• ALLIEVERDO

Får barnen gå sina 15h på Allmän förskola när vi flyttar?

Hej,

Jag har precis blivit arbetslös så jag är ju automatiskt "ledig" nu när vi flyttar. Min man har ju tagit ledig också. Vi letar som tok efter barnvakt när vi ska köra möbler. så slog det oss att de har ju 15h de ska få gå på förskolan per vecka. Jag vet ju att man inte lämnar barnen i förskolan när man inte arbetar. Men de här 15h har man väl rätt till? Har man det även om min man även är ledig och hjälper till att flytta? Blir ju mycket lättare och säkrare för hela familjen än att ha med småttinganra när man kör och bär möbler.Då våra barnvakts möjligheter verkar bli otroligt svåra

• Svar på tråden Får barnen gå sina 15h på Allmän förskola när vi flyttar?
  • a no nym

Allmän förskola (15 timmar som man har rätt till även om förälder inte är sysselsatt) har man bara rätt till under terminerna, inte loven. Så är det NU ni flyttar kan det bli svårt. Sen kan vissa kommuner ha mer tillåtande regler.

• ALLIEVERDO

aha ja vi flyttar nästa vecka..är det fortfarande lov då? ingen koll på lov sen man själv slutade för 10års en :P

• Alexi

Fast det är olika regler i olika kommuner på det där med 15 timmar. Ingen här kan ge ett säkert svar utan ni måste prata med kommunen/förskolan.

• mammalovis

I vår kommun har föräldralediga och arbetslösa rätt till 15 timmar på förskolan. Om man har rätt till lovomsorg eller inte beror på om man betalar eller ej om du har en 3-åring eller äldre. Går de bara allmän förskola 9-12 varje skoldag och du inte betalar för platsen är svaret ett klart nej. Betalar du för platsen kan du ha andra tider som 9-14 3 dagar och KAN då ha lovomsorg OM du har anmält det i god tid.

Så handlar det om nästa vecka när det är skollov och ni har anmält barnen lediga kan ni likaväl få ett nej. Under loven drar man ner på personal så de som vill kan få semester/ta ut föräldraledighet/komptimmar, så man anpassar strikt personalstyrkan efter antalet anmälda barn. På många ställen slår man ihop avdelningar eller till och med olika förskolor. Har då dessutom den andra föräldern semester hör det till att barnen r hemma under ett lov, men det kan ju finnas förskolor som ändå är generösa och ser till omständigheterna.

Vi har fått förskjuta vår tid vid enstaka tillfälle, t ex när bebisen skulle till ögondoktorn för ett besök på 1,5 timmar med väntetiden inräknad.

• Violaemma

Hej barnen har rätt att gå 15 timmar då det inte är lov. Har skolan lov så har även barnen som är 15 timmars på förskolan det. Gå in på din kommuns hemsida och kolla när skolan börjar. I den kommun jag jobbar i börjar 15 timmars barnen den 12 januari.

Jag är förskollärare.

• Alexi
    Violaemma skrev 2015-12-30 17:02:03 följande:
    Hej barnen har rätt att gå 15 timmar då det inte är lov. Har skolan lov så har även barnen som är 15 timmars på förskolan det. Gå in på din kommuns hemsida och kolla när skolan börjar. I den kommun jag jobbar i börjar 15 timmars barnen den 12 januari.
    Jag är förskollärare.
    Men hallå! Fatta att reglerna skiljer sig mellan olika kommuner! Alla kommuner låter inte 15-timmarsbarnen gå efter skolloven.
  • ALLIEVERDO

Hej, vi har ju lämnat schema om att de ska gå den veckan sedan tidigare. Som någon skrev så skrev de ju att endel förskolor slår ihop sig under loven OH det gjorde de jul veckan. Men som jag förstått det så är allt tillbaks som vanligt igen. Vi har renoverar o h tagit hem dom varje gång trots de haft rätt till att vara där. Men nu hade vi ingen barnvakt och det slog mig bara att vi hade de 15h så det kändes säkrare när vi bara äe 2 som kör möbler om de inte var med.

• Fru Ve
    ALLIEVERDO skrev 2015-12-30 18:07:31 följande:

Hej, vi har ju lämnat schema om att de ska gå den veckan sedan tidigare. Som någon skrev så skrev de ju att endel förskolor slår ihop sig under loven OH det gjorde de jul veckan. Men som jag förstått det så är allt tillbaks som vanligt igen. Vi har renoverar o h tagit hem dom varje gång trots de haft rätt till att vara där. Men nu hade vi ingen barnvakt och det slog mig bara att vi hade de 15h så det kändes säkrare när vi bara äe 2 som kör möbler om de inte var med.

Men om ni sedan tidigare meddelat att barnen skulle vara där så lämna dem. Måste ni tala om så noga exakt vad ni gör just de 15 timmarna?
Svar på tråden Får barnen gå sina 15h på Allmän förskola när vi flyttar?