Kela1981 skrev 2016-07-27 22:41:06 följande:
Nja just detta avsnittet var om högriskgraviditeter men det var ganska intressant och lite läskigt med diabetes, leversvikt och en som väntade sitt tredje barn men de två tidigare var dödfödda!
Lite jobbigt att titta på faktiskt :/
Har sett det tidigare och tycker att det är ganska intressant att se olika typer av förlossningar.
Nu är programmet filmat i England så det skiljer ju sig lite från förlossningsvården i Sverige men ungen kommer ju ut på samma sätt där som här ;)
Däremot så tycker jag det verkar konstigt att alla kvinnor där föder när dom ligger på rygg med benen i såna gyn-grejer. Så som jag förstod det på min bm så är det den svåraste ställningen att föda i pga att man inte får hjälp av tyngdkraften.
Ni som fött vaginalt innan; vad har ni att säga om saken?
När min son föddes så låg jag först på sidan, för det var skönast, sen till rygg och höll benen själv, tyckte inte det var några problem.
Nu när jag jobbat på förlossningen så vet jag att barnmorskorna säger till om de märker att det inte händer något, de föreslår andra ställningar. Men i början tar de främst hänsyn till vad mamman önskar om det inte finns några "medicinska hinder".
Om barnmorskan ska kunna hålla greppet som förhindrar att man spricker mycket så är det på sidan eller rygg som de behöver ha mammorna i. Vet inte riktigt varför, men gissar på att det inte går att komma åt, eller försäkra sig om att man håller rätt för när man väl håller på så skall greppet inte släppas.