• Kalle Anka

Smitta barn med vattkoppor?

Om ni hade ett litet barn, skulle ni smitta honom/henne med vattkoppor om ni fick dom? Jag vet att vattkoppor är värre när man är äldre, men jag fick de när jag var 12, bara några prickar och hemma nån vecka från skolan, så var dom problemen ur världen. Dom kliade inte ens.Om man är liten så kanske man råkar ha sönder nån blåsa då å då, och de är då dom kliar... Små barn förstår kanske inte på samma sätt att de är bäst å inte röra dom...

• Svar på tråden Smitta barn med vattkoppor?
  • Carabellis kusp
    modsey skrev 2016-01-10 21:29:06 följande:

Du vet att risken för bältros är större hos människor som vaccinerats än de som haft vattkoppor på riktigt va.

Kan du hänvisa till källa för det?
  • modsey
    Carabellis kusp skrev 2016-01-10 21:33:29 följande:

Kan du hänvisa till källa för det?

Finns i tråden
  • Carabellis kusp
    modsey skrev 2016-01-10 21:49:54 följande:

Finns i tråden

Syftar du på #15? Där står att risken är större av vattkoppsviruet än det som finns i vaccinet.
  • modsey

. Det finns dock flera studier kring om det här verkligen har skett i vaccinerade befolkningar som kommit till olika slutsatser. Vissa menar att man absolut sett en ökning i bältros hos äldre relaterad till barnvaccination, andra menar att den ökningen började innan man började vaccinera och inte är ett resultat av vaccination.

Finns inte vaccin mot bältros då? 

Jo, det är vattkoppsvaccinet i högre dos. Det är ganska nytt och måttligt effektivt, och vilken plats det kommer att få i vården får nog framtiden avgöra."

www.barnakuten.nu/vaccinationer/vaccin-mot-vattkoppor-fordelar-och-nackdelar/[/quote]

Som du ser är det inte då att alla studier är överens.

Finns mer på nätet om du googlar

• Carabellis kusp
    modsey skrev 2016-01-10 22:02:49 följande:

. Det finns dock flera studier kring om det här verkligen har skett i vaccinerade befolkningar som kommit till olika slutsatser. Vissa menar att man absolut sett en ökning i bältros hos äldre relaterad till barnvaccination, andra menar att den ökningen började innan man började vaccinera och inte är ett resultat av vaccination.

Finns inte vaccin mot bältros då? 

Jo, det är vattkoppsvaccinet i högre dos. Det är ganska nytt och måttligt effektivt, och vilken plats det kommer att få i vården får nog framtiden avgöra."

www.barnakuten.nu/vaccinationer/vaccin-mot-vattkoppor-fordelar-och-nackdelar/

Finns mer på nätet om du googlar[/quote]

Du påstod att risken för bältros är större om man är vaccinerad. Det var det påståendet jag bad dig belägga, inte huruvida det blir mer bältros hos äldre. Mitt föräldraansvar handlar om att optimera mitt barns hälsa, inte folkhälsan. För äldre finns ju bältrosvaccin.

Dessutom kan man kanske behöva kompletterande källor till barnakuten.nu. Det är vad jag förstår en enskild läkare som står bakom.
  • modsey
    Carabellis kusp skrev 2016-01-10 22:11:41 följande:

Finns mer på nätet om du googlar

Du påstod att risken för bältros är större om man är vaccinerad. Det var det påståendet jag bad dig belägga, inte huruvida det blir mer bältros hos äldre. Mitt föräldraansvar handlar om att optimera mitt barns hälsa, inte folkhälsan. För äldre finns ju bältrosvaccin.

Dessutom kan man kanske behöva kompletterande källor till barnakuten.nu. Det är vad jag förstår en enskild läkare som står bakom.[/quote]

Då går du googla för att hitta mer om du vill. Jag är säker i mina val om vattkoppor och trygg i det eftersom jag dessutom själv är sjuksköterska och jobbat på infektion tidigare.

Självklart ska du inte ta en främling på nätets ord som sanning. Hur många barn och infektionsläkare jag än känner.

Men du vet även dina barn blir sen vuxna och kan få bältros.

Men som sagt vetenskapliga studier finns på nätet i ämnet
  • Carabellis kusp
    modsey skrev 2016-01-10 22:20:39 följande:

Då går du googla för att hitta mer om du vill. Jag är säker i mina val om vattkoppor och trygg i det eftersom jag dessutom själv är sjuksköterska och jobbat på infektion tidigare.

