• Spegelbilden

Är 16000 kr efter skatt lite pengar?

Läser en debattartikel i Aftonbladet där en städerska och en som arbetar inom handels anser att det inte går att leva på löner som är lägre än deras (artikeln handlar om att det inte är skäligt att sänka ingångslönerna för ungdomar). Om de arbetar heltid och har lön enligt avtal så har de ca 16000 kr efter skatt. Jag läser kommentarsfältet och flera verkar instämma i att 16000 kr efter skatt är väldigt lite pengar. 

Jag kan verkligen inte förstå detta. Hur kan man tycka att 16000 kr är lite pengar? Själv lever jag på max 12000 kr i månaden och då anser jag att jag lever bra. Jag snålar aldrig in på något och äter mycket ute och lägger en hel del på kläder varje månad. Jag har dock inga skulder förutom studieskulder, utan jag sparar alltid innan jag handlar något vilket gör att jag inte lever över mina tillgångar. Ni som anser att 16000 kr är lite pengar att få ut varje månad, hur kan ni tycka det? Och vad gör ni egentligen med alla era pengar?

• Svar på tråden Är 16000 kr efter skatt lite pengar?
  • Hanky Panky
    vadglöb skrev 2015-12-28 18:34:31 följande:

Håller med om mångt och mycket.

Får man fråga vad en bra lön är enligt dig då? (netto)

Vilken bra fråga. När jag får höra om vänner som får ut över 20 tycker jag ju att dom har bra lön. Men då har dom oftast mer kunskaper än jag. Som outbildad skulle jag väl säga att iallafall 18 000 netto är bra.
  • Spegelbilden
    Hanky Panky skrev 2015-12-28 20:35:19 följande:
    Vilken bra fråga. När jag får höra om vänner som får ut över 20 tycker jag ju att dom har bra lön. Men då har dom oftast mer kunskaper än jag. Som outbildad skulle jag väl säga att iallafall 18 000 netto är bra.
    Anser du då att vi ska höja lönerna för de som studerat på högskolan? I många yrken där högskoleutbildning krävs så får man inte ut mer än vad du vill tjäna eller vad dina vänner utan utbildning tjänar. Tycker du att det är rätt? Och om du anser att vi ska höja lönerna för utbildade, vem ska då betala det? Många företag flyttar redan från Sverige på grund av att det är dyrt att anställa. Detta gör såklart att vi tappar skattepengar vilket gör det svårt att fortsätta ha en bra välfärd. 

Om det inte ger någon skillnad i lön att studera flera år på högskolan än att enbart börja jobba efter gymnasiet så kommer färre och färre att välja att utbilda sig. Det är inte värt att tappa ca 800.000 kr i förlorad inkomst under de år man studerar samtidigt som man kommer ha studieskulder på ca 350.000 kr som man kommer få betala av resten av livet och som kan göra det svårare att få andra lån, t.ex till ett hus. Man får skjuta på att skaffa barn och köpa hus eftersom att det av förklarliga skäl gör att man kommer ut i arbetslivet senare.

Hur många tror du väljer det här alternativet om alla jobb man kan få efter gymnasiet skulle ge 18-20.000 kr efter skatt i ingångslön? Det skulle sluta med att de som väl väljer att studera flyttar från landet när de ska söka jobb vilket kommer skapa en kunskapsbrist som inte är bra för samhället. Vi behöver poliser, sjuksköterskor, socionomer och andra kompetenser som i dagsläget inte har högre lön än vad du anser att du, utan utbildning, ska ha. Men utan incitamentet att åtminstone tjäna lite bättre än en outbildad så tror jag att färre kommer välja att utbilda sig.
  • Spegelbilden
    Hanky Panky skrev 2015-12-28 18:27:45 följande:
    3 år sen. Och lönerna är inte särskilt mycket högre nu.

Många butiker är inte öppna kvällstid och helger, särskilt inte söndagar. Det är ju mer stora varuhus och livsmedelsbutiker som har sådana öppettider. Det enda som har öppet till 19 här är Åhlens och Rusta, efter det är bara matbutiker öppna. Sverige består av stor del till små städer.

Jag tycker det är en dålig lön för någon som har lång arbetslivserfarenhet. Det känns förjävligt att ha jobbat i andra branscher där jobben inte kräver utbildning för flera tusen mer i månaden och sedan ställa sig i butik och få en sån lön.

Jag fick ut 15-16 000 på mitt första jobb efter gymnasiet 2002, självklart tycker jag det är dålig lön nu så många år senare. Hyrorna höjs varje år, bensinpriser och mat blir dyrare. Men lönerna har inte hängt med.

Självklart KLARAR man sig på 16 000, men det är knappt. Om man ska ha bil, spara, resa ibland osv får man snåla. Du verkar tänka rätt svartvitt när man läser dina inlägg. Du tänker inte alls på oförutsedda utgifter som att man måste köpa ny kyl eller liknande. Du verkar mest tro att eftersom du klarar dig bra, ska andra göra det med. Jag klarar mig också på runt 11 000, men kan inte spara. Så 16 000 hade varit ok att leva på. Men jag anser ändå att det är en skitlön för det arbetet dom gör.
    Om du hade 105 kr timmen då så skulle du ha ca 2500 kr mer idag. Det tycker jag är en ganska stor skillnad.

