• SolblommaSthlm

    Vilse i pannkakan

    Jag har börjat lite med släktforskning, med betoning på lite, och har tänkt att delta i en studiecirkel i vår. Surfat runt lite och kollat på Myheritage och Ancestry.com. Hur gör ni när ni bygger släktträd? Har ni något program i datorn eller gör ni det på webben? Det finns ju en mängd betaltjänster också för olika register och jag vill ogärna registrera mig och börja betala för någonting jag inte vet om det är bra. Vad rekommenderar ni? Egentligen vet jag inte hur långt tillbaka jag vill söka. Mitt främsta mål är att hitta info om min morfar, född 1874, och som jag vet oerhört lite om. Vet att han fick en son med sin första fru och denna son växte sedan upp med min mormor och morfar efter att morfars första fru gått bort. Nu verkar det som om morfar även hade en son till som gick bort som barn men denna info har jag bara hittat genom att de var skrivna på samma adress så det kan ju även varit en yngre bror han tagit hand om.
    Tacksam om jag kan få lite tips på vad som är värt att betala för och vad som inte är värt att betala för.

  • Svar på tråden Vilse i pannkakan
  • Aniiee

    Ancestry.com gratisversion (att bygga släktträd i) plus ArkivDigital. Det som är bra med den kombon är att, som sagt, gratis stället att bygga släktträd och på ArkivDigital betalar man när man vill använda arkivet ett tag. Man kan till exempel betala för bara en vecka. Man registrerar inte sitt kort, det är inte ett abonnemang där de drar pengar utan att man vet om det/har glömt avbeställa, utan man betalar, sen när tiden (1 vecka, 1, 3,, 6 månader, 1 eller 2 år, ) är slut så är den slut tills man betalar för en ny lämplig period. Jag tycker absolut att du ska satsa på det, om du bara vill söka efter en person på sena 1800-.talet. Kommer inte ta mer än 1 vecka. Får du mersmak så är det ju bara att köpa en period till.

    Lycka till =)


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • SolblommaSthlm
    Aniiee skrev 2015-12-28 22:21:48 följande:

    Ancestry.com gratisversion (att bygga släktträd i) plus ArkivDigital. Det som är bra med den kombon är att, som sagt, gratis stället att bygga släktträd och på ArkivDigital betalar man när man vill använda arkivet ett tag. Man kan till exempel betala för bara en vecka. Man registrerar inte sitt kort, det är inte ett abonnemang där de drar pengar utan att man vet om det/har glömt avbeställa, utan man betalar, sen när tiden (1 vecka, 1, 3,, 6 månader, 1 eller 2 år, ) är slut så är den slut tills man betalar för en ny lämplig period. Jag tycker absolut att du ska satsa på det, om du bara vill söka efter en person på sena 1800-.talet. Kommer inte ta mer än 1 vecka. Får du mersmak så är det ju bara att köpa en period till.

    Lycka till =)


    Tack för ditt svar. ArkivDigital låter ju som en utmärkt idé för en rookie som mig. Är det lätt att leta i?
  • Aniiee
    SolblommaSthlm skrev 2015-12-28 22:41:16 följande:
    Tack för ditt svar. ArkivDigital låter ju som en utmärkt idé för en rookie som mig. Är det lätt att leta i?
    Jag tyckte det var alldeles lagom lättnavigerat när jag började för ett par år sedan =) De har tydliga kommentarer osv när man letar efter rätt bok (till exempel när jag stötte på en utbrytarkommun stod det precis var jag skulle fortsätta leta) Så det ska säkert gå bra för dig =)
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Vilse i pannkakan