• Äldre 4 Jan 13:49
    7207 visningar
    14 svar
    14
    7207

    Lekhjälm till stort huvud

    Finns det någon större hjälm, idag har han Jofa715 medium vilket är precis att han får på, då utan mössa då det skulle behövas mer marginal. Han är ju bara 3 år och hjälm ska han ha länge till. Ska ju passa att ha på förskolan med.

  • Svar på tråden Lekhjälm till stort huvud
  • K med lilla E
    Äldre 4 Jan 14:41
    #1

    Varför måste ha lekhjälm, har han något handikapp?  I så fall borde det gå att få hjälp med större hjälm via BVC eller sjukhusets hjälpmedelcentral.

  • Äldre 4 Jan 14:48
    #2
    K med lilla E skrev 2016-01-04 14:41:07 följande:
    Varför måste ha lekhjälm, har han något handikapp?  
    Mina ungar (4 och 6) måste då ha lekhjälm när de tex åker skridskor på fritiden. Ingen hjälpmedelscentral i världen hjälper till med sånt utan det får man skaffa själv.
    Maddi skrev 2016-01-04 13:49:12 följande:
    Finns det någon större hjälm, idag har han Jofa715 medium vilket är precis att han får på, då utan mössa då det skulle behövas mer marginal. 
    Är i samma funderingar. Har precis den hjälmen till stora barnet och skulle behöva en större nu när det krävs tjockare mössa Obestämd
    The Dimitra universe.
  • Äldre 4 Jan 14:49
    #3
    K med lilla E skrev 2016-01-04 14:41:07 följande:

    Varför måste ha lekhjälm, har han något handikapp?  I så fall borde det gå att få hjälp med större hjälm via BVC eller sjukhusets hjälpmedelcentral.


    Dels är de krav från förskolan då dom ska åka pulka och de är isigt. Sen när vi åker pulka i backar.
  • K med lilla E
    Äldre 4 Jan 14:57
    #4

    Då fattar jag... jag trodde det var just för att leka, inte för pulka och skridskor, det kallar inte jag lekhjälm, men då måste det väl finnas vuxenstorlekar eller?

  • Äldre 4 Jan 15:03
    #5
    K med lilla E skrev 2016-01-04 14:57:04 följande:
    Då fattar jag... jag trodde det var just för att leka, inte för pulka och skridskor, det kallar inte jag lekhjälm
    Det heter lekhjälm

    Vuxen- och juniorstorlekarna har inte det gröna spännet. Jag vill helst att barnen har det på sina hjälmar när de är små.
    The Dimitra universe.
  • Äldre 4 Jan 15:03
    #6
    Dimitra skrev 2016-01-04 14:48:52 följande:

    Mina ungar (4 och 6) måste då ha lekhjälm när de tex åker skridskor på fritiden. Ingen hjälpmedelscentral i världen hjälper till med sånt utan det får man skaffa själv.Är i samma funderingar. Har precis den hjälmen till stora barnet och skulle behöva en större nu när det krävs tjockare mössa 


    Ok:) får gärna skriva om du hittar en :) förstår inte varför de är svårt att hitta. de är ju ändå barn som har större huvuden.
  • Äldre 4 Jan 15:05
    #7
    K med lilla E skrev 2016-01-04 14:57:04 följande:

    Då fattar jag... jag trodde det var just för att leka, inte för pulka och skridskor, det kallar inte jag lekhjälm, men då måste det väl finnas vuxenstorlekar eller?


    Dom kallas lekhjälm. De Skavsta grönt spänne.
  • Äldre 4 Jan 15:06
    #8
    Maddi skrev 2016-01-04 15:03:56 följande:
    Ok:) får gärna skriva om du hittar en :) förstår inte varför de är svårt att hitta. de är ju ändå barn som har större huvuden.
    Säg till du med smile2.gif

    Tycker också att det är konstigt. Ett rätt stort barn med en tjock vintermössa måste ju ha en rejäl hjälm om den inte ska sitta som en liten kalott längst upp på huvet smile2.gifsmile2.gif
    The Dimitra universe.
  • Äldre 4 Jan 15:08
    #9

    Men hur jättestort huvud har han? Min sjuåring har ju också lekhjälm med grönt spänne när hon åker skridsko eller snowracer.

  • Äldre 4 Jan 15:50
    #10
    Alexi skrev 2016-01-04 15:08:21 följande:

    Men hur jättestort huvud har han? Min sjuåring har ju också lekhjälm med grönt spänne när hon åker skridsko eller snowracer.


    Med mössa på så blir de 58 cm. Så de är väl i minsta, så helst större. Utan mössa passar 55 precis
  • Förvän­tansti­d
    Äldre 25 Feb 09:26
    #11

    Hittad ni något?

  • Äldre 25 Feb 12:06
    #12

    Jofa hjälmar finns bara till 55 cm om de ska ha grönt spänne. Kombinationen vuxenstorlek (över 55 cm) och grönt spänne är inte så vanlig så det kan nog bli svårt att hitta, kanske kan man byta spänne?

  • Äldre 25 Feb 12:11
    #13

    Tipsar om tunna ullmössor! Har vi när vi använder cykelhjälm eller lekhjälm och det är för kallt utan mössa. Blir inte alls lika stort

  • Äldre 25 Feb 12:12
    #14

    Man kan ju sätta på ett grönt spänne på en stor hjälm också.

Svar på tråden Lekhjälm till stort huvud