Misslovelyy skrev 2015-12-31 08:22:02 följande:
TACK alla att bi delar med er!! Vilka bra/inspirerande och ibland roliga svar (tomaterna!),och så bra insikter ni har!!
Förslag på baljväxter, rena proteinkällor tas gärna emot :)
Kidneybönor, vita bönor (inte Heinz i tomatsås), små svarta bönor, edamamebönor, kikärtor, mungbönor, linser av olika slag. Jag äter det som en kolhydratkälla och kan t ex göra hummus, bön/kikärtsbiffar, linssoppa, grytor, refried beans eller bara äta dem som de är.
Rena proteinkällor: Vit eller röd fisk, tonfisk i vatten, nötkött, lamm, vilt, skaldjur, fläskfilé, kycklingfilé, mager nötfärs t ex. Alltså inte färdiga köttbullar, korv eller fiskbullar.
Jag vänder mig mot det här tänkandet att kolhydrater är "the big evil". Potatis är både kalorisnålt och mättande till exempel och man får i sig långt mycket mer kalorier på en klick bearnaisesås. Baljväxter är en kolhydrat men mättar bättre än det mesta annat man kan äta. Pasta är gott och mättande, men energirikt, så man får nyttja portionskontroll och kanske inte inbilla sig att det går att äta en stor portion pasta med carbonarasås flera gånger i veckan.
Jag äter en dryg fjärdedel av mitt dagliga kaloriintag på kvällen och dit hör även kolhydrater. Jag är 174 cm lång och väger 60 kilo.Försök inte att begränsa dig till "regler" för "hur man ska äta" utan lista ut vari ditt överätande ligger (stora portioner, flera portioner? Flera kvällsmackor? Mycket gofika? Mycket färdigmat?) och åtgärda det.