Antar att du kommer från en väldigt liten stad om era butiker inte har öppet på kvällar och söndagar. Nu bor jag visserligen i Göteborg men kommer från en stad med ca 100.000 invånare och där är det öppet på söndagar och kvällar. Sen är ju inte OB:t på lördagar speciellt dåligt heller. 

Har du lång erfarenhet så tjänar du inte 118,91kr/tim utan 132,22 kr/tim vilket inte är en dålig lön. På en heltid får man då ut ca 17500 kr efter skatt och det är utan OB. Att vissa branscher sen har ännu bättre lön när man behöver varken erfarenhet eller utbildning är för mig galet. 

Att du fick ut 16000 kr utan utbildning 2002 låter som en helt fantastisk lön. Min man som har studerat många år på Chalmers hade ut 16000 kr/mån på sitt första kvalificerade jobb efter examen och det var ca 10 år sedan. Jag hade på mitt första kvalificerade jobb efter min examen för ett par år sedan ut ca 18500 kr. Så det är nog du som varit väldigt välbetald snarare än alla andra som tjänat dåligt.

Om jag får ut 16000 kr hade jag utan problem med min nuvarande levnadsstandard (alltså ganska slösaktig) kunnat ha bil som kostar 2500 kr/mån. Jag hade kunnat lagt under 500 kr varje månad för att kunna resa. Samt att jag hade kunnat spara 1000 kr varje månad till en buffert. Och ja, jag anser att om jag kan klara mig bra på de pengarna så bör även andra göra det också. Jag anser att många idag gapar efter mycket och lever över sina tillgångar och anser att det är deras rättighet att ha den nyaste bilen, åka på både solsemester och vintersemester varje år, äta varje lunch ute, köpa nya kläder varje månad och då gärna märkes. De ska ha den nyaste mobilen och den största tv:n, osv. Och om de inte får allt detta då har de för dålig lön, inte så att det kanske är så att de är för slösaktiga...
  • Spegelbilden
    modsey skrev 2015-12-28 18:22:08 följande:

beror väl på vart man är i livet. Som ung utan barn i hyreslägenhet eller kanske även med barn så visst går det.

Skulle jag däremot nu i livet med villa, studielån, barn och så gå ner till den lönen skulle jag inte exempelvis kunna bo kvar.
    I den stad jag bor skulle jag ha svårt att hyra något vettigt ens, så blev jag själv och bara hade 16 000kr kr i månaden vete tusan hur jag skulle lösa det. Troligen skulle jag få skaffa en hyreslägenhet ganska långt från jobbet, åka kommunalt vilket skulle generera i längre dagar för hela familjen. Barnen skulle få byta skola och vi skulle nog få bo ganska trångt och inte så mysigt är jag rädd för. Men visst, vi skulle inte svälta ihjäl eller så.

Förstår såklart att om man har en hög lön så skaffar många sig utgifter utefter det och då är det svårt att gå ner till säg 16.000 kr/mån. Men diskussionen handlar från början om ingångslöner och när man är så ung så man har ingångslön så har man antagligen inte hunnit skaffa varken hus eller barn. Sen kan väl jag anse att man inte ska skaffa sig dyrare hus och andra utgifter än att man skulle klara sig om en av parterna blir arbetslös, just för att slippa dra upp barn från dagis/skola, osv. Många i Sverige är väldigt högt belånade och skulle t.ex inte klara en räntehöjning med några procent på deras bostad och då anser jag att man lever för marginellt.
  • Spegelbilden
    Stolt Farsa skrev 2015-12-28 18:14:05 följande:

Har man en låg hyra så visst kan man klara sig på det. Men som sagt skaffar man familj så kan det ju bli svårt. Då har man iof två inkomster kanske

Precis, förhoppningsvis är man då två stycken. Och om man inte är det så får man ju bostadsbidrag, underhållsbidrag och barnbidrag vilket gör att man kommer en bra bit över 16000 kr/mån som ensamstående om man nu enbart har en lön på 16000 kr efter skatt.
  • Spegelbilden
    Stolt Farsa skrev 2015-12-28 17:11:19 följande:

I sthlm kan hyran för en tvåa i hägersten ligga på 10 000. Jag vet inte vart du bor någonstans

Jag bor i Göteborg och vi har också hyror för 2:or på 10-11.000 kr om man ska bo i nybygge. Men om man är ensam ska man kanske anpassa hyran efter det och inte bo i en sådan lägenhet. Jag har i flera år bott i andrahand samt på lite sämre "områden" men med betydligt bättre hyra. Man får prioritera helt enkelt vad man vill lägga sina pengar på.

