• LillyL

Måste man utnyttja alla timmar på förskolan?

Har en dotter på 17 månader som skall börja på förskolan i februari.
    Jag kommer studera och mannen är arbetssökande så vi har blivit beviljade 30 timmar per vecka.
    Jag tycker det är många timmar när vi  båda kommer vara hemma så jag undrar om man kan behålla dessa timmar men ha henne där kortare?
    Känns dumt och ansöka om färre timmar och sedan får maken ett jobb snart eller jag får mer i skolan.

Någon som vet? 

• Svar på tråden Måste man utnyttja alla timmar på förskolan?
  • Lisasmor

Ja, det är upp till er att bestämma hur många timmar i veckan ni vill ha barnet där. De flesta förskolor vill dock ha ett schema som gäller för terminen. Plus att om ni har barnet på förskolan mindre än 30 timmar/ vecka ska ni betala halvtidstaxa. Man brukar för övrigt kunna ändra sitt barns schema med ett par veckors framförhållning, tex om arbetssituationen ändras.

• mammalovis

I de flesta kommuner gäller bara 15 timmar vid föräldraledighet eller arbetslöshet, det är mer lagom. Vi har öppen förskola måndagar och fredagar, så barnen går 9-14 tisdag till torsdag. Hade jag varit arbetslös och haft någon intervju eller så hade jag fått skjuta på timmarna.

Allt beror ju på hur sambon söker jobb. Om det krävs många företagspresentationer i r l och telefonsamtal så tar det ju mer tid. Söker han inom ett område som kräver skickade ansökningar går det ju göra mer när barnet lagt sig.

• Trippelmamma76

Halvtidstaxa har jag aldrig hört talas om? Vilken kommun bor du i?

Lisasmor skrev 2015-12-29 20:36:32 följande:

Ja, det är upp till er att bestämma hur många timmar i veckan ni vill ha barnet där. De flesta förskolor vill dock ha ett schema som gäller för terminen. Plus att om ni har barnet på förskolan mindre än 30 timmar/ vecka ska ni betala halvtidstaxa. Man brukar för övrigt kunna ändra sitt barns schema med ett par veckors framförhållning, tex om arbetssituationen ändras.

• Rani

Gör som ni vill. Den dag ni behöver mer så har ni rätt till det.

• nuharjagbytt

Klart ni inte måste utnyttja all tid ni beviljats. Men det borde vara anpassat efter hur mycket tid maken behöver till att söka jobb. Sedan så behöver du även få studiero om du pluggar hemma. Men det bästa är väl att diskutera med personalen vad som passar verksamheten och er. Som sagt så kommer det ju att ändras när han får jobb. Då ska ni dessutom ha rätt till heltid om du pluggar heltid.

• Lisasmor
    Trippelmamma76 skrev 2015-12-29 21:37:12 följande:

Halvtidstaxa har jag aldrig hört talas om? Vilken kommun bor du i?

Stockholms kommun. Där betalar man olika beroende på om man nyttjar förskolan mer eller mindre än 30 timmar/ vecka. Trodde det var så i hela landet?
  • Gladskit

Klart man inte måste, det avgör man själv.
    Vi hade en gräns på 16h i veckan för deltid i vår kommun när sonen var liten.
    Den gränsen passerade vi vissa veckor men inte alla, men därför hamnade vi ju på heltid. Min man jobbar inom räddningstjänsten så behoven såg olika ut beroende på hans schema.

Så vi betalade alltså för heltid under hela förskoleperioden men oftast var schemat 2 dagar varannan vecka och 3 dagar varannan vecka på ett rullande schema. Och sen vid behov om maken bytte pass eller det var någon viss aktivitet på förskolan som man inte ville missa så kommunicerade vi det med personalen och det var aldrig några problem.

Svar på tråden Måste man utnyttja alla timmar på förskolan?