Inlägg från: Kvinna30plus |Visa alla inlägg
  • Kvinna30plus

Portionsstorlek 4 månader

telly skrev 2016-01-02 23:34:30 följande:

Vi körde:

Amning + slick på fingret tex lite sås från 4 mån

Enstaka skedar puré och gröt, utöver amning från 6 mån

Upptrappning till fulla portioner som långsamt ersatte ett mål. Vid sju månader amning som komplement och hela portioner puré/gröt till frukost/lunch/middag

Genom att mjukstarta har vi en frisk unge som äter det mesta och aldrig haft problem med magen! Smakprov är smakprov och smakportioner är smakportioner. Fattar inte varför man kallar en tallrik gröt för smakportion...

Det är ju inte vanlig gröt.........återkommer med svar från Livsmedelsverket så vi får det svart på vitt... Å rentvå en hel yrkeskår som uppenbarligen ger samma råd, å det på inrådan av just Livsmedelsverket...men som sagt jag återkommer med svar på dom.
  • Kvinna30plus
    pigglet skrev 2016-01-02 23:13:51 följande:

Äh, kan inte låta bli att skriva ett inlägg till... knasigt!

Det här du upprepar om att just pulvergröten skulle vara undantaget när det gäller mat till 4 månaders och bvc:s rekommendationer - varifrån får du att gröten skulle ha en annan ställning? Jag är rätt påläst ändå, och har aldrig stött på det tidigare? Att om bvc rekommenderar puré eller hemkokt gröt för en 4-månaders så går de emot SLV, men om det är köpesgröt så är det ok?

Är det för att den på förpackningen är just från 4 månader? Det finns väl annan mat som också har det, tex juicer, grönsakspuréer osv? Likafullt är SLVs rekommendation att inte ge smakportioner innan 6 månader.

Att det finns barnmat som enligt tillverkaren är från 4 månader innebär inte att SLV rekommenderar det, eller? Det finns ju mycket mat, snacks och godis som säljs i affärerna, inte alls för att livsmedelsverket rekommenderar det utan för att folk själva får ta ställning till att äta det / ge till sina barn, utifrån sin eventuella kunskap eller brist på den.

Både ersättning och gröten från 4 månader baseras på mjölk. I ersättningen å gröten behandlas detta mjölkpulver till att innehålla mindre protein för att bebisen skall kunna klara att äta det, och jag vet inte hur du ska göra det hemma? Rådet är ju inte att börja med vanlig mjölk förrän 6 månadert....så nej du kan inte jämföra gröt du gör själv med denna..då om du exempelvis gör havregröt enbart består av havregryn å vatten....eller om du blandar det med mjölk så gäller ju också rådet om enbart smakprov, isf finns ju ingen anledning å köpa denna utan man kan ge ngn tsk från sin egna gröt.. Hur man gör måste ju vara upp till en själv att bestämma. Sedan hade det inte fått säljas i Sverige det är betydligt mycket högre krav på barnmat än vanlig mat så det kan du inte jämföra. Är inte insatt i diverse puréer då jag inte planerar ge färdigmat på burk utan göra egen barnmat. Å nu mosar av lämplig egen mat som hon får testa/ smaka. Men givetvis hade det inte heller fått säljas med beteckning från 4 månader om man inte kunnat gett av det. Det är ju Livsmedelsverket som godkänt produkterna å tillåter dem säljas här.
  • Kvinna30plus
    pigglet skrev 2016-01-02 22:58:22 följande:

sagogrynet.wordpress.com/2011/09/30/vad-sager-livsmedelsverket/

En bit ner:" ? Aktuell forskning visar att det inte är en nackdel, men inte heller någon fördel, om barnet får smaka små, små mängder mat från tidigast fyra månaders ålder."

Alltså: Ingen nackdel, eller fördel, med smaksensationer vid ¨TIDIGAST 4 månader. För barnets välmående spelar det ingen roll, men vi pratar då om en slick. Tidigast vid 5 månader.

