• Hejsvejsilingonskogen

Hurdana är reglerna egentligen?

Hej!

Jag har en massa frågor om FP.

Jag är arbetslös och kommer inte att hinna jobba innan bebisen kommer.

Min pojkvän har fast jobb sedan länge.

Mina frågor: Finns jämställdhetsbonusen kvar? Måste man dela exakt 50/50 på dagarna då? Gäller den även om jag inte har något jobb?

Det här med SGI och skydda sin SGI (tänker på pojkvännen då). Om jämställdhetsbonusen INTE finns kvar, så tänkte jag att han skulle ta alla dagarna (då han har jobb och således får mer FP än jag. Jag är ändå hemma).

Mina frågor:

Hur måste han ta ut dagarna för att skydda sin SGI? Första året behöver han inte ta ut nått va? Men sen då? Kan han ta ut halvdagar? Hur många minst isf? Eller hur många som minst i sträck?

Vad är smartast att göra? Vi vill att dagarna ska räcka så länge som möjligt?

En annan fråga: visst är det så att man inte kan spara hur många dagar som helst efter en viss ålder? Hur många dagar måste man ha tagit ut innan vilken ålder?

Jag skulle vara otroligt tacksam om någon vänligt själ kunde hjälpa oss att reda ut allt detta.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hurdana är reglerna egentligen?
  • Harvester

Det bästa är väl att ringa fk för att få rätt svar?

Innan 1 år måste man inte ta ut dagar för att vara hemma, men då har man ju ingen inkomst heller.

Efter 1år måste man ta ut minst 5 dgr per vecka alt jobba+ta ut dagar så det blir 5 dgr per vecka för att skydda sin SGI. Om man tar ut/jobbar halva eller hela dagar har ingen betydelse så länge summan blir rätt.

Om du ändå är hemma vet jag inte varför nån ska ta ut dagar alls? När du får jobb kan väl din man börja ta ut dagar? Ni ville ju spara dem...

• Alexi

Jämställdhetsbonusen ska avskaffas from 2017, dvs enbart föräldrapenning som tas ut före dess och är bonusgrundande kan ge bonus. Har ni inte fått barn ännu lär ni alltså inte få så mycket bonus eftersom varje förälder måste ta ut 90 dagar först.

Nej, man måste inte dela 50/50 utan den ger ersättning när båda tagit ut 90 dagar var (de reserverade månaderna).

När ert barn blir fyra år så försvinner eventuella dagar som finns kvar utöver 96 st. Så resterande bör ni ha gjort av med innan dess.

En förälder som är ledig för att ta hand om sitt barn har sin SGI skyddad till barnets ettårsdag. Därefter måste man ha sysselsättning på fem dagar per vecka, fp, studier, arbetssökande, arbete osv. Man kan kombinera men summan måste alltid vara fem hela dagar per vecka.

• Monkii

Ska ni leva på en persons akassa enbart om din kille ska vara hemma utan att ta ut fp-dagar?

Svar på tråden Hurdana är reglerna egentligen?