• Klea

Bärsele 15 månader +

Någon som vet om det finns prisvärda bärselar för barn på 15 månader och över. Han vägde 12 kg sista kollen, går inte än men är väl på väg.

Jag vet inte om det är vanligt att använda bärsele när de väl börjat gå själva.

Min man ville upp på något berg som bara nås med stolslift (är nån bygel man fäller över), känns lite osäkert att bara sätta sonen bredvid eller hålla honom i knäet mtp att jag själv lär hålla i mig också. Därför vore en bärsele bra tänkte jag, eller är jag ute och cyklar?

• Svar på tråden Bärsele 15 månader +
  • Anonym (Rygg)

Kolla vad det är för typ av stollift, hur lång den är osv. Vissa gamla liftar är rätt svajiga och jag skulle då aldrig sätta mitt barn på ryggen i en sån, då måste man själv sitta antingen framåtlutad eller långt fram på sitsen. Och om stolen svajar till, av vind eller av ett stopp så klämmer man barnet mellan sig själv och stolsryggen. Det är nog ingen fara så, men känns kanske obehagligt.

Så jag hade valt en sele som tål hög belastning även fram, så du kan ha barnet framåt i luften och sen byta till snygg när ni ska vandra. Tänk bara på att det kan vara sjukt läskigt att sitta fram på magen utåt och se liksom rakt ner i backen som det ju blir i en lift.

Stokke gör selar gjorda för vandring och friluftsliv (Norge). Kolla på en sån.

• Anonym (Rygg)

Byta till rygg, ska det vara. Inte snygg. I fjällen behöver man inte vara snygg.

• Annelie 76

Googla toddlersele. Det finns några olika men de är bra allihop. De sitter lite olika så om du har möjlighet att prova är det bra. På Facebook finns en grupp som heter Bärsjalar! där du kan få råd och hjälp. Det finns även lokala grupper på många ställen, där kanske du kan hitta nån som du kan prova selen hos.

• Klea

Jag vill nog gärna ha ungen på magen i liften, så jag vet vad han sysslar med. Skulle bara få känslan av att selen skulle gå av eller han krypa ut...

Svårt att se hur stor liften är på bilden. Den jag åkt förr var som en typ parkbänk, den här verkar mer som två separata stolar, och så bygel man fäkker med fotstöd.

• kixan

Me en toddlersele kan du bära på både mage och rygg, barnet sitter med sin mage mot din kropp oavsett hur du bär. Det mest populära märket är Tula, men det finns fler, typ Lenny lamb, Beco och några till som jag inte kommer på nu. Så googla lite! :)

A -03, F -05, V -10, S -14
  • Mellanmjölkens land

Vi har en Tula Toddler och är jättenöjda. Kostar drygt 1000 men har bra andrahandsvärde.

Eftersom vi inte använder vagn används selen en del även om även yngsta (drygt 2 år) mest går. Hade en Ergo tidigare men den var urvuxen innan 1årsdagen. När vi bytte till Tulan var det en enorm skillnad och Lillfisen kändes plötsligt fjäderlätt.

• Klea

Såg nån stokke för 400 men stod tripp trull så tveksamt om den verkligen klarar som bärsele, såg lite klen ut mot den vi hade innan.

• Flickan och kråkan
    Klea skrev 2016-01-07 09:54:00 följande:

Såg nån stokke för 400 men stod tripp trull så tveksamt om den verkligen klarar som bärsele, såg lite klen ut mot den vi hade innan.

Nej Stokke ska du inte köpa utan en ordentlig ergonomisk bärsele, helst toddler-modell.
Svar på tråden Bärsele 15 månader +