• Anonym (Stina)

Är det omöjligt att få jobb här om man har jobbat utomlands?

Läste en artikel igår om en kvinna som hade bott utomlands i 11 år och nu har varit tillbaka i Sverige i ett antal år och inte fått ett nytt jobb trots att hon hade sökt 5000 jobb. Så min fråga är om det är omöjligt att få jobb i Sverige om man har varit utomlands i 10-20 år och kommer tillbaka?

Kvinnan i fråga hade jobbat utomlands och jag frågar främst för andra som också har jobbat utomlands men kanske inte har haft några höjdarjobb men vanliga 9-5 jobb på kontor, säljare etc.

• Svar på tråden Är det omöjligt att få jobb här om man har jobbat utomlands?
  • Anonym (Stina)

Ingen som har något att säga?

• Anonym (Stina)
    Kjell2 skrev 2016-01-14 23:16:42 följande:
    Nej. Det är inte omöjligt.
    Så det är inte svårare för att man har jobbat utomlands tror du? Jag menar inte högutbildade som hade något höjdarjobb utomlands utan vanliga Svenssonjobb som kontor, affär och liknande. Varför blir inte kvinnan i fråga ens kallad på intervjuer då när hon enligt AF har ett bra CV? Har det verkligen inget att göra med att hon inte har erfarenhet på den svenska arbetsmarknaden? Är arbetsmarknaden verkligen så dålig att man kan söka tusentals jobb utan att få ett enda eller ens bli kallad på intervju?

• Kjell2
    Anonym (Stina) skrev 2016-01-14 23:21:52 följande:
    Så det är inte svårare för att man har jobbat utomlands tror du? Jag menar inte högutbildade som hade något höjdarjobb utomlands utan vanliga Svenssonjobb som kontor, affär och liknande. Varför blir inte kvinnan i fråga ens kallad på intervjuer då när hon enligt AF har ett bra CV? Har det verkligen inget att göra med att hon inte har erfarenhet på den svenska arbetsmarknaden? Är arbetsmarknaden verkligen så dålig att man kan söka tusentals jobb utan att få ett enda eller ens bli kallad på intervju?
    Grundfrågan var om det var omöjligt och då jag känner flera som fått jobb i Sverige efter längre utlandsvistelser så omöjligt är det inte.

Svårare kan det vara då man kan ha erfrenheter från brancher som inte finns i Sverige, utbildningar eller jobb som är svåra att värdera för en arbetgivare t ex.
  • Anonym (Stina)
    Kjell2 skrev 2016-01-15 13:29:09 följande:
    Grundfrågan var om det var omöjligt och då jag känner flera som fått jobb i Sverige efter längre utlandsvistelser så omöjligt är det inte.

Svårare kan det vara då man kan ha erfrenheter från brancher som inte finns i Sverige, utbildningar eller jobb som är svåra att värdera för en arbetgivare t ex.
    Det var inte meningen att ni skulle ta ordet omöjligt så bokstavligt talat. Frågan är om det är svårare för utlandssvenskar att få jobb här än andra svenskar.
  • Monkii

Har man sökt 5000 jobb har man knappast lagt ner mkt tid på varje ansökan...kanske borde sålla lite bättre.

• sportpappa
    Anonym (Stina) skrev 2016-01-15 17:05:35 följande:
    Det var inte meningen att ni skulle ta ordet omöjligt så bokstavligt talat. Frågan är om det är svårare för utlandssvenskar att få jobb här än andra svenskar.
    Nej, det är inte svårare. Allt handlar om vad man har för utbildning, erfarenhet, hur ansökan ser ut, vilka andra som söker osv. Det gamla vanliga.
  • kioskvältare

Nja, det verkar mycket konstigt tycker jag. Jag skulle snarare se det som en merit att man jobbat utomlands och "vidgat sina vyer" lite.

Jag tänker att det har mer med kvinnan själv och vilka jobb det är hon söker att göra än att hon varit utomlands.

• Anonym (m)

Problemet är antagligen bristen på referenser, nästan omöjligt att få jobb utan någon referens. Jag hade inga problem med att få jobb när vi flyttade tillbaka, men jag hade en ganska eftertraktad utbildning i bagaget

• riboflavin

Nu har ju jag under mina år borta haft fortsatt kontakt med arbetslivet i Sverige under kortare perioder men jag hade inga problem att få jobb när jag kom tillbaka (ca 7 år i olika säsongsjobb/turism).

Inga höjdarlöner och korta kontrakt men så ser ju verkligheten ut numera. Valde att studera vidare för att öka mina chanser till en tillsvidareanställning.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Är det omöjligt att få jobb här om man har jobbat utomlands?