• DigiC

BF Augusti 2016

Var hos barnmorskan igår (v37+5), inte min vanliga barnmorska. Hon kände och klämde och var väldigt osäker påom det var huvud upp eller ner. Det har varit så andra gånger också.. Hon kallade på sin kollega, hon var dock säker på huvud ner och ruckbart, dock att huvudet är väldigt långt ner och in mot min rygg!?

Fast för "säkerhets skull" så om vattnet skulle gå innan vi är inne på förlossningen, så ska jag ringa och berätta att det varit osäkert, med tanke på navelsträngen.. Känns sådär. Fast när jag födde min son gick vattnet aldrig, han är född med "segerhuva", så kan ju hoppas på samma denna gång.

• DigiC
    Mulan91 skrev 2016-08-06 10:41:20 följande:

Vad är segerhuva? Förstår att det känns lite jobbigt när de är så osäkra på hur barnet ligger. Du kan inte be om ett ultraljud?

Segerhuva är att bebisen kommer ut med hinnorna runt sig, alltså vattnet gick aldrig förän han var ute ^^

Jo jag hade gärna fått ett UL... Får se om jag ringer på måndag...
  • DigiC
    Mal Mal skrev 2016-08-09 16:06:04 följande:

Bm menade på att mjölkdoften från mamman kunde bli för mkt för dom i början och göra dem "förvirrade". Det funkar inte alltid men ofta hos oss iaf.. Om inte annat så är det skönt att alla lösningar inte är att ge bebisen till mamman. Jag känner ofta så gällande mina barn. Ingen kan läsa dom eller kan ta hand om dem lika bra som jag (vilket blir ett kontrollbehov).. :)

Min mamma tycker för övrigt inte att jag ska amma mina barn. Hon kunde inte amma mig och mina syskon fast hon försökte, och hon tycker att nu med tre barn att ta hand om, borde jag tänka på de andra två och inte bli så låst. Men vet ni vad, jag älskar att amma! Lika väl som det är fritt val att inte amma så är det mitt val att göra det... Man får göra det som känns bäst för en själv och sin egen familj.

Jag älskade det också och hoppas det fungerar denna gång också.

Kan man amma, att det fungerar etc. Så tycker jag absolut att man ska göra det! Ersättning nu är väldigt bra, men kan aldrig riktigt få den här skräddarsydda blandningen som kroppen ordnar. :)

Har man provat och det inte funkar fast man sökt hjälp, så är det nog bäst att ta flaskan, det ska bli en bra upplevelse för båda.
  • DigiC

Ni som blivit igångsatt, vad har varit indikationerna?

Nmg skrev 2016-08-11 06:57:21 följande:

Men va jobbigt! Hur gör man nör man går över tiden? Kontaktar man nån själv om inget hänt på 2 v eller fortsätter man gå på kontroller flera ggr i veckan? Hur mår du då?

Man får fler tider hos bm och kontroll med UL hur det är med vatten etc. där inne

Och om man ska bara vänta eller våga gå ut. Jag är beräknad till 20e, vill gärna ut, men får så snabbt ont när jag går.. Föraa graviditeten mådde jag bra och tror det hjälpte att hitta på lite saker varje dag, så långtråkigt hemma. Jag gick över tiden då, men kommer ihåg att kvällen innan värkarna satte igång så var jag med min kompis när hon fick tatuering, satt där med mina förvärkar och tänkte "ah det händer inget". Tur så gjorde det inte det heller ^^
  • DigiC
    Kela1981 skrev 2016-08-11 20:21:51 följande:

Ni som fött redan eller fött tidigare; kan ni inte försöka beskriva värkarna för oss som aldrig varit med om det tidigare? :)

Svårt att beskriva, men hade förvärkar som då spänns som tusan och gör "mensvärksliknande" ont. Gick flera dagar med det om kvällarna och tänkte "är det såhär det känns, är det på g nu, händer det ikväll? Men nä.. DOCK kvällen det var dags så hade jag haft sådana värkar sen förmiddagen och sen poff kl 17.00 kände jag skillnad, detta var nåt helt annat. Då började jag klocka och ja.. Det va The real deal.