Och sen som någon påpekade så bor ju inte alla i Sthlm, Gbg eller Malmö och ofta så har man inte speciellt mycket sämre lön i en småstad som i Gbg eller Malmö.
  • modsey
    Spegelbilden skrev 2015-12-29 11:05:11 följande:

Förstår såklart att om man har en hög lön så skaffar många sig utgifter utefter det och då är det svårt att gå ner till säg 16.000 kr/mån. Men diskussionen handlar från början om ingångslöner och när man är så ung så man har ingångslön så har man antagligen inte hunnit skaffa varken hus eller barn. Sen kan väl jag anse att man inte ska skaffa sig dyrare hus och andra utgifter än att man skulle klara sig om en av parterna blir arbetslös, just för att slippa dra upp barn från dagis/skola, osv. Många i Sverige är väldigt högt belånade och skulle t.ex inte klara en räntehöjning med några procent på deras bostad och då anser jag att man lever för marginellt.

Självklart är det bra att familjen kan klara sig på en lön. Det skulle vi oxå göra men inte om dennes lön bara var på 16 000 vilket är hälften mot vad vi tjänar i dag per person.
  • Spegelbilden
    modsey skrev 2015-12-29 18:41:28 följande:
    Självklart är det bra att familjen kan klara sig på en lön. Det skulle vi oxå göra men inte om dennes lön bara var på 16 000 vilket är hälften mot vad vi tjänar i dag per person.
    Om ni båda hade haft löner på 16000 kr efter skatt hade ni förhoppningsvis inte haft lika höga utgifter som ni har nu, utan att ni då inte hade skaffat er högre utgifter än att ni klarade er på 16000 kr plus en A-kassa och eventuella sparpengar.
  • Anonym (Vänta)
    Spegelbilden skrev 2015-12-29 10:59:18 följande:

Om du hade 105 kr timmen då så skulle du ha ca 2500 kr mer idag. Det tycker jag är en ganska stor skillnad.

Antar att du kommer från en väldigt liten stad om era butiker inte har öppet på kvällar och söndagar. Nu bor jag visserligen i Göteborg men kommer från en stad med ca 100.000 invånare och där är det öppet på söndagar och kvällar.

En stad med 100.000 invånare anses som en rätt stor stad här i Sverige. Helsingborg till exempel, ca 100-120.000 invånare. Har själv bott många år i den staden. Öppet till kl 15-16 på lördagar, stängt eller öppet till kl 12 på söndagar. Väla köpcenter (med andra öppettider) ligger utanför tätorter.

Dom flesta vanliga städer här i Sverige, dvs varken stor eller liten stad har inte generösa öppettider på kvällar och helger när det kommer till annat än just matbutiker.
  • Aniiee
    Anonym (Vänta) skrev 2015-12-30 10:36:25 följande:
    En stad med 100.000 invånare anses som en rätt stor stad här i Sverige. Helsingborg till exempel, ca 100-120.000 invånare. Har själv bott många år i den staden. Öppet till kl 15-16 på lördagar, stängt eller öppet till kl 12 på söndagar. Väla köpcenter (med andra öppettider) ligger utanför tätorter.

Dom flesta vanliga städer här i Sverige, dvs varken stor eller liten stad har inte generösa öppettider på kvällar och helger när det kommer till annat än just matbutiker.
    Kan meddela att öppettiderna i Stockholm inte är särskilt generösa, de heller.....
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • CinnamonGirl

Det går finfint att leva på 16000 kr i månaden! Jag får själv ut ungefär den summan. Det gäller att anpassa munnen efter matsäcken. Jag bor själv och har utgifter på ungefär 8.000-10.000 kr i månaden. Det ger en bra slant över. I alla fall teoretiskt.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • modsey
    Spegelbilden skrev 2015-12-30 10:06:04 följande:
    Om ni båda hade haft löner på 16000 kr efter skatt hade ni förhoppningsvis inte haft lika höga utgifter som ni har nu, utan att ni då inte hade skaffat er högre utgifter än att ni klarade er på 16000 kr plus en A-kassa och eventuella sparpengar.
    nej hade vi båda tjänat så lite som 16 000 kr hade vi såklart inte köpt det hus vi har. Det jag menade var att för oss där vi är i livet nu så skulle vi inte kunna gå runt på 16 000 kr netto utan att exempelvis flytta- Då har vi inte massa dyra utgifter utan ganska normala och troligen till och med mindre än många i vår ålder har.
  • Anonym (Student)

Jag blev lämnad av min man när jag studerade på universitetet. Ensam med 3 barn i en lägenhet på 3 r.o.k och en hyra på över 9.000 kr.

Inga problem om jag jobbat. Inga problem om vi varit två vuxna. Inga problem om jag hoppar av min utbildning men då jag vet att jag kommer att tjäna minst 40.000 kr om jag pluggar klart och får en lön på kanske 16.000 kr om jag hoppas av studierna. Så väljer jag att leva fattigt en period för jag skulle inte vara nöjd med 16.000. Jag och min man levde på en annan nivå men barn som har vanor som är dyrare.

Men hade jag varit singel utan barn, eller bott ihop ned ngn eller haft ett billigt boende hade 16.000 kr varit helt okej. Så mitt svar är att det är individuellt och beror på flera olika omständigheter om man anser en viss lön vara låg eller hög.

Svar på tråden Är 16000 kr efter skatt lite pengar?