är utlösta av de konstanta påminnelserna om att man (framförallt som kvinna) inte duger till att göra det man är skapt för. Det är de tusen nålstickens tyranni, liksom. Varje gång du ser nån på stan med magen i vädret påminns du, varje gång du leker med nån släktings eller kompis barn så påminns du, varje gång du träffar en välmenande äldre släkting så påminns du, varje gång du har ägglossning så påminns du, varje gång du har mens så påminns du konstant i 7 dagar och så vidare.
Förstår du? Den psykiska obalansen kommer av det faktum att du inte kan få barn, och i det fallet så är ett barn faktiskt lösningen för väldigt många. Eftersom det primära problemet, barnlösheten, då är löst.
Sen, visst, det finns alltid undantagsfall som kanske inte är lämpliga att få barn, men den stora gruppen ofrivilligt barnlösa utgörs inte av såna personer. Den stora gruppen ofrivilligt barnlösa utgörs av par som inte önskar något hellre än att få vara vaken hela nätterna med ett skrikande barn, och vars hetaste önskan är att äntligen få ett barn att amma.