• Misslovely

Hur håller ni er smala?

Ställde mig på vågen imorse, fick en chock att jag gått upp i vikt 5 kg!! Tilläggas kan att när jag vägde 5 kg mindre var jag på gränsen till fetma! Så gissa om jag blir glad.

Hur gör ni? Väger ni er varje dag för att inte sticka iväg i vikt? Periodisk fasta?

• Svar på tråden Hur håller ni er smala?
  • NallePuh85

Jag räknar kalorier, förbjuder inget, tränar och äter hälsosamt. Men jag har också en del ventiler så som lördagspopcorn =).
    Jag kör med iforms kostdagbok

• Thewi

Min kropp känner själv av vad den behöver för att ligga i energibalans, så om jag äter när jag är hungrig, tills jag är mätt, så ligger jag stabilt på samma vikt.

Om det inte kommer naturligt och om man har svårt att lära kroppen känna av det så finns det nog inte så mkt annat att göra än att räkna ut sitt energibehov och hålla koll på kalorierna.

• Aniiee
    NallePuh85 skrev 2015-12-30 13:28:29 följande:

Jag räknar kalorier, förbjuder inget, tränar och äter hälsosamt. Men jag har också en del ventiler så som lördagspopcorn =).
    Jag kör med iforms kostdagbok

Se upp med tomaterna bara =P

Jag tror att man först måste lära sig hur mycket maten innehåller, hur stor en normalportion är och att man sedan måste ha ett avslappnat förhållande till mat (och godis, snax, desserter osv). 
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • MallaL

De allra flesta människor har en inbyggd önskan att äta mer än man gör av med, detta för att klara av svältperioder som aldrig intäffar i vår kaloritäta tid. Så de allra flesta som är smala har någon form av viktkontroll, man tränar, räknar kalorier, kör tallriksmodellen eller lchf eller vadsomhelst som passar.

Många har i dag en lite skev uppfattning om hur mycket man kan äta per dag, man överäter för att det finns runt om oss. Som någon skrev ovan, räkna kalorier ett tag så du lär dig hur stora portioner man kan äta.

• NallePuh85
    Aniiee skrev 2015-12-30 14:12:43 följande:
    Se upp med tomaterna bara =P

Jag tror att man först måste lära sig hur mycket maten innehåller, hur stor en normalportion är och att man sedan måste ha ett avslappnat förhållande till mat (och godis, snax, desserter osv). 
    tomaterna?
  • Aniiee
    NallePuh85 skrev 2015-12-30 15:29:46 följande:
    tomaterna?
    Det var i en annan tråd för någon månad sedan då en användare, som använde iForms kostdagbok, som påstod att 6 cocktailtomater innehöll 160 kcal, enligt iForm, då. (det gör dem inte....1 cocktailtomat är ca 3 kcal....)

Kom och tänka på det är jag såg att du körde med iForms dagbok =P
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • K grrl

Nu tränar jag så mycket att jag också äter mycket. Men jag håller mig smal genom att äta nyttigt. Mycket grönsaker, fullkorn, baljväxter och bra proteinkällor som inte är onödigt processade. Begränsar intaget av onyttigheter.

• NallePuh85
    Aniiee skrev 2015-12-30 15:45:30 följande:

Det gör de* inte.....

aha ok.
    ok då ska jag akta mig för tomaterna :P.
  • Hanky Panky

Jag är en småätare. Kan inte låta bli om något gott finns hemma. Så jag ser till att inte köpa hem sånt som jag går upp i vikt av.

Sköter kosten på vardagar. Försöker att äta lagom med kolhydrater. Broccoli till laxen stället för potatis. Så lite pasta som möjligt. Inga drycker med socker (juice, saft, läsk osv) Äter knäckebröd istället för vanligt bröd. Sällan skräpmat, och då ALDRIG pizza. Tar hellre en räksallad på pizzerian. Pommes äter jag bara på restaurang.

Gick ner nästan 10 kg när jag började med detta. Utan att ens anstränga mig. Det bara gled av.

På helgerna äter jag det jag vill Solig

• Serfini

Hmm har aldrig varit överviktig och har svårt att se att jag skulle bli det. Är inte så intresserad av mat och sällan riktigt sugen på det vilket gör att jag aldrig äter mig proppmätt utan "lagom". Gillar motion och har inget sug efter godis och avskyr chips.

Älskar dock apelsiner och vindruvor samt nötter. Frossar gärna i det!

Men satsa på att skippa kolhydrater vid middagen och ät inget efter kl 18. Ta många härliga promenader och håll dig ifrån sötsaker på vardagarna. Det är de tips jag skulle ge.