Men sen hör man ju om andra som känner lite sådär och kommer in till fl och är öppen 10.. Så ingen garanti. Får se hur det blir denna gång! ^^

Krystvärkarna känns som att man verkligen behöver skita, och det typ inte går att stå emot :p
  • DigiC
    moen skrev 2016-08-13 08:52:04 följande:

Ååh grattis! Fick ni plats på SöS? :)Lugnade sig lite men blöder fortfarande så tänkte att jag avvaktar. Men kanske bäst att ringa ändå och fråga om det kan vara något sånt.

Kommer inte ihåg när din bebis kom. Men första veckan blöder man ganska mycket, men det ska avta sen. Skulle det öka igen, lukta illa eller du får feber, nåt av det, så ska du ringa! (det är den infon vi gav till mammorna på förlossningen när jag jobbade där)

Hoppas allt är bra :)
  • DigiC
    Nmg skrev 2016-08-14 11:53:30 följande:

Hallonpajen och Mulan, tack jag ska tänka positivt nu så jag IT e tappar all energi, jag ringde till

Förlossningen för ett tag sen och berättade om min oro ich hon sa att de mycket väl kan ha

Mätt fel eftersom det va inte TUL jag egentligen skulle göra igår utan vi skulle

Kolla om bebis mådde bra. Men att om det kändes bättre så skulle jag tänka att hab kunde väga 4,5 vid bf. Hon sa att de ska Göra en riktig TUL med en överläkare 2 dagar innan bf, (om han inte

Är född redan) och ta ställning till en eventuell igpngsättning då om han verkar bli stor. Känns ju skönt att slippa gå över tiden i alla fall. Hon sa att sen

Är det ett stort plus att jag har fött ett barn redan och att om de märker vid förlossningen att höbebisen inte verkar sjunka ner i kanalen så

Blir det snitt.

Jag vägde 3,6kg och min man typ 3,3kg. Jag

Är nu 165cm och normalviktig, min man Är 195 lång och väger normalt han tränar osv så han ör inte alls överviktig.

Med min son så var det rutin i region Skåne med TUL, då hade jag liten mage (min barnmorska sa hela tiden "detta blir en liten bebis" enligt SF-mått), på TUL uppskattades vikten till 4kg. 
    -min son föddes bf+8 (så förväntade mig en ännu större bebis), men han vägde 3875 :) 

Så ta en dag i taget och se hur det är sen efter läkartiden! :)

• DigiC
    Kela1981 skrev 2016-08-15 20:43:34 följande:

Tack för pepp!

Har varit sjukt pepp fram tills nu men idag bara dog det :/

Hoppas på att vakna på andra sidan i morgon ;)

Jag är också kvar, men är inte med i listan, jag kom med senare! Bf den 20/8, gick över 8 dagar med första så förväntar mig det nu med. Går omkring och känner mig mer och mer deppig för jag har mycket problem med smärta denna graviditet.. Så är rätt less på det nu. Känner mig så dum att jag inte kan njuta av att jag har en bebis i magen och att det är hur häftigt som helst och vilken tur man har egentligen..
  • DigiC
    Moorii skrev 2016-08-16 20:58:34 följande:

Hej på er! Hoppas det går bra för er alla med era små! Hörde mig för i julitråden, men tänkte kolla med er också. Efter förlossningen så förlorade jag nästan all kraft i mitt högra ben,så illa att jag nästan tappade min lilla son för att det bara gled iväg då jag inte hade känsel i det riktigt. Så frågade läkaren, som sa att det antagligen är några nerver som blev tilltufsade när lillen tog sig fram genom "kanalen", i bäckenet. Har för mig hon sa det skulle gå över ganska fort, men två veckor senare kan jag fortfarande inte lyfta det ordentligt och kan bara gå i en hastighet = långsamt. Springa skulle jag aldrig kunna göra. Måste ha hjälp av armarna för att ta mig upp från sittande på knä på golv. Är det någon annan som varit med om detta? Är så jäkla rädd att det är permanent :(

har mardrömstankar om att aldrig kunna springa omkring med mina barn eller jogga som är bland det bästa jag vet. Någon som vet något om detta? Ska fråga på BVC såklart, ska dit på torsdag, men hade varit skönt med ett någorlunda lugnande besked innan..

