• Äldre 6 Jan 05:25
    2573 visningar
    11 svar
    11
    2573

    Får man som bonusförälder följa med till familjerätten?

    Hej!

    Vi har stora problem med Bio mamman till min sambos barn. Hon motsätter sig allt vi/jag gör.

    Så tänkte fråga om man som sambo till barnens pappa har rätt att följa med till familjerätten? Såklart om bio mamman godkänner detta!

    Det handlar ändå om barnens bäst i familjerätten, vad som är bäst för dom när föräldrarna inte kan kommunicera själva med varandra.

    Hon påpekar alltid vad som är fel med mig under dessa mötena, och min sambo får alltid sitt och försvara mig, jag vill inte att han ska behöva ta allt hon säger om mig.

    Jag får inte längre byta blöja på barnen, lämna eller hämta på dagis/skola, fotografera eller spendera egentid med dom. Och enligt lag så måste dagis barnet vara hemma från dagis de dagar jag är ledig och den stora hämtas efter skolan. I alla fall säger skola och dagis så, har förklarat för oss att "vi är inte barnvakter, för att föräldrar/bonusförälder ska kunna gå på fik o shoppa" Vilken jag såklart gör om jag inte får ha barnen! Så dom hade sett mig ute en eftermiddag! Vi har förklarar problematiken och de förstår men säger att enligt lag så får vi inte ha barnen på dagis/fritids de dagar jag är ledig. (Dagis och fritids är på samma plats)

    Vi har varit sambo i ca 1 år nu och det har funkat ok under de året men nu har hon ändrat sig totalt... Även innan har vi haft problem med henne men det har varit hanterbart, men nu börja de gå över styr..

    Jag är gudaglad för Att kärleken mellan mig o min sambo är så stark som den är för annars vet jag inte om detta hade funkat.

  • Svar på tråden Får man som bonusförälder följa med till familjerätten?
  • Litet My
    Äldre 6 Jan 05:30
    #1

    Är båda föräldrarna med på det så får du följa med.

  • Äldre 6 Jan 05:51
    #2
    Litet My skrev 2016-01-06 05:30:25 följande:

    Är båda föräldrarna med på det så får du följa med.


    ...men hon kommer förmodligen inte gå med på det. Eller? Tänker jag i alla fall.
  • Litet My
    Äldre 6 Jan 07:16
    #3
    nevermind skrev 2016-01-06 05:51:17 följande:
    ...men hon kommer förmodligen inte gå med på det. Eller? Tänker jag i alla fall.
    Vill hon inte så får bonusföräldern inte följa med.

    Sedan är ju familjerätten till för att föräldrarna skall kunna samarbeta kring BARNET, så jag vet inte riktigt om det blir rätt "forum". Kan föräldrarna inte samarbeta blir det nog sällan konstruktivt att blanda in ytterligare en part som är där för att "försvara sig".
  • Anonym (Svårt­)
    Äldre 6 Jan 07:27
    #4

    Sambons ärende hamnade som förberedande förhandling i tingsrätten. Då fick jag följa med men fick rådet av vår jurist att stanna utanför som stöd för hade jag suttit med i salen så hade jag senare inte kunnat kallas som vittne.

    Nu avgjordes tvisten som tur var utan huvudförhandling. Fattar det som att ert ärende inte gått så långt än men kanske är det smartare att hålla dig borta från skola osv ett tag.

    Ang att ni måste ha barnen hemma för att du är ledig så är det ren bullshit, du är inte förälder. Det finns domar på det, har kollat det för flera år sedan när skolan började fråga vad jag hade för jobb och tider osv. Det blev aldrig något ärende av det och minns inga specifika domar nu men det fanns minns jag iaf föräldrar som drivit detta och fått rätt- partner kunde inte tvingas ta ansvar för barnen utan det var föräldrars tider som gällde.

  • Äldre 6 Jan 07:32
    #5
    +1

    Du är inte barnets vårdnadshavare och barnen måste inte vara hemma när du är de. Är deras föräldrar hemma får inte barnen gå. Bonusföräldrarna har inget ansvar över barnet juridiskt sett.

  • Anonym (Mim)
    Äldre 6 Jan 07:32
    #6
    Wilsen skrev 2016-01-06 05:25:12 följande:

    Hej!

    Vi har stora problem med Bio mamman till min sambos barn. Hon motsätter sig allt vi/jag gör.

    Så tänkte fråga om man som sambo till barnens pappa har rätt att följa med till familjerätten? Såklart om bio mamman godkänner detta!

    Det handlar ändå om barnens bäst i familjerätten, vad som är bäst för dom när föräldrarna inte kan kommunicera själva med varandra.

    Hon påpekar alltid vad som är fel med mig under dessa mötena, och min sambo får alltid sitt och försvara mig, jag vill inte att han ska behöva ta allt hon säger om mig.