Självklart ska du inte ta en främling på nätets ord som sanning. Hur många barn och infektionsläkare jag än känner.

Men du vet även dina barn blir sen vuxna och kan få bältros.

Men som sagt vetenskapliga studier finns på nätet i ämnet

Jag lyssnar gärna på främlingar på nätet. Men precis som med människor jag träffar i mitt yrke eller privat, så önskar jag att de kan underbygga sina argument med fakta. Å ena sidan säger du att bältros är vanligare hos vaccinerade, medan du å andra sidan säger att jag ska googla själv. Jag köper inte det. Jag har googlat; vaccinerade mot vattkoppor har lägre förekomst av bältros, hittar inget som påstår motsatsen.

Vad du gör med dina barn är naturligtvis din sak. Vad jag gör med mina är min sak. De som tar sina barn på vattkoppspartyn för att med berått mod göra dem sjuka förblir dock obegripliga på min horisont, särskilt när ett säkert och bra vaccin finns.
  • modsey
    Carabellis kusp skrev 2016-01-10 22:34:52 följande:

Jag lyssnar gärna på främlingar på nätet. Men precis som med människor jag träffar i mitt yrke eller privat, så önskar jag att de kan underbygga sina argument med fakta. Å ena sidan säger du att bältros är vanligare hos vaccinerade, medan du å andra sidan säger att jag ska googla själv. Jag köper inte det. Jag har googlat; vaccinerade mot vattkoppor har lägre förekomst av bältros, hittar inget som påstår motsatsen.

Vad du gör med dina barn är naturligtvis din sak. Vad jag gör med mina är min sak. De som tar sina barn på vattkoppspartyn för att med berått mod göra dem sjuka förblir dock obegripliga på min horisont, särskilt när ett säkert och bra vaccin finns.

Jag skriver helt enkelt från mobilen o har svårt att länka.

Men om du verkligen letat så borde du sett att de finns flera studier dom faktiskt säger olika saker.

Likväl. Väljer man att vaccinera så är det bra tycker jag.

Dubbelmoralen blir när man inte gör det o säger att det är skitelakt att välja när man vill att de får vattkoppor i den mån det nu går. ...det är ju liksom lika jobbigt för barnet om de får de när jag valt det mot när jag inte valt det åt dem
  • Rani
    modsey skrev 2016-01-10 17:13:38 följande:

Nu tycker jag olika i detta helt enkelt och ser det inta som skitelak. Men jag respekterar att du hellre vaccinerar för annars har du helt klart en dubbelmoral i din åsikt. För att utsätta dem för vattkoppor är ju i så falla lika elakt när de än får de i livet och faktiskt taskigare och mycket svårare att ha som vuxen!

OM jag kan välja en period då jag kanske är hemma mycket, inte har några stora saker på gång eller där barnen inte varit mycket sjuka kan jag absolut förstå de som passar på att smitta dem då.

Nu tycker jag fortfarande att det är stor skillnad på att barn får sjukdomar trots att man gör sitt bästa för att hindra det och att aktivt se till att de smittas. Det är ingen självklarhet att små barn får vattkoppor även om man inte vaccinerar. Jag ser hellre att de i så fall får dem när de är äldre och förstår. En av de fina sakerna med att ha dagmamma som vi har är att det är färre sjukdomar. Skulle inte förvåna mig det minsta om våra barn slipper vattkoppor innan 6-års just p g a detta. Därför skulle jag aldrig smitta dem frivilligt.
  • modsey
    Rani skrev 2016-01-10 23:27:21 följande:

Nu tycker jag fortfarande att det är stor skillnad på att barn får sjukdomar trots att man gör sitt bästa för att hindra det och att aktivt se till att de smittas. Det är ingen självklarhet att små barn får vattkoppor även om man inte vaccinerar. Jag ser hellre att de i så fall får dem när de är äldre och förstår. En av de fina sakerna med att ha dagmamma som vi har är att det är färre sjukdomar. Skulle inte förvåna mig det minsta om våra barn slipper vattkoppor innan 6-års just p g a detta. Därför skulle jag aldrig smitta dem frivilligt.

Åter. Min brorsdotter jublade inte direkt när hon missade sitt ridläger.

Vi kommer inte längre.

Vill man inte ha det vaccinerar man.

Gör man det inte så gör det lika ont om de är valt tidsmässigt eller inte.
Svar på tråden Smitta barn med vattkoppor?