Orsaken till att SLV ändrade sina rekommendationer är alltså, enligt dem själva, att folk ändå inte kunde hålla sig från att ge små bebisar på 4 månader mat. Därför öppnade de upp för att ge en slick redan från 4 månader.

Strategin är minst sagt underlig, enligt mig, och funkar inte heller eftersom många likafullt börjar ge puré/välling/gröt för tidigt.

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/

"En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen."

Det citat som kvinna30plus använder sig av kommer senare i texten, när det handlar om mat från 6 månader. Där stämmer det att man kan gå olika snabbt fram osv.

Angående gluten:

"Om barnet får små mängder gluten medan det fortfarande ammas minskar risken för att barnet ska bli glutenintolerant. Senast vid sex månader, och tidigast från fyra månader, bör du därför börja ge barnet lite mat med gluten. Gluten finns i mat som innehåller vete, korn och råg. Däremot finns det bara lite gluten i havre.Du kan till exempel låta barnet få smaka en liten munsbit vitt bröd eller smörgåsrån eller en liten sked gröt eller välling några gånger i veckan. Om du ger välling i flaska blir det lätt för stora mängder gluten. Efter sex månader kan du långsamt öka mängden."

Alltså: ingen gluten innan 4 månader. Sedan en liten smakbit några gånger i veckan. Från 6 månader kan man långsamt öka mängden.

Men diskussionen börjar kännas rätt uttjatad nu? Vi får väl enas om att vi gör olika. Vill man absolut, trots att det gå mot rekommendationerna, börja tidigare eller ge större mängd så finns det ingen lag som förbjuder det.

texten kommer innan man går över till 6 månader men sak samma. Jag vet inte hur gammal du anser barnet är innan sex månader då dom i texten klart å tydligt skriver att man inte behöver vara orolig om ens barn går lite fortare fram än deras åldersrekommendationer... Det viktigaste är ju att det inte konkurrerar ut ammning/ ersättning...där måste man som vuxen förälder själv kunna avgöra...å förstår man att det inte ska konkurrera ut ammning/ ersättning, vilket Livsmedelsverket idag är tydliga med i sitt råd (som det brustit i innan), så är man kapabel till det att avgöra det för sitt barn.
  • Kvinna30plus
    pigglet skrev 2016-01-02 23:13:51 följande:

Äh, kan inte låta bli att skriva ett inlägg till... knasigt!

Det här du upprepar om att just pulvergröten skulle vara undantaget när det gäller mat till 4 månaders och bvc:s rekommendationer - varifrån får du att gröten skulle ha en annan ställning? Jag är rätt påläst ändå, och har aldrig stött på det tidigare? Att om bvc rekommenderar puré eller hemkokt gröt för en 4-månaders så går de emot SLV, men om det är köpesgröt så är det ok?

Är det för att den på förpackningen är just från 4 månader? Det finns väl annan mat som också har det, tex juicer, grönsakspuréer osv? Likafullt är SLVs rekommendation att inte ge smakportioner innan 6 månader.

Att det finns barnmat som enligt tillverkaren är från 4 månader innebär inte att SLV rekommenderar det, eller? Det finns ju mycket mat, snacks och godis som säljs i affärerna, inte alls för att livsmedelsverket rekommenderar det utan för att folk själva får ta ställning till att äta det / ge till sina barn, utifrån sin eventuella kunskap eller brist på den.

Du skulle ju dock kunna göra gröt på modersmjölk/ ersättningen å mosa i ngr enstaka havreflingor etc möjligtvis. Då blir det ju mer lika den gröt du köper för bebisar. Det funkar ju, sedan när de blir äldre, från ca 6 månader behöver d dock få i sig järn på ngt sätt som fabriksgjord gröt innehåller, bara att tänka på.
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 08:41:05 följande:

Tilläggskost är allt som inte är bröstmjölk eller ersättning (och D-vitaminer). Jag vet inte varför du har uppfattningen att gröt skulle inta någonstans särställning jämfört med andra livsmedel.

