Inlägg från: Emmasofiabe |Visa alla inlägg
  • Emmasofiabe

BF Augusti 2016

Hej! Jag har bf 27/8 ???????? jag ser att många här skrivit om illamående och jag vill bara komma in och rekommendera akupunktur!! Jag har gjort det tre ggr hos min barnmorska (får det under varje besök) och det är helt fantastiskt hur det funkar! Tänkte på om det är någon som lider kan det vara värt!

Även såg jag en kommentar om nån som fick en blixtrande känsla nere vid äggstockarna när du reser dig. Jag har haft exakt samma!!! Men min barnmorska sa att det är en muskel som hamnar lite i kläm nu när allt växer och man kan massera den, den ligger långt ner typ under höftbenet och det har funkat för mig!

Jättekul att så många skriver här ????????

• Emmasofiabe

Jag har inga problem med lyft det är mina familjemedlemmar som tar över mestadels trots att jag protesterar. Bär både matkassar och sambons brorsdotter på 10kg nästan och väldigt ofta också. Kroppen har inte sagt ifrån och det har ej varit jobbigt på nåt sätt ännu (vecka 16) , men tyckte nån sa att man bara inte ska lyfta i början och sedan i slutet men att det har med ryggproblem att göra inte med bebis ??

• Emmasofiabe

Vaknade inatt av jättekraftig mensvärk, kändes ungefär som att det skulle forsa blod ur mig när jag reste mig, inget blod kom, hade mycket värk sedan i några timmar kunde bara sova lite grann men hade fortfarande värk längst ner vid äggstockarna åkte in på akuten men dom hittade ingenting och bebisens hjärta tickade och den viftade med armarna :)

Men smärtan har avtagit nu undrar dock om någon annan varit med om detta??

Min svägerska berättade om en annan som hade så mycket värk i slutet av graviditeten och att det då var infekterat fostervatten så dom fick ta ut bebisen annars skulle det inte alls blivit bra men det kanske bara kan hända i slutet av grav?

• Emmasofiabe
    skattenmust skrev 2016-03-07 09:14:50 följande:

Vet du, när man berättar för någon i sin närhet så som du gjorde nu- då får man alltid dom värsta skräckhistorierna tillbaka. Som igår när jag gjorde vul, kommer hem lättad och glad, ringer en väninna och berättar, till svar får jag- Ja alså det är inte bra med vaginala usk för en väninna till mig, hennes bebis dog pga bakterier kom in till bebis.

Som nu för dig, du berättar för din svägerska och får som svar att det var akut att ta ut bebis, vilket dom i ditt fall inte kan göra, så hon stressar upp dig på ett jäkla onödigt sätt, själv blev jag rasande på min väninna igår.

Jag förstår känslan du hade, i förigår natt så hade jag inte ont men trycket var lite så som du beskriver, jag trodde allt skulle forsa ur mig, men liten mår ju bra och det gjorde din också, tack å lov för oss båda. Tror det kan vara en rörlig bebis som trycker, gör trapetsövningar med äggstockar , hahaha det blir ju ett tryck överallt och nu växer det på, på nåt sätt så bör det ju kännas :)

Tack så mycket för svar! Nej det är nog sant. Ja det är riktigt jobbigt faktiskt, trodde aldrig att jag skulle bli påverkad av sånt innan graviditeten men blir verkligen orolig för minsta lilla. Nu har jag sett lilla hjärtat och allt men har fortfarande inte vågat gått ut med graviditeten förutom till familjen för jag är så rädd att något ska hända men det kanske inte är så noga heller. Men skräckhistorier kommer ALLTID av någon och sen när jag berättar att jag haft ont osv för familjen säger alla "det är för att du..." Bär för mycket , rör dig inte tillräckligt , äter fel mat blablabla dom vet så mycket ;)
  • Emmasofiabe

Ååååh jag kan inte vänta mer på att få kolla kön! Tycker det är jätteviktigt för mig för att kunna lära känna min bebis bättre i magen och kunna ta emot den på ett bättre sätt när det är dags haha men det kanske är bara jag :)

• Emmasofiabe

Kela1981 skrev 2016-03-09 07:05:09 följande:

Så kände jag också med första barnet. Mådde oförskämt bra, jobbade, tränade och åt som vanligt. Vågade inte riktigt tro på det förrän efter rul men allt var ju bra såklart.

