• ALLIEVERDO

Riskerna med ojordat uttag??? AKUT HJÄLP TACK

Hej,

Snälla kan någon förklara på ett enkelt bra vis för mig om ojordade och jordade uttag. Kan verkligen inget om detta och håller på att flytta in i ett hus när någon. Säger de flesta uttag är ojordade.

Har sökt lite om detta nu och nu blivit jätte nojig.

Självklart för säkerhetens skull. Livrädd barnen ska skadas av nån stöt eller något eller att det ska börja brinna.

Sen för de mindre men ändå hemsk sakerna. Om det börjar brinna och inte går på försäkringen?

Eller om saker går sönder pga eluttaget. Tex dator. Två osv..

Så kan någon förklara för mig..

Detta plus sådsnt jag glömmer Och ni vet.

1. Kan jag ha. Min dotter lit eäldre dator i hennes ojordade eluttag? Vad kan hända? Vad ska jag kolla efter både med hennes och min nyare dator. Om de kan eller inte kan kopplas.

2. Samma eg med allt. Tv, boxen, stereo. Osv. Vad bör jag kolla efter

3.och vad kan hända?

4. Gällande försäkringar. Får man ha ojordat?

Kan man ha ojordat men jordad vägguttag eller vad man kallar den där grejen. På väggen.?

• Svar på tråden Riskerna med ojordat uttag??? AKUT HJÄLP TACK
  • Aikido
    ALLIEVERDO skrev 2016-01-04 16:20:42 följande:
    Hej,

Snälla kan någon förklara på ett enkelt bra vis för mig om ojordade och jordade uttag. Kan verkligen inget om detta och håller på att flytta in i ett hus när någon. Säger de flesta uttag är ojordade.

Har sökt lite om detta nu och nu blivit jätte nojig.

Självklart för säkerhetens skull. Livrädd barnen ska skadas av nån stöt eller något eller att det ska börja brinna.

Sen för de mindre men ändå hemsk sakerna. Om det börjar brinna och inte går på försäkringen?

Eller om saker går sönder pga eluttaget. Tex dator. Två osv..

Så kan någon förklara för mig..
    Detta plus sådsnt jag glömmer Och ni vet.

1. Kan jag ha. Min dotter lit eäldre dator i hennes ojordade eluttag? Vad kan hända? Vad ska jag kolla efter både med hennes och min nyare dator. Om de kan eller inte kan kopplas.

2. Samma eg med allt. Tv, boxen, stereo. Osv. Vad bör jag kolla efter

3.och vad kan hända?

4. Gällande försäkringar. Får man ha ojordat?

Kan man ha ojordat men jordad vägguttag eller vad man kallar den där grejen. På väggen.?
    1. Ja
    2. Ja du kan koppla in allt.
    3. Om en pryl skulle bli strömförande skyddar inte jorden utan skyddet består i att du är isolerad i övrigt. Skulle du t.ex. hålla ena handen på en strömförande pryl och andra på t.ex. ett skyddsjordat elelement blir det inte bra. Rör du vid en strömfarande pryl och bara står rätt upp och ner på ett torrt golv är det inte så farligt.
    4. Ja men inte om man bygger nytt.

Generellt inte ha både jordat och ojordat i samma rum.
    Jordat i våtutrymmen och kök.
    Inte montera jordade uttag där det inte finns jord.
    Gamla uttag saknar ofta petskydd och det är väl bland det värsta om ni har små barn. Men man kan ju köpa lösa skydd och plugga igen uttag som inte används.

Lite inte på allt jag skriver Flört är inte elektriker utan bara husägare.
  • Fontana

Jag håller i stort sett med Aikido.

I äldre lägenheter (och hus) är det nästan alltid ojordade uttag i hela huset/lägenheten. I köket brukar det finnas ett jordat uttag. (i badrummet helst inga alls.)

Tänk på jordningen som en extra säkerhet, som ett säkerhetsbälte ungefär. 

Förutsatt att inte du (eller någon annan) har mixtrat med den fasta elektriska installationen så gäller försäkringen som vanligt. Detta var alltså det vanliga sättet att dra ström, kanske ända in på 1990-talet (jag har inte riktigt klart för mig).

Tyvärr finns det nog en minimal möjlighet att datorer och annan elektronik kan ta skada. I manualerna brukar det stå att de ska anslutas till jordade uttag. Men jag har aldrig själv varit med om att det skulle bli några problem att koppla dem till ojordade uttag.

Några enkla saker att tänka på:

Om du inte vet exakt vad du ska göra ska du inte byta några kontakter eller sladdar själv.

Lampor och andra apparater med "platta" kontakter både kan och får användas i både jordade och ojordade uttag.

Dra aldrig in någon förlängningskabel i badrummet.

Och som Aiko säger: skaffa petskydd till alla oanvända vägguttag. Kostar bara några tior.

• Fontana

Du skriver att du håller på att flytta in i ett hus. Är det ett hus/villa som du har köpt? Eller är det en lägenhet i ett hyreshus eller bostadsrätt?

Om det är ditt eget hus så tycker jag absolut att du ska låta dra om alla elektriska kablar, få jordade uttag och jordfelsbrytare. 

Likaså om du flyttar till en bostadsrättlägenhet. Kolla i så fall med Föreningen först, förmodligen får du betala själv, men det kostar nog inte så många tusenlappar.

Flyttar du till hyreslägenhet så kan du ta upp din oro med hyresvärden. Hitta gärna några trasiga kontakter eller glappande uttag att påpeka. Många hyresvärdar (min till exempel) låter dra om hela elinstallationen om det finns fel eller konstigheter. De ser det som en del av löpande underhåll.

• ALLIEVERDO

Kan man sätta jordat i bara ett rum tex? är det dyrt? svårt? funderar på att iaf ha det där tv och dator är? är livrädd nåt ska gå sönder. har verkligen inte råd.

• Grande Rock
    ALLIEVERDO skrev 2016-01-07 20:37:28 följande:

Kan man sätta jordat i bara ett rum tex? är det dyrt? svårt? funderar på att iaf ha det där tv och dator är? är livrädd nåt ska gå sönder. har verkligen inte råd.

Ja det kan man. Det är inget du ska göra själv, så huruvida det är svårt är inte en relevant frågeställning. Hur mycket det kostar har jag ingen aning om.

Det är ovanligt att TV-apparater har jordbärande stickkontakt så det bör inte vara någon större risk. Med datorer däremot är det tvärt om.
    Born to lose, live to win!
  • ALLIEVERDO

Nej själv hade jag inte tänkt att göra det. Tänkte mer på om man kunde fått en elektriker att göra det på kontoret iaf. Om det var svårt så tar det längre tid oxh blir dyrare. Så lite det jag tänkte på.

Kan man köpa nånting att sätta i ett ojordat kontantuttag som är extra skydd för oss och. Även för apparaterna?

Svar på tråden Riskerna med ojordat uttag??? AKUT HJÄLP TACK