• lisen32

Hur klä bebis & vagn på vintern?

Tacksam för hjälp, vi är förvirrade:)

Vi tänkte köpa en åkpåse i ull..vad ska då bebis ha på sig i vagnen? Tossor, varma vantar, fleece-overall?

Vi behöver ju kunna lyfta upp henne utan att hon fryser och då lyfter man väl inte hela åkpåsen? Men hon får inte vara för varmt klädd...

Tänker vi fel, är något annat alternativ bättre än åkpåse?

Tacksam för er expertis, hur gjorde ni?

• Svar på tråden Hur klä bebis & vagn på vintern?
  • isaswe

Nä, vi har skinnfällen som underlägg under åkpåsen.

Nu har vi sittdelen i vagnen så inga kanter som på liggdelen. Först skinnfällen och sedan åkpåsen. Än så länge har vi inte behövt använda några filtar. Blåser det väldigt mycket har vi satt på regnskyddet.

På henne har vi bara body, byxor, strumpor, raggsockor, vantar och mössa. Är det väldigt kallt även en kofta.

En nyfödd rör ju inte så mycket på sig, men ju äldre de blir desto mer far deras armar och händer och skall ta på allt :).

Var i landet bor ni? Det spelar nog större roll än när du föder. Februari i Skåne är ju inte samma sak som Kiruna :)

Jag rekommenderar åkpåse. Det är lätt att öppna när man går in någonstans och man behöver inte härja med overall på en nyfödd. Det är jobbigare med kläder på nyfödda än det låter.

lisen32 skrev 2016-01-06 23:52:57 följande:

Stort tack, mkt bra tips :) Så ni har alltså fårskinn istället för åkpåse? Är det bättre för att det funkar året om? Är det som underlag eller även över bebisen? Hur gör ni med filtar, klädsel på barnet etc? Frågar på här :)

• lisen32
    isaswe skrev 2016-01-07 08:55:36 följande:

Nä, vi har skinnfällen som underlägg under åkpåsen.

Nu har vi sittdelen i vagnen så inga kanter som på liggdelen. Först skinnfällen och sedan åkpåsen. Än så länge har vi inte behövt använda några filtar. Blåser det väldigt mycket har vi satt på regnskyddet.

På henne har vi bara body, byxor, strumpor, raggsockor, vantar och mössa. Är det väldigt kallt även en kofta.

En nyfödd rör ju inte så mycket på sig, men ju äldre de blir desto mer far deras armar och händer och skall ta på allt :).

Var i landet bor ni? Det spelar nog större roll än när du föder. Februari i Skåne är ju inte samma sak som Kiruna :)

Jag rekommenderar åkpåse. Det är lätt att öppna när man går in någonstans och man behöver inte härja med overall på en nyfödd. Det är jobbigare med kläder på nyfödda än det låter.

Tack! :) bor i sthlms län.

Ah, trodde ni bara hade fårskinn, ingen åkpåse.

Så åkpåse är ändå bra..när det blir som för några veckor sen, 10+, funkar det då fortfarande? Och när det blir vår, vad kan man ha istället för åkpåsen då? Eller funkar den även då om den är i ull? :)
  • isaswe

Svårt att säga hur länge man kan ha åkpåsen när det blir varmare. Jag fick tipset att tänka att bebisen skall ha samma antal plagg som en själv minus ett plagg. En bra riktlinje.

När det blir varmare tänker vi nog byta till tunnare overall och filt istället.

Det är svårt att säga hur ert barn vill ha det. Och det är ju helt vindstilla för dem i vagnen.

Nyfödda är mest kalla om fötter och händer pga dålig blodcirkulation. Det är lätt att man klär på för mycket kläder på de små.

lisen32 skrev 2016-01-07 10:29:32 följande:

Tack! :) bor i sthlms län.

Ah, trodde ni bara hade fårskinn, ingen åkpåse.

Så åkpåse är ändå bra..när det blir som för några veckor sen, 10+, funkar det då fortfarande? Och när det blir vår, vad kan man ha istället för åkpåsen då? Eller funkar den även då om den är i ull? :)

• lisen32

Tack igen :) skulle fleeceoverall + ullåkpåse kunna funka? Om barnet vill upp då för att tröstas tex kanske man kan ha med extra filtar och vira runt barnet?

• LMG
    lisen32 skrev 2016-01-07 16:16:10 följande:

Tack igen :) skulle fleeceoverall + ullåkpåse kunna funka? Om barnet vill upp då för att tröstas tex kanske man kan ha med extra filtar och vira runt barnet?

Blir alldeles för varmt med både fleeceoverall och åkpåse.