Prova en sjukgymnast. När jag har som ondast i mina leder i bäckenet (även när jag inte är gravid) så kan jag knappt lyfta mitt vänstra ben! Kanske är instabila leder? Annars får du nog gå till läkaren igen (kanske en annan till och med?)
  • DigiC
    Kela1981 skrev 2016-08-17 12:45:08 följande:

Okej tjejer jag är helt förvirrad och behöver råd igen!

Var inne och kollade tappen igår som var helt sluten. Efteråt så sa bm att jag inte skulle vara orolig om jag blödde lite efteråt och mycket riktigt så kom det lite blod i trosskyddet under kvällen sen.

I natt vaknade jag av smärtsamma sammandragningar vilket jag kopplade till att bm varit där o rotat igår så det var väl inte så konstigt egentligen.

Har haft ont i samband med sammandragningar hela dagen idag och det fortsätter komma typ bruna flytningar. I morse kom en som var lite rosa färgad men sen tillbaka till brunt igen.

Nu när jag får sammandragningar så trycker det neråt och jag får rejält ont i fiffi, sådär så att jag inte riktigt kan prata normalt under tiden. Men dom är inte så långa och inte så täta.

Ska till bm igen i morgon fm så tänkte prata med henne men kan det vara så att det faktiskt kan vara förlossning på g?

Tidigare så har min smärta mest suttit i ryggen och denna sitter liksom långt ner i magen och inuti :/

Låter som riktiga värkar. Hur tätt kommer dem? Ring till förlossningen och fråga dem. Antingen säger de stanna hemma eller så ber dem dig komma in ;)
  • DigiC
    Kela1981 skrev 2016-08-19 10:38:10 följande:
    Tack!
    Ja verkligen! Det var helt tvärtom mot vad jag hade föreställt mig. Hade i huvudet tänkt att krystvärkarna skulle vara obehagligast och göra mest ont men nä nä!
    Å andra sidan så hade jag inte tagit edan så hade det nog varit en annan historia ;)

Skulle nog kunna tänka mig att föda barn igen om jag får edan tidigare :P Mina sista värkar innan den sattes var fullständigt vidriga!

Grattis!!! 
    kan passa på att säga att edan inte hjälper mot smärtan man får av krystvärkarna, så tror absolut att du hade klarat det finfint utan den ;) men skönt att du fick den i öppningsskedet, gav dig nog extra styrka inför finalen! 

• DigiC
    Hazel Grace skrev 2016-08-19 00:38:32 följande:

Varning Lång text

Natten till onsdag började jag få ont i bröstkorgen och mådde ganska illa men kunde inte spy. Smärtorna eskalerade så pass att sambon fick ringa en ambulans som kom och hämtade mig. Hade skyhögt blodtryck och jättesvårt att andas när jag kom in och värre blev det hela tiden. De satte in massa dropp och mediciner och konstaterade att det var en allvarlig havandeskapsförgiftning. Dom sa att vi skulle bli kvar ett par dagar för att sätta igång förlossningen, men mina värden fortsatte att kaosa och plötsligt pratar dom om hellps syndrom och akut kejsarsnitt. Jag får förklarat för mig att det är bråttom och vi måste få ut bebisen NU. På operation sprang 10 pers och presenterade sig och jag blir nersövd.

När jag vaknar så är jag groggy och vet knappt om jag drömmer. Får världens finaste lilla pojke på bröstet, 48cm lång och 2600 gram. Jag minns inte så mycket därifrån men man har tagit ytterligare tester på mig, satt en kateter och på ett ekg har dom sett avvikande hjärtaktivit som ska undersökas. Jag kan inte stå, gå eller göra någonting själv. Spyr upp allt jag äter och dricker. Blir förda allihop till hjärtintensiven där jag fortfarande ligger. Får massa dropp och mediciner så jag får inte amma. Snittad och orolig som fan för vad som händer. Sambon och pojken har fått gå till specialförlossningen för att undersöka lillens syreupptagning som tydligen inte är helt bra.

