• telly

När sluta med barnmat / mosad mat?

När "måste" man sluta med barnmat på burk / mosad mat? Som det är nu är det så himla smidigt. Vår ettåring äter burkmat eller egen mosad mat med god aptit. Hon blir matad och gapar snällt. Ibland får hon tex bananbitar, bröd o annat plockvänligt och nog äter hon men nog hamnar mycket utanför och kastas ner på golvet. Med andra ord: äter hon själv blir det mycket lek efter en stund.

Jag ser andra ett- och tvååringar peta i sig två små köttbullar, en ärta och två makaroner, pannkakor ibland och en och annan gurka... Och jag blir lite orolig inför det som komma skall - ge vanlig mat istället för barnmat! Nu äter min flicka lax och grönsaker, potatis, couscous, torsk, sötpotatis, broccoli, kyckling, nötkött, linser osv. Jag känner mig trygg med mosad matröra som jag ger med sked. Hon får i sig varierad och nyttig mat. Om hon ska plocka i sig och hälften hamna på golvet vet jag ju inte hur mycket hon egentligen äter?

• Svar på tråden När sluta med barnmat / mosad mat?
  • Annelie 76

Man kan ju göra både ock, ge bitar hon får peta i sig själv och mata mellan med sked. Eller börja med att hon får plocka själv och avsluta med att mata. Meningen är ju att hon ska lära sig äta själv och det kräver träning men inget hindrar att du hjälper till.

• MyDestiny

Fast det är ju meningen att barn ska leka och utforska matens smak och konsistens. Låt barnet hålla på med maten till slut hamnar det i munnen.

• Alexi

Tänk på att en del tolvmånaders går på förskola, de äter nog själva vanlig mat i rätt hög utsträckning (om än så klart med viss assistans). Och ju mer de får äta själva desto bättre blir de ju på det och slutar antagligen kladda och leka med maten så värst.

• Dixie

poängen är ju att barnen ska lära sig - så även om en del hamnar på golvet i början blir de ju bättre och bättre!
    i början brukade jag ge barnet plockmat och matade också - sen lär de ju sig snabbt!

• Jw83

Jag har en 10 månaders son. Han vägrar gröt och välling. Han äter alla mål ( mackor, frukt, grönsaker osv) utom ett själv. Vi har två lagade mål mat och 3 mellanmål. Ett lagat mål mat äter han själv som plockmat ( kokta grönsaker, köttbullar osv) ett lagat mål matar vi honom med mosad barnmat.

Vi märker tydligt om han är hungrig. När han är hungrig så är det mindre lek och nästan all mat hamnar i munnen :) När han inte är så hungrig så slarvar han mer och leker mer.

• telly

Kan nog prova att ge plockmat/egen sked vid lunch och mata vid middagen. Hur gör dom på förskolan? Matar eller låter dom ta med händer?

Jag låter ju henne utforska med händerna och munnen - men inte varje måltid...

• Dixie
    telly skrev 2015-12-26 14:34:33 följande:

Hur gör dom på förskolan? Matar eller låter dom ta med händer?

på förskolan får barnen bestick - men visst händer det att de äter med händerna, matar gör de inte! 
  • Rani

Väldigt få barn blir ju undernärda i Sverige så de klarar sig fint. Man kan ju inte hålla på att mata för evigt. När de börjar på förskola måste de kunna äta sjäkv. Gå plockmat och vänj stegvis. Att man får städa klet som småbarnsföräkder får man vänja sig vid. Det är bökigt när de ska äta själva men så är det. Gå plockmat och låt henne äta med händerna. Går fint.

• Rani
    telly skrev 2015-12-26 14:34:33 följande:

Kan nog prova att ge plockmat/egen sked vid lunch och mata vid middagen. Hur gör dom på förskolan? Matar eller låter dom ta med händer?

Jag låter ju henne utforska med händerna och munnen - men inte varje måltid...

På förskolor jag har jobbat på äter barnen själva, med händerna om så krävs. Annars måste man ju vara en personal per barn. Men förskolan går ju också ut på att barnen ska lära sig själva. Men då gäller det ju att man gör samma hemma.
  • aztec

Min dotter började vi direkt med vanlig mat, fingerstorlek (blw) redan vid 6månader. Så hon åt aldrig mosad mat, så jag säger att det är absolut dags att lära ditt barn att äta annan mat och framförallt börja äta själv! (lovar att du kommer uppskatta att slippa hålla på med mosad mat och mata osv och istället kunna fokusera på din egen måltid och sällskap)

Svar på tråden När sluta med barnmat / mosad mat?