• jess06

BF Augusti 2016

Hej!

Jag har följt denna grupp ett bra tag och undrar om jag får hoppa in? Är gravid med en pigg tjej i magen som beräknas komma 23/8. Jag pluggar till undersköterska och är nästan klar med denna termin, sedan är jag mammaledig i ca ett år. Bor med min man i vårt lilla hus i en by i Skåne och stormtrivs!

• jess06

Jag är sjukt sugen på glass, alltid. Piggelin kan jag klämma hur många som helst på en dag.. Men mjukglass, jag skulle kunna göra vad som helst när som helst för en sådan, haha. Känns dock som att denna halsbränna blir värre! Jag äter omeprazol 20mg varje dag av annan orsak, men det hjälper inte. Nu har jag börjat med novalucol också men det hjälper bara i några minuter :(.

• jess06
    Kela1981 skrev 2016-06-01 09:36:08 följande:

Eh....ok. Försökte lägga upp en bild på skötväskan som jag har och har haft sen dottern men det verkar inte funka :(

I alla fall så tänkte jag tipsa om den för den kostar inte så mycket och har massor med bra fack osv, dyna ingår plus inbyggd hållare för flaska. Fodret i väskan är ljust så man ser allting bra. Jag är inte en av dom som har 4000 saker i min skötväska så jag ville ha en som var hyfsat smidig :)

Googla Ryco skötväska Kelly bag om ni vill se vilken det är :)

Den har jag med! Den är super, köpte den dock på jollyroom. Den har många bra fack vilket är ett stort +
  • jess06
    Nmg skrev 2016-06-10 17:15:51 följande:

Nån

Mer som har låga järnvärden? Vad gör ni åt det?

Jag hade 104 sist och 96 idag så bm vill att jag ska till

Hälsocentralen och kolla om det är vitaminbrist. Jag har alltid haft lågajärnvärden troligtvis pga min vegetariska kost samt riklig mens, har blivit utredd men de har inte hittat nån blödning eller så.

Här med. Vi skulle dock avvakta lite till. Jag kan inte äta mer järntabletter pga magen som ger upp totalt. Klarar 1 Niferex om dagen, inte mer :(.
  • jess06

Jag har en fråga.. Jag har läst så mycket och blir inte klok på det här med rengöring av nappar och nappflaskor. Det verkar som att många kokar flaskor och nappar varje dag, är det verkligen nödvändigt? Nu ska jag amma, men kommer även att pumpa och se om hon accepterar flaska så att pappan med kan hjälpa ibland. Kan ma använda diskmedel? Läste i någon tråd att man absolut inte ska göra det då det fräter på matstrupen men tycker det låter konstigt.. Det känns som att många är extremt petiga med detta. Så fort bebis tappar nappen kan man ju inte koka den? Hur har ni gjort/tänker göra? :)

• jess06
    Curlingmorsan skrev 2016-06-18 20:50:42 följande:

Nu är det ju längesen mina andra barn var små, men då diskade jag nappflaskorna antingen för hand med diskmedel eller i diskmaskinen. Kokade allt en gång i veckan kanske, även nappar. Men det är ju 9år sen sist så kan ju kommit nya rön.

Så det går bra att köra dom i diskmaskinen ibland också? :)
    Kela1981 skrev 2016-06-18 20:50:53 följande:

Jag har kokat nappar och flaska ca 1gång i veckan när hon var spädis och sen blev det typ när jag kom ihåg eller inte kunde minnas sist jag gjorde det :)

Där emellan har jag diskat med diskmedel och sköljt noga. Det är ju viktigt att dom inte får i sig rester av diskmedel men skulle man koka efter varje gång så hade man ju inte gjort annat! Sen bytte vi dinappen på flaskan hyfsat ofta i början eftersom dottern var otålig på att få i sig mat så vi fick gå upp en storlek hyfsat fort.

Nappar har vi gjort samma sak med. Tappar dom nappen så sköljer man av den med vanligt vatten. Inget konstigt.

Självklart kokar man dom ordentligt när dom är helt nya.

Jag ska också amma denna gången men vill skifta med flaska också.

Jag tänkte samma sak. Såg mig själv stå och kola flaskor och nappar hela dagarna, haha. Så kan man ju inte hålla på.

Tack så mycket för era svar :)
  • jess06
    Curlingmorsan skrev 2016-06-20 13:39:22 följande:

Så trött och ledsen på min familj som är väldigt tydliga med att de tycker den här bebisen är "en dum idé". Först var det mamma när jag berättade för henne. Bara negativa kommentarer, inte ens ett grattis. Sedan min lillebror. Så farmor som undrade om det verkligen var planerat. Och nu idag farfar som sa att han tyckte det var ett dumt påhitt. Att jag får skylla mig själv att jag mår dåligt och att det var en dum idé att skaffa ett barn till. De har alla varit tydliga med att de anser att vi har tillräckligt många barn och har fullt upp med dem. Vi har två barn var sedan innan. När vi planerade och blev gravida så hade jag bara mina barn varannan vecka. HATADE det och kände mig halv och tom den veckan de var hos sin pappa. Min sambo har sedan vi flyttade ihop haft sina barn på heltid, de är hos sin mamma varannan helg. Jag och hans barn klickar inte riktigt så jag har tyckt det varit jättejobbigt att vara hemma den vecka mina barn inte varit här. Jag skaffade inte barn för att få vara med dem bara varannan vecka. Men för alla som inte har det så så är det ju tydligen en dröm. Att kunna göra vad man vill varannan vecka. Ja det är en dröm, en mardröm!!! Sedan 6 månader tillbaks så bor min dotter här på heltid också, är hos sin pappa varannan helg. (Mina barn har samma pappa, men det funkade inte med dottern där vv.) Så visst nu har jag fullt upp med henne och hennes träningar, men det gör ju inte att lillebror i magen är en "dålig idé" för det. Blir så ledsen när de inte är glada för min/vår skull. Om de nu tycker som de gör så kan de väl hålla det för sig själva och inte säga någonting istället.

Usch vad arg jag blir när jag läser detta, hur fan kan man uttrycka sig så?! Har de inget bra att säga kan de hålla tyst!
  • jess06
    Hallonpajen skrev 2016-06-22 13:04:15 följande:

Det var min BM på föräldrautbildningen vi hade via MVC nyligen (jag går i Bjärred) som sade att det var det allmänna rådet att man skulle stanna så kort som möjligt. Men jag hoppas inte det stämmer för jag vill gärna hinna varva ner där en stund innan jag kommer hem till vår 4H-gård (hund, katt, kanin, fiskar och 2 barn och 1 man ;D).

moen: det var det knäppaste jag hört! Hundar är lika mkt familjemedlemmar som andra! Kör du lite mental aktivering med hundarna? det är ju toppen när man inte kan röra på sig som förr. Bättre än vilken långpromenad som helst :)

Vad lustigt, här i Kristianstad säger dom tvärt om! Man ska helst stanna två dagar, få så mycket amningsstöd på bb som möjligt. Konstigt att det kan skilja så mycket i rekommendationerna.
  • jess06

Inatt hade jag kraftig mensvärk som strålade ner i låren och bak i ryggen, det kom och gick liksom. Efter mycket om och men somnade jag. Den senaste timmarna har det kommit tillbaka, kommer och går. Kan det vara förvärkar? Blir så himla nervös :(. Jag tar det väldigt lugnt och alvedon vill inte riktigt hjälpa heller..

Svar på tråden BF Augusti 2016