• Bjorken87

    Pappadagar

    Vad tycker ni om att regeringen bestämt att vi pappor har 90 dagar låsta till oss? Själv tycker jag att det är upp till varje föräldrar att dela uppdagarna hur man vill, tycker ingen annan ska göra detta åt oss.

  • Svar på tråden Pappadagar
  • Aktieviking

    Jag tycker absolut att det ska vara upp till varje enskild att fördela dagarna helt själv. Att båda föräldrarna får lika många dagar och sedan får fördela dem fritt sinsemellan hade varit optimalt, tycker jag. Å andra sidan är jag lite partisk eftersom frun är hemmafru och vi hade tjänat lite på att hon tog fler av mina dagarGlad 


    Besök gärna min blogg: www.aktieviking.se
  • AnkiC
    Bjorken87 skrev 2015-12-30 09:03:54 följande:

    Vad tycker ni om att regeringen bestämt att vi pappor har 90 dagar låsta till oss? Själv tycker jag att det är upp till varje föräldrar att dela uppdagarna hur man vill, tycker ingen annan ska göra detta åt oss.


    Vaddå pappadagar?! Det är inga pappadagar! Det heter föräldradagar och 90 dagar är låsta till BÅDA föräldrarna. Är det inte lika illa att mamman har låsta dagar också då? Det här inlägget och hur du formulerar dig visar på hur ojämställt vi har det. Jag anser att alla dagarna ska låsas. Hälften till vardera förälder. 50/50.
  • Emale

    Jag skulle vilja att det var motsatsen till vad det är nu, dvs majoriteten av dagarna borde vara låsta och inte gå att flytta mellan föräldrarna (även om man kan tänka sig undantag, typ om ena föräldern är svårt sjuk.

    Det finns flera anledningar till detta. Den första är att barnet har lika rätt till båda sina föräldrar. Det andra är att det ska bli lättare för pappor som vill vara hemma att stå på sig gentemot partner och arbetsgivare. En undersökning jag såg refererad visade att det antal föräldradagar som svenska pappor tar ut stämmer nästan exakt med en annan undersökning av hur många dagar svenska kvinnor vill att deras partner tar ut. Det tredje skälet är att föräldraledighet sägs vara en orsak till att kvinnors löner släpar efter vilket är dåligt.

  • Anonym (Liberalist)
    Emale skrev 2017-07-09 01:07:17 följande:

    Jag skulle vilja att det var motsatsen till vad det är nu, dvs majoriteten av dagarna borde vara låsta och inte gå att flytta mellan föräldrarna (även om man kan tänka sig undantag, typ om ena föräldern är svårt sjuk.

    Det finns flera anledningar till detta. Den första är att barnet har lika rätt till båda sina föräldrar. Det andra är att det ska bli lättare för pappor som vill vara hemma att stå på sig gentemot partner och arbetsgivare. En undersökning jag såg refererad visade att det antal föräldradagar som svenska pappor tar ut stämmer nästan exakt med en annan undersökning av hur många dagar svenska kvinnor vill att deras partner tar ut. Det tredje skälet är att föräldraledighet sägs vara en orsak till att kvinnors löner släpar efter vilket är dåligt.


    Och varför ska staten få den makten över vanliga människor? Innebörden
    av detta skulle vara att de som inte har råd att finansiera föräldradagarna
    på egen hand måste anpassa sig efter statens krav. Helt sjukt!

    Nej, antingen får man sänka inkomstskatten så att familjerna själva kan
    finansiera ledigheten, alternativt får man öppna upp så att alla dagar kan
    fördelas fritt mellan föräldrarna. Det vore moraliskt förkastligt av staten att
    manipulera människor med lite pengar genom att förvägra dem tid med sina
    barn. Vid t.ex. stora inkomstskillnader i en familj kan det vara svårt eller omöjligt
    att ta ut lika mycket ledighet. För att göra den här soppan ännu värre så finns
    det tak för hur mycket FK  betalar ut. Detta kanske går att fixa med smart budgetering, men låsning av föräldradagar gör det onödigt komplicerat.

    Det finns ingen mening med att eftersträva jämlikhet som ändå inte fungerar
    I praktiken för väldigt många vanliga familjer. 
  • annabellelee
    AnkiC skrev 2017-07-06 23:58:43 följande:

    Vaddå pappadagar?! Det är inga pappadagar! Det heter föräldradagar och 90 dagar är låsta till BÅDA föräldrarna. Är det inte lika illa att mamman har låsta dagar också då? Det här inlägget och hur du formulerar dig visar på hur ojämställt vi har det. Jag anser att alla dagarna ska låsas. Hälften till vardera förälder. 50/50.


    Eller hur?
  • Emale
    Anonym (Liberalist) skrev 2017-07-09 18:02:00 följande:

    Och varför ska staten få den makten över vanliga människor? Innebörden av detta skulle vara att de som inte har råd att finansiera föräldradagarna på egen hand måste anpassa sig efter statens krav. Helt sjukt!

    Nej, antingen får man sänka inkomstskatten så att familjerna själva kan finansiera ledigheten, alternativt får man öppna upp så att alla dagar kan fördelas fritt mellan föräldrarna. Det vore moraliskt förkastligt av staten att manipulera människor med lite pengar genom att förvägra dem tid med sina barn. Vid t.ex. stora inkomstskillnader i en familj kan det vara svårt eller omöjligt att ta ut lika mycket ledighet. För att göra den här soppan ännu värre så finns det tak för hur mycket FK  betalar ut. Detta kanske går att fixa med smart budgetering, men låsning av föräldradagar gör det onödigt komplicerat.

    Det finns ingen mening med att eftersträva jämlikhet som ändå inte fungerar I praktiken för väldigt många vanliga familjer. 


    Ditt resonemang är tyvärr lika osammanhängande och ologiskt som resonemang på högerkanten brukar vara. På vilket sätt skulle t ex sänkt inkomstskatt hjälpa de som har lägre inkomst? Det som händer om man sänker är att det finns MINDRE pengar till föräldraledighet o dyl, att klassklyftorna ökar och att priserna går upp. Det klingar alltid så j-a falskt när högern försöker hävda att man vill hjälpa människor med låga inkomster.

    Ditt resonemang om att människor inte skulle ha råd att umgås med sina barn om man låste merparten av föräldradagarna är också helt åt pipan. Par med så låga / ojämlika inkomster finns säkert men de torde vara få. Skulle nog hävda att det i de flesta fall handlar om prioriteringar och bekvämlighet Min sambo tjänar t ex nästan dubbelt så mycket som jag men jag skulle aldrig få för mig att svika mina barn genom att strunta i föräldraledighet för det. Alltså: ja, det finns enstaka par som skulle hamna i kläm men jämfört med vad den nuvarande politiken kostar i termer av utebliven jämlikhet och barn som får avsevärt sämre anknytning till ena föräldern, är det en kostnad som måste tas.
Svar på tråden Pappadagar