• cb

Ta över bolån vid separation

Jag vill separera från min sambo. Vi har varit ihop i 6 år och jag vill verkligen inte mer nu. Är det någon som vet hur det fungerar med bolån? Jag vill bo kvar i huset. Vi står som ägare 50/50 men jag har lagt in all kontantinsats. Värdet har ökat från 2,1 som vi köpte det för till 2,8 sist vi gjorde en värdering. Vi har renoverat för ca 375 000. Min tanke är att jag ersätter honom med ca 200 000 så får han tillbaka sin del av det han lagt ut. Men det kanske är så att jag behöver ersätta honom med värdeökningen med? Fastän det är jag som stått för all kontantinsats till huset? Vi har idag lån på 1,7.
    Har tid hos banken på fredag men detta gnager väldigt inom mig. Hade varit skönt att köpa ut honom med hans andel och sen kan han flytta. Nån som är mer insatt hur det fungerar?

• Svar på tråden Ta över bolån vid separation
  • cb

Har tid hos banken på fredag. Tror att oavsett hur man räknar så blir summan detsamma. Dvs om han får sin del av det han lagt ut plus procent på det av värdehöjningen eller om man räknar såsom i exemplet ovan. Känns som jag får det till samma summa så det verkar rimligt. Dock verkar sambon inte så sugen på en separation... Vi får se vad banken säger och om jag kan få till detta med sambon! Tack för era svar! ????

Svar på tråden Ta över bolån vid separation