• Anonym (Sömnig)

Morgontrött - du också? Eller pigg?

Jag är så trött på morgonen! Aldrig att jag vaknar och är tjoho! Jag lägger mig ca 22 och går upp ca 8. Vad gör jag för fel? Hur blir man hurtigt käck och inte seg?

• Svar på tråden Morgontrött - du också? Eller pigg?
  • Anonym (Trötter)

Jag hoppas oxå på många bra svar i denna tråd. ????

• Pkb

Jag har alltid varit så men tänkt att vissa människor är väl bara inte morgonmänniskor. För mig berodde det dock på att vissa signalsubstanser i hjärnan krånglade. Det som hjälpte mig lite var friggs energibrustabletter. Har tyvärr inga andra råd att ge.

• Fjäril kär

Käck och hurtig blir man inte hux fluix genom nån magi, däremot kan man se till att man gör det som går för att kunna kliva upp på morgonen och fungera någorlunda hyggligt. 
    Du lägger dig kl 22, men när somnar du? Och hur är din sömn? Sover du hela tiden eller springer du och kissar, vaknar till av andra orsaker osv?  Du kanske inte har en sammanhängande sömn för att kunna vara utvilad? 

Sömn är ett knepigt kapitel och som är beroende av att hela dygnscykeln fungerar inklusive din hälsa.  Och yttre påverkan kan sabotera både din hälsa och därigenom din sömn, som tex stress, dålig mathållning,  störningsmoment i sovrummet som tex tv och dator som är magnetfält och påverkar din sömn, en sambo som är vaken halva nätterna och som kanske snarkar, ett evinnerligt znoosande på klockan  osv osv osv. 

så sätt dig ner med penna och papper och gå igenom timme för timma i ditt liv vad du egentligen gör och varför, samt titta över din egen hälsa och ev medicinering,  och hur det påverkar din sömn i slutändan. Snart ser du ett mönster och vad du bör göra för att förändra din sömn till det bättre och kan vakna och känna dig utvilad och har en okej känsla när du kliver upp. 

• Anonym (Sömnig)
    Fjäril kär skrev 2015-12-29 11:37:04 följande:

Käck och hurtig blir man inte hux fluix genom nån magi, däremot kan man se till att man gör det som går för att kunna kliva upp på morgonen och fungera någorlunda hyggligt. 

Du lägger dig kl 22, men när somnar du? Och hur är din sömn? Sover du hela tiden eller springer du och kissar, vaknar till av andra orsaker osv?  Du kanske inte har en sammanhängande sömn för att kunna vara utvilad? 

Sömn är ett knepigt kapitel och som är beroende av att hela dygnscykeln fungerar inklusive din hälsa.  Och yttre påverkan kan sabotera både din hälsa och därigenom din sömn, som tex stress, dålig mathållning,  störningsmoment i sovrummet som tex tv och dator som är magnetfält och påverkar din sömn, en sambo som är vaken halva nätterna och som kanske snarkar, ett evinnerligt znoosande på klockan  osv osv osv. 

så sätt dig ner med penna och papper och gå igenom timme för timma i ditt liv vad du egentligen gör och varför, samt titta över din egen hälsa och ev medicinering,  och hur det påverkar din sömn i slutändan. Snart ser du ett mönster och vad du bör göra för att förändra din sömn till det bättre och kan vakna och känna dig utvilad och har en okej känsla när du kliver upp. 

Ja, det är kanske dags att göra det. Jag har märkt att när det känns som att jag har sovit väldigt djupt och sen vaknar så är jag piggare! Jag tror att jag ofta sover ytligt (vaknar, går på toa) Men ska göra timme för timme.
  • Anonym (Stella)

några snabba knep för att få en så bra sömn som möjligt

*Ät vettig kost och ät aldrig senare än kl 19 på kvällen , absolut inget kaffe senare än så. 

*rör på dig. Att vara ordentligt fysiskt trött är en förutsättning för att kunna sova gott på natten. En ordentlig promenad, ett gympass eller annat uttröttande varje dag . 

*Se till att du får i dig solsken och vitaminer.  Vitaminbrist och brist på sol gör att man känner sig seg, trött och aldrig ordentligt utvilad.  Gå ut varje dag och få frisk luft och solsken, ät en varierad kost och kanske du också behöver få i dig extra vitaminer i form av tillskott i talbettform. Givetvis äter du också mycket frukt och grönsaker. 

*Sovrummet ska aldrig ha högre temperatur än 18 grader.  Vädra ur unken luft. 

*Bort med elektriska magnetfält i sovrummet. Ingen tv, ingen dator, inga telefoner och paddor. Bara ett skönt och mysigt sovrum som inbjuder till skön sömn. 

*se till att du verkligen är trött när du lägger dig, när du kryper ner i sängen är det för att du är trött, inte för att invänta sömnen.  Att varva ner är A och O för att hitta sin trötthet och kunna somna skönt och få en bra sömn.  Se över dina vanor innan du lägger dig. Släck ner, stäng av tv, bort med telefoner. Kanske istället lyssna på en bok eller lite lugn musik, avslappningsövningar eller läs en bra bok.  Släck när du är trött och somna gott. 

*Gå aldrig och lägg dig om du är stressad, ledsen eller på dåligt humör.  Håll dig istället sysselsatt och varva ner och gå och lägg dig först när du verkligen känner att det går att somna utan tankar. 

• Anonym (Segast)

Jag är inte morrontrött-jag är morrondöd... Sover dåligt p.g.a fibbro så utsövd händer typ en gång per år. Behöver ta det lugnt på morronen,frukost i min takt,sitta kvar i soffan och sen sega mig upp. Kvällspigg som tusan däremot,ja nästan nattpigg. Alltid varit det sen tonåren. Där maken ytterst sällan ser slutet på en film som börjar 21.00 kan jag lätt se en film som börjar 00.00 eller senare. Tungan ute

• Anonym (Morgonpigg!)

Jag är morgonpigg, men inte alltid varit det. Jag lägger mig i princip samma tid varje kväll och går upp samma tid varje morgon, oavsett om det är vardag eller helg. Någon gång händer det att jag är uppe lite längre, vid speciella tillfällen och sådär men sover inte mycket längre för det utan min kropp är ändå inställd på att gå upp klockan 6! För mig har det funkat med samma tid och är mycket piggare än när jag la mig olika tider, tog långa sovmornar m.m. Sen tränar jag, äter nyttigt, har svalt och mörkt i sovrummet. Äter gör jag dock efter 19 och kaffe kan jag dricka sent utan att det påverkar det minsta.

• kalmarpiraten

Vanligtvis brukar jag gå och lägga mig ca klockan 04.00 och stiga upp runt 12.00. Och det har jag gjort i många många år - sommar som vinter. Men sista månaden har mitt sömnmönster blivit stört. Jag somnar direkt jag lägger huvudet på kudden och ska se TV4 nyheterna klockan 19.00 och sedan sover jag med TVn på fram till klockan 01.30 och då är jag klarvaken och utvilad och då stiger jag upp och lagar middag och sedan är jag igång hela natten och hela dagen och sedan sätter jag på TVn klockan 19.00 och stenslocknar igen och sover till klockan 01.30... och så rullar det på... 

Svar på tråden Morgontrött - du också? Eller pigg?