• Velmaja

Jag räknar kalorier (använder appen lifesum) och tränar sex dagar i veckan. Godsaker och sånt väldigt sällan.

• Misslovelyy

TACK alla att bi delar med er!! Vilka bra/inspirerande och ibland roliga svar (tomaterna!),och så bra insikter ni har!!

Förslag på baljväxter, rena proteinkällor tas gärna emot :)

• sextiotalist

Fram tillbaka jag var 50, inte något alls. Numera är jag tvungen att tänka och då har jag valt att röra på mig. Nu under julledigheten så har det varit minst 1,5 timmes rask promenad varje dag. Löpningen får vänta tills förkylningen har klingat av

• K grrl
    Misslovelyy skrev 2015-12-31 08:22:02 följande:

TACK alla att bi delar med er!! Vilka bra/inspirerande och ibland roliga svar (tomaterna!),och så bra insikter ni har!!

Förslag på baljväxter, rena proteinkällor tas gärna emot :)

Kidneybönor, vita bönor (inte Heinz i tomatsås), små svarta bönor, edamamebönor, kikärtor, mungbönor, linser av olika slag. Jag äter det som en kolhydratkälla och kan t ex göra hummus, bön/kikärtsbiffar, linssoppa, grytor, refried beans eller bara äta dem som de är.

Rena proteinkällor: Vit eller röd fisk, tonfisk i vatten, nötkött, lamm, vilt, skaldjur, fläskfilé, kycklingfilé, mager nötfärs t ex. Alltså inte färdiga köttbullar, korv eller fiskbullar.

Jag vänder mig mot det här tänkandet att kolhydrater är "the big evil". Potatis är både kalorisnålt och mättande till exempel och man får i sig långt mycket mer kalorier på en klick bearnaisesås. Baljväxter är en kolhydrat men mättar bättre än det mesta annat man kan äta. Pasta är gott och mättande, men energirikt, så man får nyttja portionskontroll och kanske inte inbilla sig att det går att äta en stor portion pasta med carbonarasås flera gånger i veckan.

Jag äter en dryg fjärdedel av mitt dagliga kaloriintag på kvällen och dit hör även kolhydrater. Jag är 174 cm lång och väger 60 kilo.Försök inte att begränsa dig till "regler" för "hur man ska äta" utan lista ut vari ditt överätande ligger (stora portioner, flera portioner? Flera kvällsmackor? Mycket gofika? Mycket färdigmat?) och åtgärda det.

• Misslovelyy

Tusen tack!!!

K grrl skrev 2015-12-31 09:29:33 följande:

Kidneybönor, vita bönor (inte Heinz i tomatsås), små svarta bönor, edamamebönor, kikärtor, mungbönor, linser av olika slag. Jag äter det som en kolhydratkälla och kan t ex göra hummus, bön/kikärtsbiffar, linssoppa, grytor, refried beans eller bara äta dem som de är.

Rena proteinkällor: Vit eller röd fisk, tonfisk i vatten, nötkött, lamm, vilt, skaldjur, fläskfilé, kycklingfilé, mager nötfärs t ex. Alltså inte färdiga köttbullar, korv eller fiskbullar.

Jag vänder mig mot det här tänkandet att kolhydrater är "the big evil". Potatis är både kalorisnålt och mättande till exempel och man får i sig långt mycket mer kalorier på en klick bearnaisesås. Baljväxter är en kolhydrat men mättar bättre än det mesta annat man kan äta. Pasta är gott och mättande, men energirikt, så man får nyttja portionskontroll och kanske inte inbilla sig att det går att äta en stor portion pasta med carbonarasås flera gånger i veckan.

Jag äter en dryg fjärdedel av mitt dagliga kaloriintag på kvällen och dit hör även kolhydrater. Jag är 174 cm lång och väger 60 kilo.Försök inte att begränsa dig till "regler" för "hur man ska äta" utan lista ut vari ditt överätande ligger (stora portioner, flera portioner? Flera kvällsmackor? Mycket gofika? Mycket färdigmat?) och åtgärda det.

• kalmarpiraten

Äter mestadels bara ett eller två mål per dag, äter sällan mellanmål och rör mig mycket. Försöker cykla en mil varje dag så länge det inte är vinterväglag.

Är man kanske jag ska tillägga - 184 cm lång och väger 74 kg. Har aldrig i hela mitt liv satt min fot på ett gym och tänker inte göra det heller i framtiden.

Äter "nyttig" mat dvs mycket kokt potatis, ris, pasta och älskar allt i kött (nöt och gris), fågel och fisk. Min stora passion är gräddsåser gjorda på äkta vispgrädde. Däremot - jag äter ALDRIG GRÖNSAKER!!!!!!

Svar på tråden Hur håller ni er smala?