Jag väntar också barn i februari och vi kommer köra på vanliga kläder + en tjocktröja och sen en sån där Björn overall från H&M eller Lindex. I botten på vagnen kommer vi ha en fårskinnsfäll och sen en tjockare filt över henne :) och sen vantar och mössa såklart. Mer än så skulle vi absolut inte behöva klä henne sa barnmorskan, det blir mycket varmare än vad man tror i liggdelen på en vagn
  • lisen32
    LMG skrev 2016-01-07 17:00:04 följande:

Blir alldeles för varmt med både fleeceoverall och åkpåse.

Jag väntar också barn i februari och vi kommer köra på vanliga kläder + en tjocktröja och sen en sån där Björn overall från H&M eller Lindex. I botten på vagnen kommer vi ha en fårskinnsfäll och sen en tjockare filt över henne :) och sen vantar och mössa såklart. Mer än så skulle vi absolut inte behöva klä henne sa barnmorskan, det blir mycket varmare än vad man tror i liggdelen på en vagn

Tack för svar:) så ni väljer bort åkpåse helt, kanske vore något...
  • Alexi

Vi har barn födda i nov och dec och hade enbart fårskinn och filtar i liggdelen. Först året därpå, då vi hade sittdel, köpte vi åkpåse och där var det superbra. Men i liggdel saknade vi det inte.

Och ja, vi har varit med om precis det du skriver ts, lång promenad i 10-15 minusgrader där bebis är varm och go i vagnen men sen tvärledsnar på att ligga där och då var det alldeles för lite kläder med en vanlig "nallebjörns"-overall mm. Så ska bebisen vara lättklädd i vagnen krävs nära hem eller mera kläder i reserv.

• lisen32
    Alexi skrev 2016-01-07 17:07:02 följande:

Vi har barn födda i nov och dec och hade enbart fårskinn och filtar i liggdelen. Först året därpå, då vi hade sittdel, köpte vi åkpåse och där var det superbra. Men i liggdel saknade vi det inte.

Och ja, vi har varit med om precis det du skriver ts, lång promenad i 10-15 minusgrader där bebis är varm och go i vagnen men sen tvärledsnar på att ligga där och då var det alldeles för lite kläder med en vanlig "nallebjörns"-overall mm. Så ska bebisen vara lättklädd i vagnen krävs nära hem eller mera kläder i reserv.

Stort tack! Hade er bebis riktig vinteroverall när ni gick ut med fårskinn & ingen åkpåse? Eller tog ni med extra overall ?
  • naturbarn

Du ska absolut INTE använda lammskinn avsedda att använda som matta till din bebis!!!! Dessa är vanligen garvade med 6-värt krom, vilket är giftigt!!!

Det finns skinn som inte är garvade med krom som går att använda till barn, kolla noga innan du köper!!

Jag är för lager på lager.

Till min bebis har jag lagt en lammskinnsdyna för sittvagn som passade perfekt i liggdelen. Har en emmaljunga viking, liggdelen är ganska liten.

Sen vill jag kunna ta upp bebis utan att hen fryser så jag har en "overall-åkpåse", en åkpåse med armar.

I overallen har hen på sig mössa, vantar och sockor.

Sen beror det på vädret, runt nollgradigt har jag bara liggdelslocket på.

Nu när det är kallare ut, lägger jag en dubbelvikt bebisfilt på hen, och sen locket.

Bebis har alltid varit varm och go när vi kommit in.

• naturbarn

Overall-åkpåsen köpte jag på hm. Finns på lindex och kappahl också.

• MeEmmA

Jag ska köra på fårskinn, björnoverall och filt/täcke. Vid behov har jag även en tjockare overall som är som en åkpåse om bebis ska vara i bärsjalen. Som andra säger så blir det väldigt varmt i en åkpåse, speciellt i en liggdel. Däremot använder jag åkpåse i sittdelen nu när det är så kallt till min 1-åring om vi ska till affären eller något så att han inte ska ha för mycket kläder på sig inomhus. Jättesvårt sånt här, därför är det från början bra att hålla koll på värmen hos barnet genom att känna i nacken.

• lisen32

Ni som har fårskinn & fleeceoverall& filt , hur gör ni om ni behöver ta upp barnet ute och det är kallt?

• MeEmmA
    lisen32 skrev 2016-01-07 18:32:24 följande:

Ni som har fårskinn & fleeceoverall& filt , hur gör ni om ni behöver ta upp barnet ute och det är kallt?

Jag har tre barn sen innan och har aldrig haft det problemet att jag måste ta upp bebis. Har dom inte varit nöjda i vagnen (blivit hungriga eller nått), så har de fått skrika där i tills jag har tagit mig in nånstans. Brukar inte handla om längre stunder som de har fått skrika.
  • MeEmmA

Tänker som så att det inte finns så mycket man kan göra genom att ta upp ett litet spädbarn i kylan, utan då har hen det bättre i vagnen medan jag skyndar mig in.

Svar på tråden Hur klä bebis & vagn på vintern?