Inlägg från: Nefermiw |Visa alla inlägg
  • Nefermiw

BF Augusti 2016

Hej,

Jag bor i Lund med man och dotter som föddes 2011.

Jag är gravid beräknat till 20 augusti, men har lågt smittende moderkaka så kanske det bliver tidigare med planerat kejsarsnitt.

Någon annan som har erfaring med planerat snitt?

• Nefermiw
    Kela1981 skrev 2016-06-19 18:37:44 följande:

Jag har!

Födde dottern med planerat snitt pga säte. Vad undrar du? :)

Jag ska på ultralyd den 12 juli (min gravidvecka 35) för att de ska kolla om moderkakan har flyttat sig, men han sa sist att jag skulle förvänta att det blir ett snitt så nu funderar jag lite på vad som är bra att fråga läkaren om ett planerat kejsarsnitt.
  • Nefermiw
    Kela1981 skrev 2016-06-19 20:38:39 följande:

Ja du, det beror väl lite på vilka funderingar du har. Jag kan berätta hur mitt gick till så får du en liten uppfattning :)

Fick tvätta mig med desinfektion kvällen innan och på morgonen innan vi åkte in.

Kom in till förlossningen 07:00. Fick alvedon och sen satte dom kateter.

Strax därefter blev jag körd till operationssalen och fick två nålar satta, en i handryggen och en vid tummens rot.

Sen kom narkosläkaren och satte ryggbedövningen, det kändes inte ett dugg och det var det momentet jag var mest nervös för.

Fick vänta en stund på att bedövningen skulle verka och under tiden preppade dom med skynke och tvättade magen och så.

08:27 är dottern född och det enda jag kände var att det tryckte och drog i underkroppen när dom bökade ut henne. Lite obehagligt men inget mer.

Jag fick pussa och klappa henne innan dom tog henne för vägning och tvätt (ihop med pappan) Jag kunde se allting på en tv-skärm som fanns vid mig så jag inte missade något. Pappan fick klippa navelsträngen vid vägningen också.

Sen körde dom iväg mig på uppvak och pappa och bebis fick åka till rummet på bb. Jag fick komma till dom när bedövningen släppt så pass mycket att jag kunde röra lite på benen. Det tog ca 2 timmar har jag för mig. Passade på att sova en del men det kändes konstigt att precis ha fått barn och sen ligga själv så länge direkt efter :(

Efter det så ligger man på BB som alla andra men jag hade jättesvårt för att röra mig. Hade ju grymt ont men man får smärtstillande och skulle tabletterna inte räcka så fanns morfin att få. Tyvärr så spydde jag som en kalv av morfinet :/

Tack för berätningen. Ska fråga dem om det är likadant här i Lund, särskilt det med att man är utan bebisen på uppvakningen.

Är det något som du skulle önska du hade vetat innan som du tyckerjag ska fråga om?
  • Nefermiw
    moen skrev 2016-06-20 07:24:12 följande:

Hade också lågt sittande moderkaka och va helt beredd på snitt. Gjorde ultraljud i v.33 men då hade den flyttats tillräckligt långt upp för att klara en vanlig förlossning tack och lov då jag är så himla taggad och på att föda vanligt, längtat efter förlossning så kändes jobbigt att veta att det antagligen skulle bli snitt. Vilken vecka är du i? :)

Jag är i vecka 32 nu och läkaren tittar igen när jag är i vecka 35, men förra vecka så han att det ser ut som att det blir snitt, men man kan ju inte veta säkert. Jag blev också vänlig besviken, men har börjat vänja mig vid tanken.
  • Nefermiw

Vi använder Inytol när min 4-åring får lite röd rumpa, så det kommer jag också använda på nya bebisen.

Har iövrigt tänkt att använda tygblöjor denna gången. Hoppas det kommer gå bra. När dottern var bebis använde vi Pampers; det funkade inte bra med Libero. Tygblöjor skulle också vara bättre för rumpen.

