Hanky Panky skrev 2015-12-28 18:27:45 följande:
3 år sen. Och lönerna är inte särskilt mycket högre nu.
Många butiker är inte öppna kvällstid och helger, särskilt inte söndagar. Det är ju mer stora varuhus och livsmedelsbutiker som har sådana öppettider. Det enda som har öppet till 19 här är Åhlens och Rusta, efter det är bara matbutiker öppna. Sverige består av stor del till små städer.
Jag tycker det är en dålig lön för någon som har lång arbetslivserfarenhet. Det känns förjävligt att ha jobbat i andra branscher där jobben inte kräver utbildning för flera tusen mer i månaden och sedan ställa sig i butik och få en sån lön.
Jag fick ut 15-16 000 på mitt första jobb efter gymnasiet 2002, självklart tycker jag det är dålig lön nu så många år senare. Hyrorna höjs varje år, bensinpriser och mat blir dyrare. Men lönerna har inte hängt med.
Självklart KLARAR man sig på 16 000, men det är knappt. Om man ska ha bil, spara, resa ibland osv får man snåla. Du verkar tänka rätt svartvitt när man läser dina inlägg. Du tänker inte alls på oförutsedda utgifter som att man måste köpa ny kyl eller liknande. Du verkar mest tro att eftersom du klarar dig bra, ska andra göra det med. Jag klarar mig också på runt 11 000, men kan inte spara. Så 16 000 hade varit ok att leva på. Men jag anser ändå att det är en skitlön för det arbetet dom gör.
Om du hade 105 kr timmen då så skulle du ha ca 2500 kr mer idag. Det tycker jag är en ganska stor skillnad.
Antar att du kommer från en väldigt liten stad om era butiker inte har öppet på kvällar och söndagar. Nu bor jag visserligen i Göteborg men kommer från en stad med ca 100.000 invånare och där är det öppet på söndagar och kvällar. Sen är ju inte OB:t på lördagar speciellt dåligt heller.
Har du lång erfarenhet så tjänar du inte 118,91kr/tim utan 132,22 kr/tim vilket inte är en dålig lön. På en heltid får man då ut ca 17500 kr efter skatt och det är utan OB. Att vissa branscher sen har ännu bättre lön när man behöver varken erfarenhet eller utbildning är för mig galet.
Att du fick ut 16000 kr utan utbildning 2002 låter som en helt fantastisk lön. Min man som har studerat många år på Chalmers hade ut 16000 kr/mån på sitt första kvalificerade jobb efter examen och det var ca 10 år sedan. Jag hade på mitt första kvalificerade jobb efter min examen för ett par år sedan ut ca 18500 kr. Så det är nog du som varit väldigt välbetald snarare än alla andra som tjänat dåligt.
Om jag får ut 16000 kr hade jag utan problem med min nuvarande levnadsstandard (alltså ganska slösaktig) kunnat ha bil som kostar 2500 kr/mån. Jag hade kunnat lagt under 500 kr varje månad för att kunna resa. Samt att jag hade kunnat spara 1000 kr varje månad till en buffert. Och ja, jag anser att om jag kan klara mig bra på de pengarna så bör även andra göra det också. Jag anser att många idag gapar efter mycket och lever över sina tillgångar och anser att det är deras rättighet att ha den nyaste bilen, åka på både solsemester och vintersemester varje år, äta varje lunch ute, köpa nya kläder varje månad och då gärna märkes. De ska ha den nyaste mobilen och den största tv:n, osv. Och om de inte får allt detta då har de för dålig lön, inte så att det kanske är så att de är för slösaktiga...