• Spegelbilden

Är 16000 kr efter skatt lite pengar?

Läser en debattartikel i Aftonbladet där en städerska och en som arbetar inom handels anser att det inte går att leva på löner som är lägre än deras (artikeln handlar om att det inte är skäligt att sänka ingångslönerna för ungdomar). Om de arbetar heltid och har lön enligt avtal så har de ca 16000 kr efter skatt. Jag läser kommentarsfältet och flera verkar instämma i att 16000 kr efter skatt är väldigt lite pengar. 

Jag kan verkligen inte förstå detta. Hur kan man tycka att 16000 kr är lite pengar? Själv lever jag på max 12000 kr i månaden och då anser jag att jag lever bra. Jag snålar aldrig in på något och äter mycket ute och lägger en hel del på kläder varje månad. Jag har dock inga skulder förutom studieskulder, utan jag sparar alltid innan jag handlar något vilket gör att jag inte lever över mina tillgångar. Ni som anser att 16000 kr är lite pengar att få ut varje månad, hur kan ni tycka det? Och vad gör ni egentligen med alla era pengar?

• Svar på tråden Är 16000 kr efter skatt lite pengar?
  • Lena

Det är helt okej innan man har familj att försörja och behöver större boende mm.

• Personlig Utveckling Nu

Som ovanstående redan har berört, det är väl rätt så subjektivt.

Har du tretton barn och en hemmamake att försörja är den summan kanske inte så överdrivet givande, men det beror väl på hushållet i fråga.

Med det sagt, jag tror verkligen vi kan skära ned på mycket av de saker vi anser är "nödvändiga" och leva lyckligare, jobbandes mindre, på mindre pengar Cool

PersonligUtvecklingNu.se/passiv-inkomst - Få mer tid och energi för det och dem du värdesätter som mest
  • ITpappan

Min fru har ut 14-15 000:-

Så nej, det är inte lite pengar för en ung kvinna. Det är bra betalt.

Men mycket vill ha mer.

• Anonym (Beror på)

Jag har den lönen. Beror ju på hur man bor. Ettorna i storstan är inte billiga. Jag klarar mig på 10.000kr efter skatt. Egentligen kan jag planera min matinköp bättre så skulle jag ha 1000kr över. Vill man bo i en skrubb så går det ju o spara mer pengar. Bor man granne med Lidl eller Netto så är det win win.

• Anonym (Inte)
    ITpappan skrev 2015-12-26 20:45:15 följande:

Min fru har ut 14-15 000:-

Så nej, det är inte lite pengar för en ung kvinna. Det är bra betalt.

Men mycket vill ha mer.

Det är definitivt inte bra betalt. 
  • Spegelbilden
    Lena skrev 2015-12-26 20:41:36 följande:

Det är helt okej innan man har familj att försörja och behöver större boende mm.

Men om man har familj, t.ex ett barn så får man ju barnbidrag på 1050 kr varje månad. Det räcker ju när de är små. Visst kostar de mer när de är äldre men om man har barn har man många gånger också rätt till bostadsbidrag om man är ensamstående. Om man har en 3a på ca 70 kvm som kostar 6200 kr/mån får man 1400 kr i bidrag. Har man två barn som ensamstående och bor på 90 kvm med en hyra på 8000 kr så får man 2200 kr i bidrag. 

Alltså om du har ett barn som ensamstående i en normalstor lägenhet så får du alltså 16000 kr (lön) + 1050 kr (barnbidrag) + 1400 kr (bostadsbidrag) vilket blir 18450 kr. 

Två barn, ensamstående, lägenhet på 90 kvm som kostar 8000 kr/mån ger 16000 (lön) + 2100 (barnbidrag) + 2400 kr (bostadsbidrag) vilket blir 20500 kr. 

Jag tycker verkligen inte att det är lite pengar att ha kvar ca 12000 kr efter hyran är betald. Så länge man inte dragit på sig massa skulder pga att man levt över sina tillgångar så borde det verkligen inte vara något problem att leva bra på de pengarna.
  • Spegelbilden
    Personlig Utveckling Nu skrev 2015-12-26 20:43:43 följande:

Som ovanstående redan har berört, det är väl rätt så subjektivt.

Har du tretton barn och en hemmamake att försörja är den summan kanske inte så överdrivet givande, men det beror väl på hushållet i fråga.

Med det sagt, jag tror verkligen vi kan skära ned på mycket av de saker vi anser är "nödvändiga" och leva lyckligare, jobbandes mindre, på mindre pengar Cool

Det är lite det jag är inne på också. Känns som att många lever över sina tillgångar och därmed anser det vara lite pengar att få ut 16000 kr/månaden. Jag kan verkligen inte förstå vad man gör med sina pengar om man anser det. Man måste ju slösa otroligt mycket. Jag slösar som sagt en del själv men gör av med max 12000 kr/månaden och då hade jag kunnat dra ner på en hel del utgifter utan att det egentligen hade känts som att jag fick börja leva snålt.
  • Spegelbilden
    Anonym (Beror på) skrev 2015-12-26 20:47:57 följande:

Jag har den lönen. Beror ju på hur man bor. Ettorna i storstan är inte billiga. Jag klarar mig på 10.000kr efter skatt. Egentligen kan jag planera min matinköp bättre så skulle jag ha 1000kr över. Vill man bo i en skrubb så går det ju o spara mer pengar. Bor man granne med Lidl eller Netto så är det win win.

Håller med om att ettor i stan kan vara svindyra. Har två vänner som hyr i centrala GBG och har hyra på 5000-6000 kr. Men det känns ju som att det är självvalt. När jag var singel så bodde jag på flera ställen i ettor men då lite utanför men betalade väsentligt mindre i månaden. Men även om jag hade haft en hyra på 6000 kr så hade jag utan att behöva snåla in på något ändå haft över 1000 kr över varje månad om jag hade haft en lön på 16000 kr, och då slösar jags om sagt en hel del med utemat, handlar all mat via Mathem.se, har ett busskort som kostar 1700 kr/mån, köper nya kläder varje månad, osv.
  • Spegelbilden
    Anonym (Inte) skrev 2015-12-26 20:52:34 följande:
    Det är definitivt inte bra betalt. 
    Kan hålla med om att man kanske inte bör kalla det "bra" betalt, men jag tycker att det absolut är en lön som det går att leva skäligt på och som är helt okey när man valt att inte vidareutbilda sig. Tycker verkligen inte att man kan kalla 16000 kr/mån för en lön som inte går att leva på och som är oskälig i alla fall.
  • ITpappan
    Spegelbilden skrev 2015-12-26 21:08:21 följande:
    Kan hålla med om att man kanske inte bör kalla det "bra" betalt, men jag tycker att det absolut är en lön som det går att leva skäligt på och som är helt okey när man valt att inte vidareutbilda sig. Tycker verkligen inte att man kan kalla 16000 kr/mån för en lön som inte går att leva på och som är oskälig i alla fall.
    Min fru sliter som förskollärare. Hon är akademiker och har 3,5års högskoleutbildning.

Hur vågar dessa outbildade tjejerna klaga? De har ut MER än vad min fru har!
Svar på tråden Är 16000 kr efter skatt lite pengar?