• Nefermiw
    Hallonpajen skrev 2016-06-22 13:04:15 följande:

Det var min BM på föräldrautbildningen vi hade via MVC nyligen (jag går i Bjärred) som sade att det var det allmänna rådet att man skulle stanna så kort som möjligt. Men jag hoppas inte det stämmer för jag vill gärna hinna varva ner där en stund innan jag kommer hem till vår 4H-gård (hund, katt, kanin, fiskar och 2 barn och 1 man ;D).

moen: det var det knäppaste jag hört! Hundar är lika mkt familjemedlemmar som andra! Kör du lite mental aktivering med hundarna? det är ju toppen när man inte kan röra på sig som förr. Bättre än vilken långpromenad som helst :)

Hmm... då måste jag fråga min barnmorska nästa gång jag ser henne. Jag bor i Lund och har inte hört att det skulle vara svårt att få plats på patienthotellet, men jag har inte frågat heller.

Jag vill gärna stanna på patienthotellet tills att jag mår bra och känner att amningen kommer att funka. Min man stannade inte över natten med första barnet, så det kommer han säkert inte göra nu heller, men planen är att dotterns mormor eller farmor passer henne och sover över ett par dagar tills jag kommer hem.
  • Nefermiw
    Kela1981 skrev 2016-06-22 13:23:31 följande:

Då har jag precis tvättat upp dom sista bebiskläderna och när jag la dom jämte dotterns tröja i stl 92 så ser dom ju så pyttesmå ut!!!

Sen kom jag på att jag ju ska klämma ut den där pytten ur fiffi och då blev det ett annat perspektiv ha ha ha....aj aj aj XD

Min dotter var 4,56 kg och 57 cm när hon föddes, så vi använde knapp storlek 56 på henne och jag hade inte köpt större, så jag fick skicka iväg min man efter fler och större kläder.

Nu är mitt problem om jag ska köpa ett par bodys i storlek 50 ifall lillebror är "kort", men han är uppskatat till att väga 4,2 i 40+0 så kanske han redan kan passa storlek 56.
  • Nefermiw

Ang. smertlindring då vill jag prioritera lustgas och bara om jag inte orker mer då ta epidural.

När jag dottern förlöstes hedeslag sagt att jag inte ville ha epidural eftersom att en bivirkninger kan vara att använda inte kan kissa efteråt, men jag var så trött och hade ingen ork att jag ändå valde epidural, och såklart hände det att jag inte kunde kissa efteråt och fick lagt kateter. Värre ting kan hända, men ändå typiskt.

Nu kan det ju vara att jag ska ha ett planerat kejsarsnitt och då blir det som det blir och jag får lagt kateter. Jag tycker det viktigsta är att inte planera för detaljerat så man är öppen för vad som än hänger.

• Nefermiw

Det med att inte kunde kissa efter en epidural är vist inte så vanligt, men bara en bivirkning som kan uppstå. Men man måste ju tänka på alla möjliga för och nakdelar.

Ang. vikt, då gick jag upp 24 kg förra gången, och gick över tid med tolv dagar.

Jag är nu i vecka 32 och har gått upp 22 kilo. Jag hoppas att bara gå upp de standard 0,5 kg per vecka de sista veckorna eftersom att det börjar bli väldigt tungt.

Tror mitt SF mått var 31 i mandags, men läkaren har ju också sagt att lillebror ligger 20% över medel i storlek.

Jag är också trött på att folk frågar om det snart är dags.

Det ska bli skönt med semester om tre veckor.

• Nefermiw

Jag tänker att jag också vill packa amningsnapper som jag har kokt eftersom att dottern hade svårt att få tag när hon föddes. Det var så krångligt att skicka min man på apoteket och få dem kokt på patienthotellet förra gången.

Jag har ju tänkt att använda tygblöjor denna gången, men det blir kanske också för krångligt på patienthotellet så jag packer ner vanliga Pampers. Men jag tror att jag tar med tvättbara amningsinläg.

Annars packar jag ner kläder till lillebror i storlek 50 och 56 och i en separat väska kläder till mig själv. Måste komma ihåg stora bra bindor - de som de har där var inte just sköna att använda.

Svar på tråden BF Augusti 2016