Men grötens bas å det mesta i gröten är ju just ersättning, dvs det blir endast lite nytt för bebis som äter ersättning. Men varför ska vi stöta å blöta när vi inte kommer någonstans? . Jag lägger upp Livsmedelsverkets ord sedan.
  • Kvinna30plus
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 08:44:45 följande:

Men grötens bas å det mesta i gröten är ju just ersättning, dvs det blir endast lite nytt för bebis som äter ersättning. Men varför ska vi stöta å blöta när vi inte kommer någonstans? . Jag lägger upp Livsmedelsverkets ord sedan.

Med tillägg att Livsmedelsverket vill att man börjar med gluten mellan ca 4-6 månader. Å det finns minimala mängder gluten i gröten just för att passa bebis. Så är ett smidigt sätt å följa deras råd. Man kan givetvis ge en liten liten bit smörgåsrån eller en liten liten brödbit om man hellre tycker så för gluten...
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 08:59:04 följande:

Ja, jag har förstått att du personligen lägger väldigt stor vikt vid att vissa industrigröter baseras på mjölkpulver. Och det står ju dig fritt att göra det, naturligtvis. Men officiella myndigheter och forskning gör inte det.

Nähä visa mig då det du påstår här i ditt inlägg tack!
  • Kvinna30plus

Ja, jag har förstått att du personligen lägger väldigt stor vikt vid att vissa industrigröter baseras på mjölkpulver. Och det står ju dig fritt att göra det, naturligtvis. Men officiella myndigheter och forskning gör inte det.

Visa då att det är skillnad på det mjölkpulver som är i ersättningen på det som är i gröten. Visa då att den största mängd som finns i gröten inte är ersättningsmjölk.
  • Kvinna30plus

Kan du förklara för mig hur man kan lita på att ersättningens mjölkpulver är anpassat efter bebisen men inte mjölkpulvret i bebisgröten? Å samma tillverkare....eller är ersättningens mått också överdimensionerat på förpackningen som man följer som ett råd/ riktlinje för att de ska sälja mer ersättning?
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-03 11:23:10 följande:

Du verkar ha en riktig hang up på det här med mjölkbaserad gröt. Sempers bästa kund gissar jag? Okej, men vi tar det en gång till då.

Basen i vissa grötar är mjölkpulver. Basen i bröstmjölksersättning är mjölkpulver. Så långt är vi överens. Jag anser däremot att man ska ta fasta på SKILLNADERNA mellan gröt och ersättning - dvs att gröt innehåller 30% eller mer av spannmål och ris. Du verkar inte tycka att det spelats stor roll eftersom basen är mjölk. Där tycket vi olika.

Eftersom man före 6 månaders ålder endast rekommenderas ge smaksensationer (slick på fingret, ett kryddmått) så anser jag att en slick från lite köttfärssås är lika bra som att ge en slick från mjölkbaserad köpegröt. Ett kryddmått är så lite så det spelar ingen roll om köpegröten är mjölkbaserad eller inte. Hänger du med i hur jag resonerar?

Ger man babygröt för att introducera gluten så handlar det fortfarande bara om ett par skedar , dvs mjölkbasen i gröten är fortfarande inte det viktiga. Man kan ju precis som du själv skriver ge lite smörgårån istället och det innehåller ju ingen mjölk alls, men går lika bra det med.

Väljer man däremot att frångå gällande rekommendationer och ge smakportioner (= betydligt störe volymer) av gröt vid 4 månader, ja, då kan en mjölkbaserad gröt väl vara bra.

Jag håller med ditt resonemang kring vanlig gröt. Det är jämförbart med pasta å köttfärssås som du ger på förslag. 1 tsk bebisgröt motsvarar då ett 0,3 tsks mått annat än just mjölkersättning.
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader