• nnnnnnnn

Föräldraledighet och föräldrapenning: Nu kommer det ett scenario att sätta sig in i och rösta, för de som orkar!

Scenario - inspirerat av verkligheten:

En man och en kvinna får ett barn. De bestämmer att kvinnan ska vara hemma 1,5 år och mannen ska under denna tid arbeta 80% och vara ledig varje fredag.
    Kvinnan lön är inte så enormt mycket större än mannens lön, att de skulle tjäna på att hon tog ut det mesta av SGI-dagarna.

Nu funderar de på 2 olika alternativ:

1) Mannen tar ut 1 FP-dag varje vecka.
    Kvinnan tar ut 5 FP-dagar varje vecka.
    När 1,5 år gått har mannen tagit ut ca 70 dagar (varje fredag förutom under semestern).
    Kvinnan har tagit ut ca 350 dagar (5 dagar varje vecka förutom under semestern). 
    Alla SGI-dagarna är slut. Mannen tog ca 70 av dem, kvinnan tog resten.

2) Mannen tar ut 3 FP-dagar varje vecka under första året (fre+lör+ sön) och 2 FP-dagar varje vecka under andra halvåret (fre+lör). 
    Kvinnan tar ut 5 FP-dagar varje vecka under sista halvåret, när barnet fyllt 1 år, av dessa dagar är ca 20 lågnivådagar. Under barnets första år tar hon ut 2-3 FP-dagar/vecka.
    När 1,5 år gått har mannen tagit ut ca 210 dagar (tar även semester till 80% och fortsätter ta ut FP varje fre+lör + sön ).
    Kvinnan har tagit ca 210 dagar (ej under semestern).
    Alla SGI-dagarna är slut. Mannen tog hälften av dem, kvinnan tog andra halvan.

Om du inte vill/orkar/kan svara så går det bra att låta bli!

Min fråga är hur tycker du att de bör ta ut sin FP och varför?

De bör dela på jämnt FP för ekonomins skull.Eftersom de tog hälften av SGI-dagarna vars och barnet är fött så att de får ut jämställdhetsbonus, så tjänar de 13 500 kr på att få ut denna bonus. Eftersom kvinnan inte har så extremt mycket högre lön än mannen, kommer de att tjäna på att dela lika. Tycker du att det BARA är ekonomin som spelar någon roll i detta scenario, så röstar du på detta alternativet.
    De bör dela på jämnt FP för både ekonomins och statistikens skull.Samma som alternativ 1 men med tillägget om statistiken. Om statistiken från FK visar att fler män tar ut alla sina SGI-dagar så innebär det att det årligen kommer rapporter om att män tar ut mer och mer FP. Om du tror att detta kommer ge positiva effekter tex att det blir mer socialt accepterat på jobbet att ta ut FL eller att män kommer att ta ut mer FP för att de ser i tidningarna/på TV att andra gör det - rösta på detta alternativet.
    De bör ta ut FP för de dagarna de är lediga från jobbet. Varför ska man luras och ge sken av att man är hemma lika, när mannen inte är hemma en enda ensam dag med barnet och kvinnan är hemma 1,5 år heltid? Tycker du detta eller något liknande så röstar du på detta alternativet!

Kommentera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Föräldraledighet och föräldrapenning: Nu kommer det ett scenario att sätta sig in i och rösta, för de som orkar!
  • Alexi

Jag kan ärligt säga att jag inte orkade läsa och sätta mig in i detaljerna av hela texten. I synnerhet som själva frågeställningen inte verkade behöva att man förstod exemplen. Jag tycker det är självklart att dela i stort lika och det är viktigt både på individnivå och samhällsnivå.

• nnnnnnnn
    Alexi skrev 2016-01-08 13:00:47 följande:

Jag kan ärligt säga att jag inte orkade läsa och sätta mig in i detaljerna av hela texten. I synnerhet som själva frågeställningen inte verkade behöva att man förstod exemplen. Jag tycker det är självklart att dela i stort lika och det är viktigt både på individnivå och samhällsnivå.

