• Anonym (Hundsugen)

VILL HA HUND! Kan man skaffa hund när man är singel och har jobb??

Jag är så sugen på att skaffa hund!!!!

Vill ha en schäfer!!! Så fina!!

Men jag är singel och jobbar. Kan man aldrig skaffa hund när man är singel? Hunddagis finns ju såklart, men det är ju ruskigt dyrt har jag fattat det som. Plus att jag jobbar shift.

Man kan ju heller inte bara lämna en schäfer till en pensionär som vill ha lite sällskap för en schäfer är ju trots allt en schäfer liksom...

Hur gör folk? Får jag bara vackert vänta tills jag skaffar sambo och än mer inkomst så jag kan betala hunddagis?

• Svar på tråden VILL HA HUND! Kan man skaffa hund när man är singel och har jobb??
  • Anonym (Dagmatte)

Ja du min kompis har dagmatte till sin hund. Men det är nog lättare att hitta en dagmatte om hunden är liten, men visst har du en väldigt uppfostrad hund som aldrig drar eller "bråkar" utan lyssnar på allt du och dagmatte säger så går det säkert. Men jag har träffat få såna hundar i mitt liv.

• Anonym (Vänta)

Jag hade hellre väntat. Mest för hundens skull. Jag och sambon har en hund ihop och det kräver en viss logistik det med. De dagar jag är hemma är hon med mig och de dagar jag jobbar åker hon med honom till jobbet (egen). Hade min sambo inte kunnat ha med henne till jobbet hade vi fått bekosta dagis eller helt enkelt skippat skaffa hund.

• Anonym (Hundsugen)
    Anonym (Dagmatte) skrev 2016-01-04 21:03:11 följande:

Ja du min kompis har dagmatte till sin hund. Men det är nog lättare att hitta en dagmatte om hunden är liten, men visst har du en väldigt uppfostrad hund som aldrig drar eller "bråkar" utan lyssnar på allt du och dagmatte säger så går det säkert. Men jag har träffat få såna hundar i mitt liv.

Ja jag har ju tänkt att skaffa en valp.... Men även en schäfer-valp behöver en bra dagmatte. En valp blir fort stor och alla hundar kan dra i koppel, utfall, skälla osv. Och med en sån kraftfull hund som schäfer behövs en skapligt bra hundmänniska som håller i kopplet.
  • Anonym (Hundsugen)
    Anonym (Vänta) skrev 2016-01-04 21:11:39 följande:

Jag hade hellre väntat. Mest för hundens skull. Jag och sambon har en hund ihop och det kräver en viss logistik det med. De dagar jag är hemma är hon med mig och de dagar jag jobbar åker hon med honom till jobbet (egen). Hade min sambo inte kunnat ha med henne till jobbet hade vi fått bekosta dagis eller helt enkelt skippat skaffa hund.

Haha jag måste alltså leta efter en blivande pojkvän med ett jobb där hunden kan följa med ;) Klart det vore det bästa.

Så jobbigt att vänta bara. Är så sugen. Och vill ha en schysst jogging-kompis också!
  • Greger

Om jag vore du skulle jag nog satsa på att bli dagmatte :)

• Anonym (Hundsugen)
    Greger skrev 2016-01-04 21:58:33 följande:

Om jag vore du skulle jag nog satsa på att bli dagmatte :)

Ja det vore trevligt att kunna låna en hund ibland men känner ingen med en större hund. Jag kan heller inte vara dagmatte eftersom jag jobbar :(
  • Jemp

Klart att det går att ha hund som singel! Naturligtvis ska hunden inte vara ensam hela dagarna (och ännu mindre som valp). Planera in valpköp lagom till semestern börjar och se till att hitta dagmatte. Tyvärr är min erfarenhet att dagmattar kommer och går så man får ju vara beredd på lite pusslande. De flesta hunddagis har åldersgräns på 6-12 mån.

Står inget om vad du vill göra med hunden i övrigt men tänk på att utseendet är långt ifrån allt när det gäller rasval!

• Anonym (Dagmatte)
    Anonym (Hundsugen) skrev 2016-01-04 21:36:56 följande:
    Ja jag har ju tänkt att skaffa en valp.... Men även en schäfer-valp behöver en bra dagmatte. En valp blir fort stor och alla hundar kan dra i koppel, utfall, skälla osv. Och med en sån kraftfull hund som schäfer behövs en skapligt bra hundmänniska som håller i kopplet.
    Hade en granne som hade två schäfer hundar. Dom var väluppfostrade från start. Har aldrig sett maken. Han hade en sån pli på sina hundar att det var fantastiskt så att alla hundar gör utfall är bara skitsnack. Man kan lära upp en valp om man bara vet hur man gör.
  • Anonym (Hundsugen)
    Anonym (Dagmatte) skrev 2016-01-05 06:53:12 följande:

Hade en granne som hade två schäfer hundar. Dom var väluppfostrade från start. Har aldrig sett maken. Han hade en sån pli på sina hundar att det var fantastiskt så att alla hundar gör utfall är bara skitsnack. Man kan lära upp en valp om man bara vet hur man gör.

Väluppfostrad är jättebra och en nödvändighet på en schäfer. Alla hundar gör utfall är skitsnack -va?? Who said? Alla hundar KAN göra utfall, spelar ingen roll hur väluppfostrad hunden är.
Svar på tråden VILL HA HUND! Kan man skaffa hund när man är singel och har jobb??