Vem tog hand om storasyskonen på förlossningen?
Jag är nyfiken på hur ni gör med äldre syskon när ni skall föda barn. Alla har ju inte släktingar i närheten heller. Vem passade de äldre syskonen?
Jag är nyfiken på hur ni gör med äldre syskon när ni skall föda barn. Alla har ju inte släktingar i närheten heller. Vem passade de äldre syskonen?
Vi har haft släktingar och grannar som backup (om inte släktingarna skulle hinna fram). Sen har bara pappan varit med på själva förlossningen. Sen har han åkt hem till syskonen. Jag har fött rätt snabbt så det är eg inte många timmar det handlat om.
Vår stora sov hos sin moster.
Farfar har kommit hem till oss. Med de två yngsta har det startat kvällstid med båda, så de stora har sovit när vi åkt in.
Med andra barnet, som föddes på natten åkte pappan hem på morgonen till storasyskonet. Med tredje barnet som kom på eftermiddagen dagen efter (lång förlossning), så kom mormor o bytte av farfar på morgonen, sen åkte pappan hem på kvällen.
Vid andra var barnet hos farmor. Vid tredje hade vi flyttat långt ifrån släkt och hade inte hunnit få så många nya vänner ännu, så då lämnade mannen av mig på förlossningen och åkte hem med de stora. Det kändes helt chill för min del eftersom de två tidigare förlossningarna varit enkla och snabba så jag kände inte nåt stödbehov direkt :) Det gick toppen.
Finns ingen släkting eller vän som kan ställa upp så får man leta upp en barnvakt som kan passa barnen för en smärre summa pengar. Det är oftast ganska lång tid man har på sig att lösa ett dylikt problem så om man är ute i god tid hinner även mindre barn lära känna barnvakten. Och om det kniper så får man ha en okänd barnvakt eller föda själv.
Vid andra var barnet hos farmor. Vid tredje hade vi flyttat långt ifrån släkt och hade inte hunnit få så många nya vänner ännu, så då lämnade mannen av mig på förlossningen och åkte hem med de stora. Det kändes helt chill för min del eftersom de två tidigare förlossningarna varit enkla och snabba så jag kände inte nåt stödbehov direkt :) Det gick toppen.
Finns ingen släkting eller vän som kan ställa upp så får man leta upp en barnvakt som kan passa barnen för en smärre summa pengar. Det är oftast ganska lång tid man har på sig att lösa ett dylikt problem så om man är ute i god tid hinner även mindre barn lära känna barnvakten. Och om det kniper så får man ha en okänd barnvakt eller föda själv.
Nu är det inte mina biobarn men farmor och farfar kommer ta dem några dagar i samband med förlossning och direkt efter, om det sker på vår vecka.
De kommer såklart få komma och träffa syskonet, pappan hämtar dem när vi kommer hem men alla förstår att jag måste få vara förstagångsförälder och det känns skönt.
Är de hos sin mamma får de såklart komma och se bebisen om de vill, annars kommer de väl som vanligt veckan efrer
Vi hade första gången när jag fick mitt första så var sambons hos deras mamma dock var det våran vecka så de kom samma dag som vi kom hem. Nu när jag fick andra barnet så var äldsta hos sin mormor och de andra hos sin mamma då det var hennes vecka. Våran äldsta kom och hälsade på senare på kvällen men sov sen hos mormor och hon var med till hennes jobb då jhon är lärare och skulle ha utflykt så vi hann komma hem och sen åkte sambon och hämtade och hans äldsta kom oxå en stund men de andra två väntade till våran vecka. Och det funkade super bra och det blir nog så om vi skulle få barn iigen
Vi bor långt från släktingar och alla vänner jobbar och har egna liv. Det är svårt att hitta någon som kan släppa allt. Istället hade vi en lång lista med grannar, klasskompisar och dagiskompisar till barnen, barnvakter och vänner som låg i beredskap. Det slutade med att det var vänner som passade barnen. Vi hade inte möjlighet för pappan att sova på sjukhuset, men även om det inte varit fallet så hade pappan varit tvungen att åka till äldre syskon ganska snart och inte kunnat stanna.