• Hibiskusen

F-ledig olika från vecka till vecka, går det?

Hej,

När min sambo är hemma med den nyfödda, barn nr2, tänkte vi att jag kunde sluta lite tidigare vissa dagar i veckan. Jag har inte kollat med min arbetsgivare än utan tänkte först kolla vad som gäller.

Om arbetsgivaren godkänner, kan man då gå ner i arbetstid lite olika varje vecka? Första veckan kanske jag går hem en timma tidigare tre dagar och nästa vecka fem dagar, beroende på hur det är hemma och på jobbet. Sen rapporterar jag bara efter varje vecka till arbetsgivaren hur många timmar jag varit f-ledig i vårt tidrapportsystem, och ansöker sedan om f-penning för motsvarande timmar.

Är detta möjligt? Alternativet är att jag ansöker/kräver att jobba 80% viöket gör det mindre flexibelt för både mig och arbetsgivaren (som inte lår anställa ny personal p.g.a. detta).

Ser ni några nackdelar med detta?

• Svar på tråden F-ledig olika från vecka till vecka, går det?
  • TreSolrosor

Om arbetsgivaren godkänner det så är det inga problem..

Om du sen vill söka fp för timmarna du inte jobbat så kan du lägga in det vart eftersom.. Du behöver ju inte fylla ut med fp under barnets första år om du inte vill det

• Alexi

Tänk på att arbetsgivaren kan neka dig föräldraledigt om det är mer än tre perioder per år, så det finns en stor nackdel där med att söka lite i taget. Beroende på typ av arbetsgivare förstås.

Fp ska också (enligt lag, men återigen beror det ju på din arbetsgivare) normalt sökas två månader innan.

• Hibiskusen

Ja det där med tre perioder kom jag att tänka på. Vill inte bli nekad långledighet i sommar... Men kommer man överens så kvittar det ju men det vet man inte förens man är oense.

Men skulle man inte kunna se det som att jag ansöker en gång nu för kommande året om att jobba ner till max (eller säger man minst?) 80%? Alltså förbrukar jag bara en ansökan?

Men sen annars om jag kommer överrens om att jag går hem tidigare ibland så kommer jag ju inte ansöka om nån ledighet varje vecka. Jag kommer ju bara rapportera i efterhand på min tidrapport när jag var på jobbet och när jag var f-ledig (ungefär som en konsult). Räknas det ändå som fler perioder? Det är ju bara till försäkringskassan jag ansöker om pengar från vecka tillvecka?

• pigglet

Det där kommer vara helt upp till din arbetsgivare om de godkänner. Gör de det så är det inget problem, bara att köra   :)

• Hibiskusen

Jo men tänkte säg att de bara säger "visst rapportera du bara varje vecka hur du jobbat, bara du jobbar minst 80%". Sen om jag väl ska söka nån längre ledighet i framtiden och de plötsligt skulle börja krångla, då kan de väl inte hävda att jag inte har rätt till det? (Om jag är ute i god tid). Jag har ju trots allt inte officiellt ansökt om f-ledigt mer än max en gång, eller?

• TreSolrosor

Hör med din arbetsgivare om din nedgång i tid räknas som en period eller inte.. På mitt jobb gör den det, men om jag ansökt om ex 80% till 30 juni och vill förlänga, så blir det en period till.. Så sök deltid hela året och avbryt istället den om du vill gå upp i tid igen under året!

Svar på tråden F-ledig olika från vecka till vecka, går det?