Tanken är att man ska sätta sig in i ett pars tankar om FL.
    Detta par har bestämt sig för att dela väldigt olika på sin FL.
    De vill att pappan inte är hemma ensam med barnet, utan bara är hemma 1 dag/vecka extra tillsammans med mamman.
    Mamman är hemma på heltid i 1,5 år.
    De tar ut alla SGI-dagarna under denna tiden.
    I båda exemplen är de hemma  lika länge (mamman heltid och pappan 1 extra dag/vecka) och gör av med lika många fp-dagar tillsammans.

Men det som skiljer är HUR de tar ut sina dagar.
    I ena fallet tar pappan ut ca 70 SGI-dagar och mamman resten av dagarna.
    I det andra fallet tar de ut hälften vars av SGI-dagarna.
    De tjänar ekonomiskt på att dela lika.

Hur tycker du att de ska ta ut?

• Alexi

Jag tycker att det är självklart och viktigt att båda föräldrarna är hemma ensamma med barnet minst några månader...

• nnnnnnnn
    Alexi skrev 2016-01-08 18:46:51 följande:

Jag tycker att det är självklart och viktigt att båda föräldrarna är hemma ensamma med barnet minst några månader...

Det tycker jag med!

Men detta är ett fiktivt scenario, inspirerat av många trådar här på FL, där folk klagar på att FK bestämmer över hur de ska ta ut sin FP.
    De flesta som klagar på det, gör det eftersom de bestämt sig för att ta ut väldigt ojämlikt, så som i scenariot, och då inte kan få ut alla SGI-dagar för pappan... Vilket är fullt möjligt!

• nnnnnnnn

Och sen har vi diskuterat dessa trådar här hemma. För ofta kommer det fram förslag på hur man kan göra, för att dela mer lika på FP, även om man tar ut olika mycket FL.
    Så våra diskussioner här hemma rör sig kring detta, är det OK att ta ut FP lika, trots att man är lediga olika länge?
    Att det är OK för FK, det vet vi! Men är det OK moraliskt?

• Mascaraklumpar

Intressant fråga. För mig är det viktiga vad som gynnar mig som individ och min egen familj, men samtidigt tror jag att det skulle kunna gynna mig som individ om statistiken visade att män är hemma mer. Eftersom det inte finns någon motsägelse mellan de två i det här fallet så röstar jag på tvåan, men ekonomiargumentet väger för mig väldigt mycket tyngre än statistikargumentet.

• Alexi
    nnnnnnnn skrev 2016-01-08 18:54:47 följande:

Det tycker jag med!

Men detta är ett fiktivt scenario, inspirerat av många trådar här på FL, där folk klagar på att FK bestämmer över hur de ska ta ut sin FP.
    De flesta som klagar på det, gör det eftersom de bestämt sig för att ta ut väldigt ojämlikt, så som i scenariot, och då inte kan få ut alla SGI-dagar för pappan... Vilket är fullt möjligt!

Jag hoppar nog över en sån fiktiv diskussion, jag tycker ju fler reserverade månader desto bättre, eftersom jag tycker det är viktigt för både samhälle och individer att båda föräldrarna är hemma. Folks snack om ekonomin är ofta bara bortförklaringar och alla andra konstiga argument som brukar föras fram också.

Sen tycker jag att man självklart får använda föräldrapenningen enligt regelverket, att man delar lika på dagarna men är hemma olika länge tycker jag inte är konstigt. Men det är ju möjligt att flexibiliteten i regelverket kommer styras upp i framtiden, det är ju på gång en utredning om föräldraförsäkringen och det beror ju på vad den ska titta på och kommer fram till.

Apropå att vara hemma olika länge och ändå dela lika så har min man och jag i princip delat lika på dagarna men jag var hemma 13 månader och han 9 månader med andra barnet. Det ser jag inte som något problem vare sig lagligt eller moraliskt.
Svar på tråden Föräldraledighet och föräldrapenning: Nu kommer det ett scenario att sätta sig in i och rösta, för de som orkar!