• Anonym (KK)

Lånat pengar till en kompis som verkar fått stora ekonomiska problem.

Hej!

Jag har nu lånat ut pengar till en riktigt god vän. Han ringde och sa att han var i akut behov av pengar. Då han är en så bra kompis så lånade jag ut 10.000 kr utan att blinka. Jag vet att hans fru också förvärrat den ekonomiska situationen något enormt. 

Han lånar pengar för att betala skulder, både till bank och andra bekanta som han lånat från. Det känns lite som att han går i cirklar.

Nu ringde han igen och behöver 10.000 kr till, jag är hans enda räddning.

10.000 kr har jag råd att förlora även om det skulle svida. 10.000 kr till måste jag ta av mina egna reservpengar, alltså inte pengar jag behöver nu de närmaste 3 månaderna. Hur skulle ni göra?

Lånar jag inte ut kommer kronofogden, de kommer förmodligen förlora hus, bil som de har stora lån på och med 2 små barn blir det ett helvete. 

Vad skulle ni ha gjort? Era pengar som ni inte riktigt behöva nu kan rädda er bästa kompis och hans familj, hade ni lånat ut trotts att summan svider?

• Svar på tråden Lånat pengar till en kompis som verkar fått stora ekonomiska problem.
  • Anonym (b)

jag skulle inte låna ut pengar jag behövde själv.  så svar nej

Hjälp på andra sätt om det går; kan de sälja saker tex? Ta extrajobb?  

De har hus och bil = sälja dem. De får göra som i lyxfällan och sälja precis allt de inte behöver  som tv, mobiler osv. 

• Anonym (KK)
    Anonym (b) skrev 2016-01-01 15:08:39 följande:

jag skulle inte låna ut pengar jag behövde själv.  så svar nej

Hjälp på andra sätt om det går; kan de sälja saker tex? Ta extrajobb?  

De har hus och bil = sälja dem. De får göra som i lyxfällan och sälja precis allt de inte behöver  som tv, mobiler osv. 

Ja, jag tycker att han i alla fall borde sälja bilen.

Men bostad i min stad är extremt svårt att få, vet inte om det skulle bli så mycket billigare heller egentligen.

Han vet dessutom att jag har pengar att betala så skulle jag säga nej så är det verkligen ett svek, att när han behöver hjälp ekonomiskt som mest så skulle jag svika honom. Han säger iofs att han kommer kunna betala tillbaka 5000kr redan nästa månad..
  • MsM84

Att låna pengar för att betala skulder är ingen lösning på problemet så jag skulle inte låna ut, åtminstone inte utan en bättre plan på hur de ska lösa problemet.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag skulle kunna låna ut pengarna under förutsättning att jag vet att och när jag får tillbaka dem. Jag lånar inte ut pengar till personer som saknar återbetalningsförmåga inom överskådlig framtid, då får det möjligen bli en gåva istället.

Det som jag skulle fundera på här är hur det kommer sig att personen inte visste om att det skulle komma ett sådant akut behov av tiotusen till som ska gå till kronofogden, utöver det du lånade ut. Det visar i min värld att personen är ekonomiskt ouppmärksam och har dålig koll vilket skulle få mig att dra öronen åt mig. Särskilt om båda vuxna är vad man brukar kalla "oekonomiska".

Anonym (KK) skrev 2016-01-01 15:12:04 följande:

Men bostad i min stad är extremt svårt att få, vet inte om det skulle bli så mycket billigare heller egentligen.

Han vet dessutom att jag har pengar att betala så skulle jag säga nej så är det verkligen ett svek, att när han behöver hjälp ekonomiskt som mest så skulle jag svika honom. Han säger iofs att han kommer kunna betala tillbaka 5000kr redan nästa månad..
    Att inte låna ut pengar kan inte sägas vara ett svek, särskilt inte när du redan har lånat ut en lika stor summa. Anser han det är han otacksam och en dålig vän.

Visst kan man behöva gå till vänner om pengar men det man inte gör är att ta ett nej som att kompisen sviker. Då är man en utomordentligt dålig vän.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (KK)
    MsM84 skrev 2016-01-01 15:16:40 följande:

Att låna pengar för att betala skulder är ingen lösning på problemet så jag skulle inte låna ut, åtminstone inte utan en bättre plan på hur de ska lösa problemet.

Fast nu har de inte direkt tid att diskutera det, pengarna måste in typ nu.

Han har jobb, han har inte haft ekonomiska problem förut heller. Att han nu har stora skulder är mestadels pga av hans fru som förhoppningsvis lugnar ner sig ett tag när hon ser att läget är så allvarligt.

Jag kommer låna ut 10.000 till och säga att jag inte kan betala mer än detta.

Dessa pengar klarar vi oss utan. Men pengarna hade självklart varit en trygghet för oss. 