Jag är helt jävla förstörd här. Allt är så förvirrat och allt händer på en gång. Jag vill bara ha min bebis! Nu ligger jag ensam i en säng på hjärtintensiven och längtar bort. Jag har kateter, de svullnaste ben jag sett i hela mitt liv, är snittad och helt blå från naveln och ner. Jag önskar bara jag kunde hämta sambon och bebis och åka hem. Men tidigast måndag enligt en av alla läkare. Fy fan va allt suger. Stackars min bebis, vad har jag gjort med dig.....

Ush! Hoppas du får prata med någon, ex kurator, barnmorska, läkare! 
    Du ska veta att det inte är ditt fel, havandeskapsförgiftning är en gåta... 
    Hoppas de reder sig med hjärtat och att din pojke mår bra.

och grattis får man också säga! Hjärta
  • DigiC
    Mulan91 skrev 2016-08-19 11:30:03 följande:

Inte :o jag fick knappt ont av att krysta, trodde det var pga EDAn !

Moorii skrev 2016-08-19 11:54:46 följande:

Hmm, samma här? Kände knappt att krysbörjadna kom, de fick nästan berätta för mig att jag hade en! Hade inte ont alls, även fast jag kände att huvudet var på väg ut, sjuk känsla. Innan det var dags att krysta däremot, så kände jag av trycket neråt rätt rejält. Kanske är delvis adrenalin som gör att man inte känner lika mycket?

Hjälper till viss del, men har varit med om kvinnor som nästan fick panik när de helt plötsligt fick ont när Krystvärkarna började.

Men jag kan inte fullt ut hur väl det hjälper där. Jag hade inte eda förra gången och jag tyckte Krystvärkarna var en befrielse! ^^
  • DigiC

Igår kom vår lilla tös! Kl 13.30, vägde 3730g, 51cm lång. Bf+3

Jag hade känt förvärkar mellan 16-21 i förrgår, väldigt oregelbundna. Sen kom de regelbundet från kl 01. med ca 10min mellanrum. När jag sedan steg upp vid 7 så blev det mycket oregelbundet. Gick och väntade på ber regelbundna men fick komma in vid 10.15 för jag sa att jag hade ont och var lite orolig att det bara skulle säga "puff" och vara igång.

Kl 11 var jag öppen 4cm. Och sen var lillan ute 13.38!! Sjukt chockad av det hastiga förloppet. Men allt gick bra och vi åkte hem på kvällen till en otroligt stolt storebror!

Grattis till Josefinq också förresten ^^

• DigiC

Många kramar till er som väntar!

Själv så fick jag sår av amningen och tog nästan ev vecka att bli bra, och tror att jag fick baby blues extra hårt därför... Helt makalöst hur man kan känna sig. Men det e bra nu!

Kanske fel tidpunkt att säga detta nu, men en bekants dotter blev igångsatt bf+19, med tredje barnet!!!! Stackarn.

Sen såg jag att ni snackade om olika sätt att bli igångsatt. Har inget hänt där nere så brukar de börja med läkemedel som man dricker som framkallar värkar, kan även använda en gel som mjukar upp tappen. Sen kan de använda ballong som man för in i tappen och fyller inne i livmodern för att mekaniskt trycka/öppna tappen mer. Men det förutsätter att man är lite öppen.

Att ta hål på hinnorna kan man vänta med till man vet att det är igång, för att få igång värkarna mer. Men ta hinnorna kan man även göra i slutet, om det är en "stor blåsa" framför huvudet som gör att man känner krystvärkar för tidigt, då kommer huvudet ner lite lättare också gissar jag på. Men oftast går vattnet själv under förlossningen (har dock inte gjort det på mig, födde ena med hinnorna intakta och denna gång tog bm hål i slutet).

Sen finns det ju dropp också, som framkallar värkar, men det brukar man inte börja med.

Kortfattat, hoppas det va till nån hjälp. :)

• DigiC
    jess06 skrev 2016-09-04 12:55:18 följande:

Bf +19?? Fy vad hemskt :(..