    Jag får inte längre byta blöja på barnen, lämna eller hämta på dagis/skola, fotografera eller spendera egentid med dom. Och enligt lag så måste dagis barnet vara hemma från dagis de dagar jag är ledig och den stora hämtas efter skolan. I alla fall säger skola och dagis så, har förklarat för oss att "vi är inte barnvakter, för att föräldrar/bonusförälder ska kunna gå på fik o shoppa" Vilken jag såklart gör om jag inte får ha barnen! Så dom hade sett mig ute en eftermiddag! Vi har förklarar problematiken och de förstår men säger att enligt lag så får vi inte ha barnen på dagis/fritids de dagar jag är ledig. (Dagis och fritids är på samma plats)

    Vi har varit sambo i ca 1 år nu och det har funkat ok under de året men nu har hon ändrat sig totalt... Även innan har vi haft problem med henne men det har varit hanterbart, men nu börja de gå över styr..

    Jag är gudaglad för Att kärleken mellan mig o min sambo är så stark som den är för annars vet jag inte om detta hade funkat.


    Har mamman enskild vårdnad? I så fall kan hon bestämma om du får hämta på dagis. Barnen får gå på förskola om sambon inte kan ha dem, det är föräldrarnas schema man går efter inte bonusföräldrarnas (däremot luras en del förskolor om det). Ang att fotografera dem, varför måste du göra det? (antar att det handlar om att lägga ut foton på nätet). Hur gamla är barnen och hur ofta har ni dem?
  • Äldre 6 Jan 08:49
    #7

    Alltså om ni läser på så ser ni att barnen självklart inte behöver vara hemma när du är det, de berörs endast av vårdnadshavarnas arbetstider.

    Bara att hänvisa till det här rättsfallet:

    lagen.nu/dom/REG/4484-97_1

  • Äldre 6 Jan 10:16
    #8

    Har mamman enskild vårdnad? I så fall kan hon bestämma om du får hämta på dagis. Barnen får gå på förskola om sambon inte kan ha dem, det är föräldrarnas schema man går efter inte bonusföräldrarnas (däremot luras en del förskolor om det). Ang att fotografera dem, varför måste du göra det? (antar att det handlar om att lägga ut foton på nätet). Hur gamla är barnen och hur ofta har ni dem?


    Anonym (Mim) skrev 2016-01-06 07:32:56 följande:

    Har mamman enskild vårdnad? I så fall kan hon bestämma om du får hämta på dagis. Barnen får gå på förskola om sambon inte kan ha dem, det är föräldrarnas schema man går efter inte bonusföräldrarnas (däremot luras en del förskolor om det). Ang att fotografera dem, varför måste du göra det? (antar att det handlar om att lägga ut foton på nätet). Hur gamla är barnen och hur ofta har ni dem?


    Min sambo har barnen på heltid, bio mamman har bara umgängesrätt 4 dagar på 2 veckor.

    Och fotrafering varför inte? Jag skulle aldrig lägga upp en bild på barnen på Facebook eller liknande, utan för privat bruk. Vi tog bilder vid jul tillexempel och vid något barnkalas likaså nån gång i sommras när vi var ute på med en båt. Barnen är 4 och 10 år
  • Äldre 6 Jan 10:21
    #9
    Litet My skrev 2016-01-06 07:16:51 följande:

    Vill hon inte så får bonusföräldern inte följa med.

    Sedan är ju familjerätten till för att föräldrarna skall kunna samarbeta kring BARNET, så jag vet inte riktigt om det blir rätt "forum". Kan föräldrarna inte samarbeta blir det nog sällan konstruktivt att blanda in ytterligare en part som är där för att "försvara sig".


    Sant, det kan jag hålla med om. Men hon anser att jag stör "deras" chans att bli ett par igen och därför vill hon smuts kasta mig. Ingenting handlar om barnens bästa på dessa möten utan bara om henne och hur dåligt hon mår över att jag är med barnen mer än henne, men det e hon själv som valt att min sambo ska ha barne på heltid se 1 ,5 år tillbax.. När jag kom in i bilden för 1 år sedan så var det inte lila kul för innan umgicks de som vänner tillsammans med barnen.
  • Litet My
    Äldre 6 Jan 11:19
    #10
    Wilsen skrev 2016-01-06 10:21:38 följande:
    Sant, det kan jag hålla med om. Men hon anser att jag stör "deras" chans att bli ett par igen och därför vill hon smuts kasta mig. Ingenting handlar om barnens bästa på dessa möten utan bara om henne och hur dåligt hon mår över att jag är med barnen mer än henne, men det e hon själv som valt att min sambo ska ha barne på heltid se 1 ,5 år tillbax.. När jag kom in i bilden för 1 år sedan så var det inte lila kul för innan umgicks de som vänner tillsammans med barnen.
    Låter knepigt, men som sagt FR är nog inte rätt forum för det. Däremot borde de säga ifrån om det blir för mycket sidospår. Varför kan de inte umgås som vänner med barnen nu?
  • Äldre 9 Jan 00:08
    #11

    Ja du får följa med om båda föräldrarna vill det.

    Förövrigt så... Mamman har inger att säga till om gällande hur ni lägger upp det i ert hem eller på er tid med barnen. Så länge barnen inte far illa naturligtvis. Du får byta blöja, fotografera, natta, krama osv precis hur mkt du/ni vill. Du får även självklart hämta på förskolan.

    Däremot har förskolan FEL. Barnets tider skall sättas efter pappans tider.. Om du VILL ha barnet hemma eller hämta tidigare så får du, men du måste inte.

Svar på tråden Får man som bonusförälder följa med till familjerätten?