Det är inte alls kul att se sin bästa kompis i denna sitts. Min Fru är inte så glad heller..
  • Anonym (b)
    Anonym (KK) skrev 2016-01-01 15:12:04 följande:

och tror du på att han kan betala så mkt som 5000 redan nästa månad? För mig låter det konstigt att vara så desperat att man först lånar 10 000 och sen behöver låna ytterligare 10 000, hur kan han då betala tillbaka 5000 på ett bräde?

Absolut kan man hjälpa sina vänner och har du råd så har du. De där första 10 000 kanske du tom kan efterskänka om du villl men om du behöver ta av sparkapital för att låna ut mer, har du snart nått din gräns för vad som är rimligt. 

Om jag skulle låna ut mer till en vän så skulle jag upprätta någon form av kontrakt så att det fanns skriftligt på skulden och hur och när det ska betalas tillbaka. Funkar inte det så har du det i skrift om det skulle leda till någon form av anmälan/stämning osv.

Men säg att du tycker de ska sälja bilen, därefter kanske du kan överväga att låna ut nåt mer. 
  • KaSaM

Nej, aldrig att jag skulle låna ut mer pengar då den första summan inte är återbetald. Ofattbart hur en del människor rentav parasiterar på andras bekostnad utan någon som helst tanke på konsekvenser.

• Anonym (KK)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-01-01 15:20:47 följande:

Jag skulle kunna låna ut pengarna under förutsättning att jag vet att och när jag får tillbaka dem. Jag lånar inte ut pengar till personer som saknar återbetalningsförmåga inom överskådlig framtid, då får det möjligen bli en gåva istället.

Det som jag skulle fundera på här är hur det kommer sig att personen inte visste om att det skulle komma ett sådant akut behov av tiotusen till som ska gå till kronofogden, utöver det du lånade ut. Det visar i min värld att personen är ekonomiskt ouppmärksam och har dålig koll vilket skulle få mig att dra öronen åt mig. Särskilt om båda vuxna är vad man brukar kalla "oekonomiska".

Att inte låna ut pengar kan inte sägas vara ett svek, särskilt inte när du redan har lånat ut en lika stor summa. Anser han det är han otacksam och en dålig vän.

Visst kan man behöva gå till vänner om pengar men det man inte gör är att ta ett nej som att kompisen sviker. Då är man en utomordentligt dålig vän.
    Jag kan försvara honom lite att det är hans fru som ställt till det mest. Innan hade bra koll på ekonomin och sen har problem efter problem kommit plus dyra akutreparationer på hus. Han är också den enda som jobbar och varit sjuk en längre tid som även det påverkat. Det har valt många problem på en gång.
  • Anonym (KK)
    Anonym (b) skrev 2016-01-01 15:23:19 följande:
    och tror du på att han kan betala så mkt som 5000 redan nästa månad? För mig låter det konstigt att vara så desperat att man först lånar 10 000 och sen behöver låna ytterligare 10 000, hur kan han då betala tillbaka 5000 på ett bräde?

Absolut kan man hjälpa sina vänner och har du råd så har du. De där första 10 000 kanske du tom kan efterskänka om du villl men om du behöver ta av sparkapital för att låna ut mer, har du snart nått din gräns för vad som är rimligt. 

Om jag skulle låna ut mer till en vän så skulle jag upprätta någon form av kontrakt så att det fanns skriftligt på skulden och hur och när det ska betalas tillbaka. Funkar inte det så har du det i skrift om det skulle leda till någon form av anmälan/stämning osv.

Men säg att du tycker de ska sälja bilen, därefter kanske du kan överväga att låna ut nåt mer. 
    Han har jobbat över en hel del så det kan stämma att han kan betala 5000kr. Att han behöver 10.000 till nu är för att betala andra personer som han lovat betala tillbaka denna månad.

Och visst skulle det svida om jag förlorar 20.000kr.. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (KK) skrev 2016-01-01 15:26:24 följande:
    Jag kan försvara honom lite att det är hans fru som ställt till det mest. Innan hade bra koll på ekonomin och sen har problem efter problem kommit plus dyra akutreparationer på hus. Han är också den enda som jobbar och varit sjuk en längre tid som även det påverkat. Det har valt många problem på en gång.
    Även om jag inte anser att ett försvar behövs så är det inte så enkelt att man kan skylla på den andra parten i en gemensam ekonomi, man har ett gemensamt ansvar att pengarna räcker till och att ekonomin i övrigt fungerar. Särskilt om man har barn och hus tillsammans.

Om dina tjugotusen löser situationen och ni kan avvara pengarna är det väl bara att köra på, det är inte något någon annan bör ha åsikter om. Men en instabil ekonomi är ingenting som löser sig på en månad och det är ordentligt optimistiskt att man ska kunna betala en fjärdedel av beloppet nästa månad när beloppet är så akut att man riskerar att förlora hus och bil denna månaden. Förutsatt att inga extrapengar kommer in nästa månad förstås och att inga oförutsedda utgifter tillkommer.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Lånat pengar till en kompis som verkar fått stora ekonomiska problem.