Inga bra besked idag.. Inget mer har hänt sedan i Fredags trots att jag haft mycket värk.. Har fått tid på förlossningen på Tisdag då jag gått över 14 dagar och vad som väntar vet jag inte riktigt.. Om kroppen fortfarande inte gjort något mer själv så lutar det tyvärr mot snitt eftersom man redan försökt sätta igång mig med olika metoder men inget har funkat. Om jag öppnat mig lite mer så tar dom hinnorna, i vilket fall som helst sa dom att det blir bebis senast Tisdag. Hade +3 på urinstickan idag, vita blodkroppar. Vad innebär det? Dom pratade om uvi men har aldrig haft det så vet inte hur det känns..

När det är vita blodkroppar betyder det typ att ditt immunförsvar är igång, och kan då vara pga uvi. Symtom på det är smärta när man kissar, svårt att kissa ut allt, kissar ofta... Ja som när man är gravid :p
    moen skrev 2016-09-04 15:49:00 följande:

Har ingen koll på de där med hinnorna men mitt vatten gick på förlossningen. Dom stack hål på andra hinnan för att få ingång mig mer efter jag fick epiduralen (så de finns tydligen två?!) sen fick jag dropp med oxytocin :) fick även oxytocin när moderkakan skulle ut. Trodde de va de dom använde när man blir igångsatt?

Ja man har två :) en kallas corion och en amnion, vilket betyder åder och vatten. Så amnion hinnan är in mot bebisen och "omger" vattnet, och corionhinnan har kärl i sig :)

Oxytocin ger de för att minska risk för att blöda mycket och för att få ut moderkakan. Men det finns ju i utspädd form i dropp som man kan få under förlossningen, om man har glest med värkar eller blir igångsatt.
  • DigiC
    Nmg skrev 2016-09-06 04:42:37 följande:

Uppdatering, ingen bebis, ca 12 min mellan värkarna som gör sjukt ont, de varar i 60-90 sekunder. Vaknat 20 ggr inatt hittills (räknade tidslagen som jag antecknat i tel) är helt slut, hållt på ett dygn nu, även fast det lugnade sig lite på FM igår. Är det ens nån idé att ringa fl för att kolla om det hänt nåt sen igår? Det ör ju långt mellan värkarna men gör så grymt ont. Vet inte om jag ska behålla maken hemma från jobbet idag oxå som sällskap. Får andas mig genom värkarna, de är längre nu än igår.

Har man så ont att man inte tycker att man klarar det hemma så får man ju komma in också. Så skadar ju inte att ringa dit i alla fall, om du inte redan gjort det :) lycka till, snart är bebisen i famnen!
  • DigiC
    Mulan91 skrev 2016-09-10 20:56:13 följande:

Haha nr två e en fasa efter förlossning!!

Fortfarande ingen mer som haft ont i svanskotan ?

Jo jag! Efter min första förlossning så började jag få ont efter nån vecka. Hade ont till och från i två år innan jag sökte hjälp. Enligt sjukgymnast är det mina SI -leder. Dessutom hade min svanskota blivit lite "deformerad ". Men musklerna som behövs stärkas för lederna. Denna graviditet hade jag ett helvete, nu efter denna förlossning känns det som förr, ont då och då.

Inte säkert att det är samma för dig, men hör med sjukgymnast på vc. :)
  • DigiC

15/6 Zarizen, 36 år, Degerfors, andra barnet, pojke

31/7 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka

1/8 Misszandra, 23 år, Karlskrona, första barnet, pojke

3/8 Anlili, 36 år, Norrköping, andra barnet, flicka

5/8 Mal Mal, 32 år, Karlstad, tredje barnet, pojke

8/8 Nefermiw, 39 år, Lund, andra barnet, pojke

12/8 Augustibarn2016, 23 år, Söderköpng, första barnet, flicka

16/8: Snuttispluttis, 29 år, Helsingborg, andra barnet, flicka

17/8 HazelGrace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

23/8 Josefineq, 26 år, Kalmar, första barnet, flicka

23/8 DigiC, 23 år, Malmö, andra barnet, flicka