Och det ska du se att det är hos dig också :)

Hoppas så. Tack :)

Hakar på listan också!

BF:

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

• Emmasofiabe
    Zarizen skrev 2016-03-13 16:58:08 följande:

Krånglar era magar oxå?

Har börjat äta mer fibrer och känner att magen blir mer regelbunden då men den är ju inte som vanligt direkt. Gasig är jag till och från oxå.. Och då har jag inte börjat äta järntabletterna än som gör magen ännu hårdare! Suck :(

Åh har haft svårt att gå på toa i tre månader och äter både hemofer och en till järntablett kommer ej ihåg vad den hette för jag var så tom på järn och det är i princip omöjligt för mig att hitta tillfälle att gå på toa

Jobbar som lärare och extra som butiksbiträde där jag är ensam i butiken, kan varken lämna butik eller barn för att gå på toa och det blir ju 30min ungefär minst varje gång och oftast går det inte alls... Fy, kan ju tycka att det ska vara lättare med tanke på hur gasig jag är men ingenting makes sense hahaha
  • Emmasofiabe

Hej alla!

Jag undrar hur ni alla har det med jobb nu i dessa veckor?

Jag undrar nämligen om det är någon som gått ner i tid eller är sjukskriven eller dylikt?

Jag jobbar 25% på en butik och vikarierar nästan heltid som lärare, ibland blir det riktigt långa dagar då jag är i skolan på dagen och stänger butiken på kvällen.

Idag har jag haft en hemsk klass i skolan där jag varit i princip rosenrasande hela dagen pga barn som inte fått lära sig veta hut innan dom började skolan. Hade sista timmarna helt spänd mage och började göra ont på vänstra sidan, blev orolig att jag kanske tagit åt mig för mycket jobb, jobbar nästan 7 dagar i veckan och har gjort det under hela graviditeten men med ett antal sjukdagar då jag känt att jag behövt vila..

Så åter till min fråga hur jobbar ni och vad tycker ni som är omföderskor är normalt att arbeta under graviditeten?

• Emmasofiabe
    Zarizen skrev 2016-03-15 15:51:15 följande:

Usch låter jobbigt! Jag skulle försöka dra ner på tempot om jag vore du.. Ta hand om dig !!

Jag är sjukskriven 50% nu och har varit det i 5 veckor (då jag inte mått så bra) men jag ska till läkaren imorgon och ge förslag om att gå upp i tid till 75 % sen funderar jag även på att söka graviditetspenning de sista 2 månaderna.. Men har inte bestämt mig än... Jobbar som sjuksköterska på en stroke avdelning och vi har ganska tunga patienter.

Oj! Ja men det är väl ganska krävande kan jag tänka mig då kan det ju vara bra att inte jobba heltid! Men ja jag känner att jag kanske tagit på mig för mycket men är så stressad inför mammapenningen vill ju ha så hög som möjligt och har inte helt 100 förstått hur dom räknar
  • Emmasofiabe
    Nmg skrev 2016-03-15 13:14:17 följande:

Har ni berättat för alla att ni ska ha barn? Vi har berättat för familjen och jag för mina närmaste kollegor.

Vi berättade för våra familjer jättetidigt pga att dom varit med hela tiden i processen, vi hade försökt i ett år utan resultat och vi ville bara glädja alla då dom tagit på sig så mycket att det ej gick för oss.

Chefer och närmsta vänner sa vi till när det började närma sig vecka tolv och nu i vecka 17 så svarar jag om någon frågar men vi har inte gått ut med det på sociala medier eller på något annat större sätt utan endast är ärlig när någon frågar lite svårt att dölja nu också för mig som är en tjockis helt plötsligt haha
Svar på tråden BF Augusti 2016