• julianrunner

Träningspulszoner och maxpuls

Hej alla träningsnördar, löpare och andra som gillar träning, jag hade lite funderingar om detta med maxpuls. Jag är själv löpare, uppskattar att min maxpuls ligger mellan 190-195. Min kompis som är 50 plussare (runt 55 år) har enligt en formel en uppskattad maxpuls på 170, det kan ju variera lite för ingen formel är väl helt exakt. Min fråga som snart skall formuleras kommer jag ställa främst för att jag är intresserad av hur det fungerar eller brukar vara. Frågan är: Säg att man har en maxpuls på 190 och tränar borde inte en arbetspuls på 140-150 motsvara en annan persons arbetspuls på 120-130 om den personen har 170 i maxpuls? Känns logiskt att det skulle vara så, någon som vet något om dethär? 

• Svar på tråden Träningspulszoner och maxpuls
  • Iowhannah

Jag vet absolut inte, men jag tänker att det handlar mer om procent. Du får nog räkna lite mer på det än så. Borde inte vilopulsen påverka också? Innan jag blev gravid hade jag en vilopuls på 52. Gissar att jag inte hade samma arbetspuls som nån med vilopuls på 70.

Intressant ämne iaf!

• Aniiee

Beror på dessa faktorer: Vilopuls, Maxpuls, Ålder och träningsnivå

Exempel:
    20-åring med 64 i vilopuls, 200 i maxpuls, som tränar lätt bör ligga 140-160 i träningspuls, circus. Vi byter 20-åringen mot en 50-åring,maxpulsen till 170, träningspulsen: 128-144. Ökar vi 50-årings vilopuls till 73 blir träningspulsen istället 130-145 cirkus.

Så, du saknar en variabel i uträkningen, som gör det hela lite mer komplicerat. 

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Träningspulszoner och maxpuls