• Goodwillhunt

    Svenska, de eller dem?

    Jag blir ganska arg på att de stavade fel på tv då jag var endast bra på detta inom det svenska ämnet, de eller dem. Fick rätt på hela provet på just den delen utan ens att ha pluggat till det.

    På tv stod det "till dem som förlorat allt"

    Det skulle stått, "till de som förlorat allt"?

    Annars blir jag ännu mer besviken att jag inte ens är bra på det som jag ska bara bäst på.

  • Svar på tråden Svenska, de eller dem?
  • En glad tjej

    Där har du fel. Det heter faktiskt "till dem som har förlorat allt". Ett enkelt sätt att kolla när man ska använda de eller dem är att sätta vi (de) och oss (dem) framför. I ditt fall blir ju "till de som förlorat allt" fel då man inte säger till "vi som förlorat allt".

  • Farfallos

    Det där med "vi" och "oss" stämmer inte alltid. I exemplet "till dem som förlorat allt" så säger min språkkänsla att det kan vara vilket som. Däremot så borde det ha varit ett "har' före "förlorat".

    Sedan är ju denna meningen, "Jag blir ganska arg på att de stavade fel på tv då jag var endast bra på detta inom det svenska ämne, de och dem", helt underbar! Logik, meningsbyggnad och allt är ju knas.

  • Angora

    -De- används när pronomet står i subjektsform och -dem- används i objektsform.

    /svenskläraren

  • Farfallos
    Angora skrev 2016-01-04 07:42:16 följande:

    -De- används när pronomet står i subjektsform och -dem- används i objektsform.

    /svenskläraren


    Vilket formellt innebär att "dem" är rätt i det aktuella fallet.
  • Blekkan

    Jag tänker att det underförstått är "[från X] till dem som förlorat allt", och alltså ett objekt.

  • Goodwillhunt
    En glad tjej skrev 2016-01-04 07:16:15 följande:

    Där har du fel. Det heter faktiskt "till dem som har förlorat allt". Ett enkelt sätt att kolla när man ska använda de eller dem är att sätta vi (de) och oss (dem) framför. I ditt fall blir ju "till de som förlorat allt" fel då man inte säger till "vi som förlorat allt".


    Nu när jag läser igen så inser jag att jag hade fel, texten stämmer ju.

    Om "till" inte fanns så hade det blivit som jag påstod.
  • Farfallos
    Goodwillhunt skrev 2016-01-04 11:58:00 följande:
    Nu när jag läser igen så inser jag att jag hade fel, texten stämmer ju.

    Om "till" inte fanns så hade det blivit som jag påstod.
    Men eftersom vi är rätt så duktiga på att förkorta och t.ex tar bort "har" ur den satsen så känner jag inte några större problem med att vi tar bort "personer". Tänk att det från början var "till de personer som har förlorat allt" och så kortade man ner det till "till de som förlorat allt". Inte jättekonstigt för min del även om jag fattar att det är lite knas. Inte mer knas än att vi säger "dom" (och aldrig skiljer på de och dem) när vi pratar.
  • Teddis

    Det finns en annan tråd där det förklaras tydligt! :) den blev megalång men det oerhört uträtt.

  • elyse

    Om man kan byta ut de/dem till JAG så är det "de". MIG så är det "dem".

Svar på tråden Svenska, de eller dem?